Ervaringen met Franse aannemers

Dit onderwerp bevat 6 reacties, 5 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 8 jaren, 2 maanden geleden door Noë.

  • Auteur
    Berichten
  • #199256
     Noë
    Sleutelbeheerder

    In een andere discussie heb ik gerefereerd aan een opdracht die wij aan een Franse aannemer gegund hadden.
    Toen ik dit vanochtend met mijn vrouw besprak kwam een oud verhaal weer naar boven.

    De aannemer had een keurig gespecificeerde offerte gemaakt. Hierin zat de huur van een kraan om bouwmateriaal over het huis naar de achterkant te hijsen. Maar omdat ik intussen een aantal stallen en tussenmuren in onze schuur gesloopt had kon hij met zijn vrachtwagen door de schuur naar de achterkant van het huis rijden om er materiaal te brengen en puin af te voeren. De aannemer was hierover zo enthousiast dat hij zei: Van de prijs doe ik niets af, maar ik doe wel iets extra’s voor jullie. En zo gebeurde het. Het dak werd uitgebreid met een overkapping van het terras, met een keurige houtconstructie eronder. Hij berekende alleen het extra materiaal (dakpannen en chevrons, de steunbalken konden van gerecupereerde balken van ons dak gemaakt worden), maar geen manuren.

    Een ander geval:
    Toen de betonplaat van een terras gesloopt werd stond in de offerte een bedrag voor afvoer en storting van het puin. Toen het werk begon had deze aannemer net een ander chantier waar hij terrein op moest hogen. Hij gebruikte ons puin hiervoor en berekende geen stortkosten en paste de afvoerkosten vanwege de kortere afstand tot dit chantier aan.

    Ik heb sindsdien erg goede verhoudingen met deze twee aannemers.

    Heeft iemand soortgelijke ervaringen?

    #199259
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Mijn man heeft deze zomer meegewerkt met de metsers die raamopeningen maakten in onze dikke muren “en pierre”. Hij bracht mortel aan en grote en kleine stenen, zodat de metsers niet van hun stelling af moesten en konden doorwerken.Hij hielp ook bij het heffen van de raamomlijstingen.
    ’s Avonds ruimde hij de werf op.
    In ruil hebben de mannen hem geholpen met het maken en versterken van een muuropening voor een trap,ze hebben hem advies gegeven en een moeilijk stuk voor hem opgemetseld.H.t werk en materiaal hiervoor werd niet aangerekend
    Een prima samenwerking.

    #199260
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Mevr. Steenmarter,
    het lijkt erop dat de samenwerking goed verloopt als de professionals zien dat je zelf ook iets doet en van iets verstand hebt. Ik probeer steeds, als professionals bij mij werken, met iets anders bezig te zijn en zo nu en dan met een scheel oog naar hun werk te kijken, zodat zij niet de indruk hebben dat ik me erin wil mengen. Alleen in de borrelpauze praat ik met hen.
    Misschien zijn er ook regionale verschillen? Wij wonen daar waar Bourgogne, Champagne en Vogezen elkaar raken. Hier heeft men een hoge pet op voor mensen uit de Elzas, stoere werkers, betrouwbaar en kwaliteitsbewust. Bij hen moet je dan niet de zûnige Nederlander uithangen, die overal korting 😉 wil hebben.

    #199261
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Het was niet het eerste werk dat de metsers bij ons uitvoerden, dat scheelt misschien ook.
    Zij zijn niet goedkoop,maar leveren prima kwaliteitswerk af, ook als wij er niet bij zijn.
    Dan houden ze ons op de hoogte via foto’s op internet.

    En mijn man heeft zich niet echt gemengd, alleen maar “geholpen”.
    Het klikte gewoon.

    Wij zitten in de Doubs , de mensen zijn hier gewoon aan wat hautaine Zwitsers en blij verrast als je zelf de handen uit de mouwen steekt of blijk geeft te weten hoe dingen içn elkaar zitten.

    Leuk bijverschijnsel: mijn man heeft spectaculaire vorderingen gemaakt in het Frans.
    Gewoonlijk vertaal ik voor hem, maar dit was een mannenaangelegenheid .

    #199258
     Noë
    Sleutelbeheerder

    We hebben de nodige dakdekkers, schilders en terrassiers voorbij zien komen in 15 jaar.
    Je betrokkenheid tonen is belangrijk zoals Christian zegt. Samen goed de plannen bespreken, regelmatig even gaan kijken en overleggen over aanpassingen (vaak kwamen ze zelf met goede ideëen) af en toe koffie of frisdrank aanbieden, ze een plek geven om zicht te verkleden en hun spullen le laten.
    Niet te lastig doen over termijnen dus zaken redelijk van tevoren plannen. Plannen is niet hun sterkste punt. Ik heb wel een paar keer fink gemopperd over onveilige werksituaties en eis vanaf het begin dat steigers e.d. veilig zijn en dat ze hun beschermingsmiddelen gebruiken.

    Steven

    #199257
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ik kan niets anders dan gelukkig zijn over mijn aannemer (regio Calais). De prijs die hij vraagt voor de werken die hij deed en nog doet zijn absoluut redelijk,de kwaliteit is gewoonlijk onberispelijk. Dat de beloofde afwerkingsdata wat vroeger zijn dan de werkelijke data (maar ook niet veel) neem ik er graag mee, want hij weet wat we dringend nodig hebben en dat doet hij ook netjes op tijd. Voor mij is het fabeltje dat franse aannnemers onbetrouwbaar zouden zijn echt niet waar. Maar ik koos wel voor een kleine aannemer, met een tiental werknemers.

    #199262
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Calais is het echte noorden van Frankrijk. Dat is toch iets anders als het diepe zuiden van Frankrijk. Dat geldt ook voor het noordoosten. Elzassers zijn er trots op punktueel te zijn. Ik ken verschillende ‘noordoosters’ en ze voelen zich meer gemeen met een noorderling als ik dan met de zuidwesterlingen. Frankrijk is een groot land met een duidelijk noord-zuid tegenstelling.

    Ingrid

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?