Droogte en tips voor waterbesparing

Dit onderwerp bevat 3 reacties, 3 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 7 jaren, 2 maanden geleden door Noë.

  • Auteur
    Berichten
  • #189143
     Noë
    Sleutelbeheerder

    In veel van de departementen in Frankrijk gelden maatregelen ter besparing en beperking van het watergebruik. Om te zien welke beperkingen er in uw departement gelden kijk hier

    Behalve het niet-wassen van de auto en het plaatsen van regentonnen zijn er natuurlijk nog tal van andere manieren om water te besparen. Misschien handig om in deze draad tips te verzamelen. Niet alleen in tijden van droogte nuttig overigens….

    Ik geef er alvast een paar:

    – Houd in de keuken een aantal emmers bij de hand waar u het waswater van de sla in giet, het afgieten van pasta, aardappelen enz., en waar u de theepot in leegt. Dit water is prima te gebruiken voor het begieten van uw plantjes. Dit doet u ’s avonds na zonsondergang, zodat er zo weinig mogelijk verdampt.

    – Herstel het washandje in ere. Zeep u in met een klein beetje water en een washandje en spoel u dan snel af in het bad. Gebruik het badwater om de wc met een kan door te spoelen voor een kleine boodschap.

    Graag nog meer handigheidjes!

    #189144
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Doe ’n paar dingen uit gewoonte niet, nooit met leidingwater. Zoals auto’s wassen en tuinen besproeien.

    En mocht die tuin nodig water behoeven, doe dat dan bij dag & dauw of nà zonsondergang.

    Overigens hebben vele planten minder water nodig dan menigeen denkt. Tomaten bij voorbeeld hebben aan één keer per week genoeg, teveel leidt maar tot ziektes. En altijd op de wortels, nooit op ’t blad (om dezelfde reden).

    Gebruik regenwater om ’t toilet door te spoelen (ik heb hiervoor ’n Simpel Systeem aangelegd 🙂 ).

    Vervang ’t allerlaatste grindbed van de afvoer van de fosse septique door zo’n container van één kuub (dat volume is dat grindbed ook, ongeveer). Met ’n dompelpomp hebt u water voor de tuin.

    Mannen doen ’t tegen ’n boom, scheelt weer ’n spoelbeurt.

    Zeezeilers in de problemen winnen drinkwater door onder ’n stuk plastic in de volle zon ’n bakje te zetten. Condenseren maar, dat kan met planten eveneens.

    Peter.

    #189145
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ik heb al een keer gevraagd of de waterpunten in het dorp niet minder water kunnen doorspoelen, en dat vroeg ik in een periode zonder droogte. Beetje zonde. Maar het blijft gewoon aan staan, hele jaar door -ook in de winter!- 24 uur per dag staan er hier een zestal kranen voluit open. We hebben water zat en door de snelle doorloop bevriest het niet zo snel, pas bij pittige vorst gaat de kraan dicht.

    Die waterstralen komen in een waterbak en de overloop loopt direct in het riool. Niemand die drinkt uit die waterbakken, ook de koeien niet, ik was er wel eens mijn handen in, of pak even snel een emmer vol.

    In de bergen is het een soort gewoonte, van die waterpunten te hebben, soms loopt het in een mooi versierde holle boomstam. Als wij nu minder zouden gebruiken, hebben jullie dan wat meer?

    #189146
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Als wij nu minder zouden gebruiken, hebben jullie dan wat meer?

    Volgens de Wet van Behoud van Ellende wèl.
    🙂

    Peter.

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)

Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?