Erfrecht en Huwelijk in gemeenschap van goederen

Dit onderwerp bevat 14 reacties, 7 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 6 jaren, 3 maanden geleden door Noë.

  • Auteur
    Berichten
  • #202404
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Mijn situatie is als volgt:
    – Mijn man en ik zijn getrouwd in 2008, in Nederland, in gemeenschap van goederen (dus zonder contract).
    – Beide geen kinderen, ook niet uit vorige relaties.
    – Ik heb een zus en een moeder nog in leven, mijn man geen broers/zussen/ouders maar wel neven.
    – Vele jaren voordat we trouwden hebben we in Nederland een testament laten opmaken, waarbij bij overlijden alle bezit naar de langstlevende gaat.
    – In september 2009 hebben we ons huis in Frankrijk gekocht. Dit staat op beide namen.
    – In december 2009 zijn we naar Frankrijk verhuisd, we wonen en leven daar sindsdien en zijn dus uitgeschreven uit het bevolkingsregister van Nederland.
    – Ik heb de Belgische nationaliteit, mijn man de Nederlandse.
    – Ik ben nu 51, mijn man 61 jaar oud.

    Nu mijn vraag. Als één van ons komt te overlijden dan willen we uiteraard dat het totale bezit incl huis naar de langstlevende gaat en dat er geen of nauwelijks successierechten betaald moeten worden. Je hebt tenslotte al genoeg ellende op zo’n moment, nietwaar? Ik kan er nergens achter komen of we nu nog iets extra moeten regelen of dat het OK is zo.

    Graag antwoord van iemand die het zeker weet en die verstand heeft van deze materie. Ik heb zelf al tientallen sites bezocht en kom er maar niet achter.

    Dank bij voorbaat.

    #202405

    Goedemiddag, vanaf 17 augustus 2015 geldt de Europese Erfrechtverordening die bepaalt binnen Europa welk erfrecht van toepassing is op een erfenis. Hoofdregel wordt het land waar je verblijft op het moment van overlijden. Het erfrecht van dat land is van toepassing. Voor u dus Frankrijk. U heeft echter de mogelijkheid om in een testament een keuze te maken voor het recht van uw nationaliteit, Nederland dus. U kunt op deze manier ervoor zorgen dat alles goed geregeld wordt voor uw erfgenamen via Nederlands erfrecht en dat ook de afwikkeling volledig vanuit Nederland geregeld kan gaan worden. Of uw huidige (oude) testament zo’n rechtskeuze bevat, weet ik niet. Dat zou moeten worden nagekeken. Is dat niet het geval, dan zal uw huidige testament NIET meer geldig zijn in Frankrijk. U kunt dan een nieuw testament maken, kiezen voor Nederlands erfrecht en vervolgens bepalen wie dan volgens dit recht uw erfgenamen zijn. Let er wel op dat u rekening houdt met het feit dat ouders in Frankrijk een legitieme portie hebben (net zoals kinderen) als er geen kinderen zijn (zoals bij jullie het geval is). Hier zal dus bij het opstellen van het testament rekening moeten worden gehouden door de Nederlandse notaris. Advies is dus om uw huidige testament goed na te laten kijken en zo nodig aan te passen, dan zou alles goed moeten gaan.

    #202407
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Dank je wel Monique. Ik heb de Belgische nationaliteit, dus ik kan neem ik aan alleen maar de keuze maken tussen Belgie en Frankrijk. In ons testament staat niets over en keuze, dat was toen nog niet. Dan zou er dus uitgezocht moeten worden of het Belgisch erfrecht afwijkt van het Franse, anders hebben we er nog niets aan om het te laten wijzigen.

    Ik begrijp dus ook uit je reactie dat het alleen voor mij (want nog een ouder) interessant is om een testament te laten maken/aanpassen, klopt dat? Mijn man heeft noch kinderen nog ouders in leven.

    Weet jij toevallig ook hoe het zit met de vorm van huwelijk? We zijn dus getrouwd in NL, in gemeenschap van goederen. In Frankrijk is de standaard dat als je niets regelt alles wat elk had vóór het huwelijk van die persoon blijft, alsook alles wat uit erfenis is verkregen. De Nederlandse wet kent deze vorm niet. In Frankrijk moet je apart wat regelen als je “in gemeenschap van goederen” wilt trouwen, maw als alle bezit van beide is, ongeacht wanneer of hoe het is verkregen.

    #202408
     Anoniem
    Inactief

    Wij (in NL in gemeenschap van goederen getrouwd, 2 “eigen” kids, geen scheidingen achter de rug, geen buitenlandse bezittingen) zijn in F naar een notaris gestapt en hebben laten vastleggen dat “alles” naar de langstlevende gaat en dat de langstlevende met “alles” kan doen en laten wat hij/zij wil (het huis verkopen zonder toestemming van de kinderen bij voorbeeld). Geen probleem. Kosten: rond 250 €.

    Ik heb begrepen dat een eerste gesprek met een notaris vaak kostenloos is, ga er dus gewoon eens langs.

    Succes

    Peter

    #202409
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Jullie zijn in Nederland in gemeenschap van goederen getrouwd. Deze gemeenschap van goederen kan op basis van het Haags Verdrag, la Convention de la Haye, van 14 maart 1978 direct bij een Franse notaris worden omgezet in een overeenkomstige Franse vorm, regime français de la communauté universelle de biens. Kosten nog geen 300 euro. Het hele huwelijksvermogen komt dan de langstlevende toe, waarover Frankrijk geen belasting heft.
    Desondanks moet je rekening houden met de de 10-jareneis van de Nederlandse successiewet 1956, art.7 en 11 als de eerststervende nog geen 10 jaar voor diens overlijden in Frankrijk woonde. Binnen die 10 jaar krijgt de langstlevende een aanslag op basis van de in Nederland geldende tarieven en vrijstellingen.

    #202410
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Dank voor jullie reactie.
    Mimi, betekent die 10 jareneis dan niet tevens dat je binnen die 10 jaar onder de Nederlandse wet valt voor erven? Dus dat we gewoon binnen die 10 jaar in gemeenschap van goederen zijn getrouwd (regime français de la communauté universelle de biens)? Ik las hier een artikel wat dat volgens mij beweert:

    http://www.sbvg.nl/familierecht/huwelijk-en-huwelijksvoorwaarden/huwelijk-met-internationale-aspecten.html

    Daarin staat onder de paragraaf “emigratie”:
    “Wanneer u en uw echtgenoot na uw huwelijk eerst in Nederland en daarna in het buitenland gaan wonen, kan dit gevolgen hebben voor het huwelijksvermogen. Als u op of ná 1 september 1992 bent getrouwd en u gaat nadien in het buitenland wonen en u blijft daar langer dan 10 jaar wonen, dan kan uw huwelijksvermogensstelsel veranderen. Was u bijvoorbeeld eerst in de algehele gemeenschap van goederen getrouwd, dan hoeft dat na die 10 jaar niet meer het geval te zijn. De regels van het land waar u bent gaan wonen zullen na die 10 jaar op u van toepassing zijn.”

    Dus tot december 2019 lijkt mij dat in ons geval de Nederlandse wet van toepassing blijft, of is dat te snel door de bocht?

    #202411
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Fiscaliteit en erfrecht staan los van elkaar en ook beide periodes van 10 jaar.
    Wil je er zeker van zijn, dat je gemeenschap van goederen blijft bestaan, laat die dan vastleggen bij een Franse notaris.
    Nederland heft bij de langstlevende tot tien jaar na vestiging in het buitenland, maar daarna heft Frankrijk niet bij de langstlevende. Die krijgt het gehele vermogen onbelast.
    De Franse notaris zal jullie helpen de juiste keuze te maken.

    #202412
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Klopt dat Nederland successierechten heft, maar er is een vrijstelling van € 633.014. Helaas bezitten we geen 1,26 miljoen euro 😉 dus voor ons is die vrijstelling hoog genoeg, dus daar ligt het probleem niet.

    Een Franse notaris adviseert helaas niet altijd goed, zoals een vriendin van ons zeer recent helaas heeft moeten ondervinden na het overlijden van haar echtgenoot. Ze dacht alles goed geregeld te hebben, heeft er behoorlijk wat geld voor betaald toen en nu blijkt dat ze er weinig of niets aan heeft. Dus wil ik me eerst zo goed mogelijk informeren op alle mogelijke manieren voordat ik naar een notaris stap.

    Ik besef dat het hoe dan ook nodig is na 10 jaar in het buitenland om de gemeenschap van goederen te laten vastleggen, maar ik lees ook op die notarissite die ik noemde dat de eerste 10 jaar die gemeenschap van goederen er automatisch is omdat we onder dat regime in Nederland getrouwd zijn. Er is een verdrag tussen Nederland, Luxemburg en Frankrijk sinds 1 september 1992 blijkbaar. Ik heb geen idee of 17 augustus 2015 hieraan iets gaat veranderen trouwens.

    #202413
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Dit onderwerp interesseert mij ook. Als je in gemeenschap van goederen bent getrouwd in Nederland en zowel geen kinderen als geen ouders meer hebt, moet je dan toch ook na 10 jaar in Frankrijk woonachtig te zijn naar de notaris om de gemeenschap van goederen vast te laten leggen zodat de langstlevende alles erft?

    #202414
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Als er erfenissen van ouders zijn geweest dan worden die gezien als persoonlijke eigendom van 1 persoon (huwelijk volgens wettelijk Frans stelsel). Na overlijden van die persoon die geërfd had hebben de broers/zussen recht op een deel van die erfenis.

    #202415
     Noë
    Sleutelbeheerder

    “Als er erfenissen van ouders zijn geweest dan worden die gezien als persoonlijke eigendom van 1 persoon (huwelijk volgens wettelijk Frans stelsel). Na overlijden van die persoon die geërfd had hebben de broers/zussen recht op een deel van die erfenis.”

    Niet wanneer men volgens de Franse gemeenschap van goederen is getrouwd (regime français de la communauté universelle de biens) en de ouder als erflater niet bepaald had dat het kindsdeel niet in gemeenschap van goederen mag worden opgenomen, door schoonkinderen buiten te sluiten.

    “Ik besef dat het hoe dan ook nodig is na 10 jaar in het buitenland om de gemeenschap van goederen te laten vastleggen, maar ik lees ook op die notarissite die ik noemde dat de eerste 10 jaar die gemeenschap van goederen er automatisch is omdat we onder dat regime in Nederland getrouwd zijn. Er is een verdrag tussen Nederland, Luxemburg en Frankrijk sinds 1 september 1992 blijkbaar. Ik heb geen idee of 17 augustus 2015 hieraan iets gaat veranderen trouwens.”

    Waarom wachten met kiezen voor de Franse gemeenschap van goederen, nu kan het ook. Misschien juist zo snel mogelijk, nog voor 15 augustus a.s.
    Gewoon vertrouwen hebben in je notaris. Info vragen.
    Je hebt heel duidelijke vragen, bent goed ingelezen, dus wat kan er mis gaan.

    #202416
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Dank.
    Klopt ik heb hele duidelijke vragen. Maar het enige wat ik eigenlijk nog niet weet is of ik naar een Nederlandse notaris moet, een Belgische of een Franse. Als ik ze alledrie moet gaan bezoeken ben ik een kapitaal kwijt.

    #202406
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Naar de Franse notaris! Dan kies je voor het erfrecht van het woonland.
    Dan kies je niet voor het erfrecht van één van jullie beide nationaliteten (je koos overigens al voor het Nederlands erfrecht door in Nederland in gemeenschap van goederen te trouwen en daar jullie testamenten op te stellen).
    Maar je kunt ook rustig een e-mail sturen naar jullie Nederlandse notaris om wat zaken te controleren. Je krijgt dan gewoon antwoord zonder factuur.

    #202417
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Bonjour,

    wij, beiden Nederlanders, wonen permanent in Frankrijk, zijn hier belastingplichtig en willen een Nederlands niet-familielid erfgenaam maken van ons huis hier.
    Geldt hiervoor het frans erfrecht en wat is dan het percentage?

    #202418
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Bonjour,

    wij, beiden Nederlanders, wonen permanent in Frankrijk, zijn hier belastingplichtig en willen een Nederlands niet-familielid erfgenaam maken van ons huis hier.
    Geldt hiervoor het frans erfrecht en wat is dan het percentage?

    Volgens mijn weten geld dan het erfrecht waar de erflater woont.
    http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/relatie_familie_en_gezondheid/erven/erfenis_krijgen/wanneer_hoeft_u_geen_erfbelasting_te_betalen/de_overledene_woonde_in_het_buitenland

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)

Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?