Ervaringen met een aggregaat en klussen/wonen?

Dit onderwerp bevat 2 reacties, 3 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 8 jaren, 4 maanden geleden door Noë.

  • Auteur
    Berichten
  • #200174
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Een huis dat ik op het oog heb heeft nog geen EDF punt, al is er wel elektriciteit in de buurt. Ik begrijp dat E(R)DF maximaal 30 meter je land in gaat, anders krijg je een meter aan de weg, en moet je de rest van de afstand naar je huis zelf regelen/aanleggen.

    Aangezien ik voel aankomen dat het nog wel wat gedoe zal zijn een concrete aansluiting te regelen, ook zo’n tijdelijke https://infofrankrijk.com/forum-2?mingleforumaction=viewtopic&t=132 coffret de chantier consommateur, zeker in de tijd dat ik nog het grootste deel van de tijd in Nederland ben, gingen mijn gedachten naar een aggregaat.

    Mijn pa had in zijn huisbouwtijd een klein Honda’tje, tweetakt, stink, pruttel, maar ik zie dat er tegenwoordig ook aggregaten zijn die je op LPG kan laten lopen http://www.vanmeenen.com/LPG-autogas-Vlaanderen/lpg-stroom-generatoren/ die ca. 4-5 kW kunnen leveren, voor ca 1000 €.

    Heeft een van u ervaringen met een aggregaat en klussen? Werkt zo’n aggregaat van een paar honderd euro al goed genoeg voor flinke boor- en schuurmachines, of toch beter een wat duurdere?

    En met een aggregaat en wonen? Hier denk ik dan speciaal aan dingen als een wasmachine. Dat soort apparaten trekken nare piekstromen, waarvoor je een flink aggregaat nodig hebt. (De kreet “voorbelasten” is me al bekend: een moderne wasmachine draait slecht op een aggregaat ivm spanningsdippen als de motor of de verwarming wordt aangeschakeld, waardoor de interne computer in de war raakt. Een oplossing is dan het aggregaat kunstmatig aan de praat houden met een flinke gloeilamp, zodat het al “op stoom” is.)

    Maar, valt het een beetje te doen, ergens een paar maanden wonen en stroom tappen uit een aggregaat voor koeling, verlichting, tv, computer, en af en toe wassen? Zijn die aggregaten echt slim genoeg om echt op een laag pitje te gaan als er nauwelijks stroom wordt gevraagd?

    #200175
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Bonjour,

    Ik bezit al enige jaren een aggregaat. Mijn belangrijkste eisen waren:

    • Hanteerbaar/transportabel. Ik wil het ding in de benne van de tractor kunnen zetten om ergens ver van huis elecrische handgereedschappen te kunnen gebruiken.
    • Dieselmotor. Die zijn qua verbruik het meest economisch en je kunt er de relatief goedkope rode landbouwdiesel in gooien. Die heb ik toch altijd staan voor de trekker en minigraver.
    • Electrische starter. Een diesel aantrekken met een startkoord wil je niet, zeker niet als het koud weer is, of als je per ongeluk de tank hebt leeg getrokken.
    • Electronische frequentieregeling. Het apparaat levert dan “schone” stroom met met een gestabiliseerde frequentie van 50Hz en een zuivere sinusvorm. Absolute noodzaak als je er gevoelige electronica mee wilt voeden zoals TV maar ook moderne wasmachine en dergelijke.
    • 220V enkelfase en 380V driefasen. Dan hoef ik geen ingewikkelde 3-fasen installatie aan te leggen met zorgvuldige balancering over de fasen, maar kan ik toch incidenteel zware machines gebruiken zoals een fors electrisch lasapparaat.
    • Bekend merk motor. Dan is in elk geval de onderdelenvoorziening in orde en kun je gemakkelijk informatie of een mannetje vinden om het ding te onderhouden en te repareren. Denk aan Yanmar of vergelijkbaar.

    Uiteindelijk ben ik op dit aggregaat uitgekomen.

    DX-6000-TE_SDMO.jpg

    Ik heb het destijds via eBay in Duitsland gekocht voor een kleine 2000 euro. Een stuk goedkoper dan in FR, ondanks dat het van FR makelij is.

    Ik heb het vroeger gebruikt toen ik nog bouwstroom met beperkte capaciteit had, om incidentele pieken op te vangen. Nu gebruik ik het af en toe “in het land” en als ik 380 volt nodig heb. Standaard staat het op een sokkel in mijn local technique, via een 1-0-2 omschakelaar verbonden met mijn electrische installatie, zodat ik in een oogwenk kan omschakelen als de netstroom weer eens uitvalt.

    Op die goedkope benzine-aggregaten heb ik het niet begrepen. Te weinig vermogen, dure brandstof, meer onderhoud. Aggregaten op LPG ken ik niet.
    Een goede kwaliteit en bekend merk dieselaggregaat kun je later ook altijd weer gemakkelijk verkopen, je schrijft er verbazend weinig op af.

    Naar mijn mening en ervaring is het prima te doen om te leven op stroom uit een aggregaat, op voorwaarde dat het een behoorlijk aggregaat is. Het kost wat meer per kWH dan de stroom van EDF, maar als het slechts voor een beperkte periode per jaar is…
    Een tijdelijke ErDF bouwaansluiting krijg je tegenwoordig voor maximaal 1 jaar, dan kun je nog 1 jaar verlengen, daarna wordt het soebatten en eeuwig onzekerheid of je niet wordt afgesloten. Ik ben er bijna gek van geworden.
    Ik zou wél het aggregaat een eindje van huis af opstellen, liefst in een hokje met afdoende ventilatie, zodat je geen last hebt van het geluid. Aggregaten maken herrie en op den duur gaat dat irriteren.

    Ik hoop dat dit helpt. Succes!

    Salutations, Jos

    #200176
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Bedankt weer voor het uitgebreide antwoord, hier kan ik wat mee!
    Gezien de hoge tweedehands-waarde loont het dus om een nieuwe te kopen, want dan heb je 2 jaar garantie zonder gezeur.

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)

Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?