Dit onderwerp bevat 11 reacties, 3 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 5 jaren, 7 maanden geleden door Noë.

  • Auteur
    Berichten
  • #201763
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ik wil de twee 10 mm (phase en neutre) die naar mijn groepenkast gaan iets verlengen met 10 mm kabel zodat ik e.e.a. beter kan indelen in de kast. Ooit zijn ze vrij kort afgeknipt. Hoe kan ik dat veilig doen, is dat in Frankrijk ook het “gewone” kroonsteenwerk of bestaan daar connectoren voor. Kroonsteentjes voor dikkere kabels heb ik wel eens zien liggen in de brico maar een connector oid voor 10 mm stroomkabel niet.
    Willem

    #201764
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Als je niet heel veel hoeft te verlengen kun je soepele verlengstukken gebruiken. FOUETS DE CONNEXION in het Frans.
    Hier bijvoorbeeld
    Die van mij zijn ongeveer 30 cm lang
    wimb

    #201765

    Kroonsteentjes en soortgenoten liever maar vermijden. De oplossing met fouets is beter, maar nog beter is niet onderbroken koperdraad van disjoncteur de branchement naar de groepenkast. Voor de prijs van die fouets en de volgende keer iets minder in je boodschappenkar gooien bij de supermarkt moet je toch een paar lange stukken 10 mm² kunnen kopen. Voor de volledigheid nog de voorgeschreven draaddiktes zoals die in het laatste Amendement 5 staan genoemd: accolé en éloigné. Of staat je meter met DB ergens 50 meter verderop aan de kant van de weg?

    #201766
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Die Fouets is wellicht de beste oplossing want ik hoef het inderdaad maar zo’n 20cm te verlengen. De meter is uit 1974 op een houten gelakt blad, dat blad zit met vier schroeven aan de muur en één van die schroeven is gezekerd. Naast dit spul zit de nieuwe zekeringkast.
    Foto is zoals ik het in 2005 aantrof.

    Oude situatie

    #201767
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Rechts van de meter is dus de nieuwe groepenkast geplaatst. Apart was ook dat ik ontdekte dat de blauwe draad de phase was … Inmiddels zit er dus naast deze setting, netjes op een houten tableau de groepenkast maar de twee draden daar naar toe gaat maar net en om nu een betere indeling te maken (ivm mijn aggregaat) kom ik tekort.

    #201768

    In 2005 zou een makelaar waarschijnlijk hebben gezegd dat er in het huis nog veel authentieke details aanwezig waren, geen woord gelogen. Maar ik mag hopen dat dit verouderde panneau de contrôle inmiddels is vervangen of dat in ieder geval de stroomkabels keurig in gaine of een goulotte zijn aangebracht indachtig het principe van de noodzakelijke dubbele isolatie? Vanaf de DB – côté client – is het overigens allemaal NF C 15-100, dus wanneer je die hoofdschakelaar uitschakelt kun je gerust met die drie, vier meter draad die je zo te zien nodig hebt de bestaande bekabeling vernieuwen, met de juiste kleuren….Een spiekbriefje voor de aanleg van een stukje goulotte naar je groepenkast toe. E(R)DF zal nu waarschijnlijk niets meer veranderen met de geplande plaatsing van de slimme meter Linky. Real soon now, maar wanneer precies. Alleen wanneer één van de onderdelen het door ouderdom spontaan begeeft zullen ze bereid zijn met een blauwe bestelbus het terrein op te rijden.

    #201769
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Rob, inmiddels is de situatie natuurlijk aanzienlijk verbeterd, geïsoleerd en schoongemaakt door een elektricien. De kabels zijn toen echter wel gewoon door hem in gebruik genomen toen hij een nieuwe groepenkast plaatste. De kabels vervangen durf ik niet echt omdat ik niet weet wat ik achter het bord aantref. Bovendien moet ik dan het zegel (linksboven op de foto) verbreken. Vandaar dat ik het maar zoek in verlengen totdat Linky komt en die zal dan wel buiten blijven denk ik. Het EDF komt regelmatig langs om de meterstand op te nemen maar zegt niets over de verouderde meter.
    Overigens ken ik twee bewoonde huizen in de omgeving die nog oudere zooi gewoon in gebruik hebben.

    #201770
     Noë
    Sleutelbeheerder
    #201771

    Guillaume, met de huidige disjoncteurs de branchement hoef je alleen het kapje aan de onderkant te verwijderen om bij de aansluitingen te komen. Wat er onder het kapje aan de bovenkant zit is streng verboden terrein, dat is côté fournisseur. Maar ik begrijp je aarzeling, dus ik zal de verleiding tot het schrijven van een steb-by-step instructie weerstaan. Over Linky hou ik ook maar liever m’n mond, hoewel de recente bevindingen in de Nederlandse praktijk, er wordt nauwelijks iets mee bezuinigd, de verleiding groot maken om maar weer eens de vraag te stellen: voor wie was die slimme meter nu bedoeld, voor de energiemaatschappijen of voor de klant. The continuing story of LINKY.

    #201772
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Rob, geld dat verwijderen ook voor zo’n oude disconcteur als wij hebben? Ik zit nu in NL, over twee weken ben ik weer in LDF. Zal dan nog eens kijken of ik aan de onderkant van de disjoncteur iets kan loshalen (zonder het zegel stuk te maken). Zou wel de mooiste oplossing zijn. Tja en in LINKY had ik mij tot nu toe niet zo verdiept, wel een hoop consternatie. Ik had begrepen dat er geen ontkomen aan is omdat de meter niet mijn eigendom is. In NL moesten we ook een slimme meter nemen toen we zonnepanelen installeerden zodat we terug zien wat we leveren en wat we verbruiken. Had liever een oude meter gehad die achteruit kon draaien.

    #201773

    Bij die oude zwarte hoofdschakelaars (600 mA) gaat dat meestal alleen maar door de hele boel los te schroeven. Naar verluidt zijn er soms mensen die de ERDF bellen en melden dat hun zeer oude DB om de haverklap uitschakelt, of het niet de hoogste tijd is om dat naar schatting 40 jaar oude exemplaar maar eens te vervangen, wel zo veilig voor iedereen. Voor dat laatste argument is zelfs een logge bureaucratische organisatie als de EDF/ERDF/ENEDIS niet ongevoelig. Wanneer je dan van te voren al een min of meer aansluitende goulotte hebt liggen en wat lengtes draad dan zou alles in één moeite door geregeld kunnen worden.

    Nog een opbeurend woord voor wat betreft de compteur bleu die je hebt hangen: die heeft de naam (bijna) onverwoestbaar te zijn. Geïntroduceerd in 1963, dus er moeten exemplaren hangen die het al 53 jaar jaar doen. Weer, wind, vrieskou en bliksem krijgen deze types niet klein. Of de slimme meter Linky vol met gevoelige elektronica overal zo onverstoorbaar z’n werk blijft doen moeten we nog maar afwachten. Wanneer het aantal “geflitste” modems dat retour gaat naar de Franse internet service providers maatgevend zou moeten zijn dan gaan de verkopers van groupes électrogène een gouden toekomst tegemoet.

    #201774
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Die van ons moet ongeveer 35 a 40 jaar stil hebben gestaan want dat is de tijd dat er niet in ons huis werd gewoond simpel omdat het van binnen bijna geheel gesloopt was.

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)

Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?