Exporteerbaarheid WTCG invaliditeitstegemoetkoming

Dit onderwerp bevat 3 reacties, 2 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 9 jaren, 1 maand geleden door Noë.

  • Auteur
    Berichten
  • #198320
     Noë
    Sleutelbeheerder

    zie op http://uitpandigen.nl dit bericht van Essers:

    18.01.2013 stand van zaken WTCG
    Ger Essers medewerker Ria Oomen E P C DA (21-01-13, 08:52:13)
    Daaruit blijkt dat een inbreukprocedure van de EC tegen Nederland in verband met de invaliditeitsuitkering WTCG aanstaande is.

    #198321
     Noë
    Sleutelbeheerder

    zie een bericht heden op http://uitpandigen.nl over voornemen kabinet de ao-tegemoetkoming met terugwerkende kracht exporteerbaar te maken. Evenzo de MKOB.

    #198322
     bosbess
    Deelnemer

    Ik weet niet wat ik lees! Kan gewoon m’n ogen niet geloven. Nog dit jaar krijgen we een extraatje van zo’n 700 euro (bruto) plus wettelijke rente en iedere maand 25 euro erbij! Dat laatste althans voorlopig, want de hele MKOB gaat verdwijnen en wordt vervangen door een toeslag-regeling die voor iedereen in de EU en verdragslanden zal gelden. Mij benieuwen hoeveel er dan van die toeslag overblijft, nu hij per 1 januari al verlaagd is van 33 naar 28 euro per maand en binnenkort zal dalen tot 25 euro. Enfin, voorlopig ben ik ontzettend blij! Met grote dank aan de SBNGB en de moedige doorzetters die kosten noch moeite hebben gespaard door zich via diverse procedures te verweren tegen het discriminerende bezuinigingsbeleid.

    #198323
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Een van de regelingen die m.i. ook exporteerbaar is betreft de algemene tegemoetkoming voor chronisch zieken en gehandicpten (ATCG). Die wordt ook niet geexporteerd. Ivo Belet heeft er vragen over gesteld in het Europese Parlement en de EC heeft ooit de exporteerbaarheid in onderzoek genomen. Merkwaardig genoeg is de EC toen echter alleen doorgegaan met de arbeidsongeschiktheidstegemoetkoming die ook in dezelfde WTCG is geregegeld.
    In een inleiding voor een in Over de Grens geplaatst artikel beschreeef ik het in 2012 kort als volgt:

    “Rechthebbenden zijn krachtens de WTCG de ZVW-verzekerden en aktieve militairen die aan bepaalde criteria voldoen ten aanzien van ziekte of handicap. Bij wet is geen beperking aan de woonplaats gesteld, waaruit op eerste gezicht af te leiden zou zijn dat ook ZVW-verzekerden in het buitenland tot de kring van rechthebbenden kunnen behoren. De condities waaronder men voorts kwalificeert tot de uitkering zijn vastgelegd in de WTCG, het besluit BTCG en de Regeling RTCG. Ze hebben onder meer betrekking op (vergoedingen voor) het gebruik van onder meer farmaceutische zorg, als geadministreerd in ATC’s en DBC’s, en indicatiestellingen voor voldoende AWBZ-zorg en krachtens de WMO.
    De hoogte van de ATCG is afhankelijk van mate van zorggebruik, aan een maximum inkomen gebonden (vanaf 2012) en afhankelijk van leeftijd. Ze varieert van 153 tot 510 Euro voor het jaar 2012. In het recente Regeerakkoord is overigens overeengekomen dat ze wordt afgeschaft.”

    In de rest van het artikel betoogde ik: a1) waarom de ATCG binnen de EU (en EER/ZWitserland) geexporteerrd diende te worden a2) dat de anticumulatiebepalingen uit vo883/2004 van toepassing zijn op deze ATCG, en b) dat de algemene arbeidsongeschiktheidstegemoetkoming geexporteerd diende te worden (aan het laatste wordt nu met terugwerkende kracht vanaf 2009 voldaan).

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)

Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?