Domicilie in Frankrijk

Dit onderwerp bevat 3 reacties, 3 deelnemers, en is laatst bijgewerkt op 9 jaren, 3 maanden geleden door Wim Bavelaar.

  • Auteur
    Berichten
  • #191467
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Binnen 2 jaar willen wij in Frankrijk gaan wonen.
    Natuurlijk komen er dan ook enkele vragen bij ons op.

    Vraag 1 : We willen ons domiciliëren in Frankrijk. Kan dat indien we nog een woning in België hebben? Deze willen we namelijk behouden als pied-à-terre.

    Vraag 2 : Ook wat onze nalatenschap betreft zitten we met de vraag wat de beste optie is.
    Een testament in Frankrijk of één in België. We hebben geen kinderen?

    We hebben reeds een schenkingsakte aan de langstlevende partner opgemaakt. Blijft deze gelden bij domicilie in Frankrijk?

    #191468
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Dit is dan niet de juiste rubriek, maar toch wat antwoorden. Domicilieren bestaat niet in Frankrijk, men heeft geen bevolkingsregister. Plaatselijk wil een burgemeester nog wel eens een papiertje afgeven, maar elders doen ze dat juist niet. Een ‘ingezetene’ kun je zijn, als je een factuur van een nutsbedrijf hebt. Of je een eigen woning bezit in een ander land, Belgie in jullie geval, maakt niets uit. Je woont waar het zwaartepunt van je aktiviteiten, doorgebrachte tijd en sociaal leven is. Daar ga je dan ook belasting betalen. Op dit forum is een boel te vinden over deze onderwerpen. Het advies aan mij luidde indertijd (ik ben NL-er) om voor alle erfrechtkwesties bij een franse notaris alles opnieuw op te stellen, naar frans recht. Wederzijdse erkenning van erfrecht tussen de eu-landen is in de praktijk nog niet goed geregeld. Als je een frans testament opstelt, moet je erop letten wat de status van je belgise testament daarna is. Wend je tot de vak-mens voor jullie vragen, de systemen kunnen onderling behoorlijk afwijken.

    #191469
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ik kreeg bericht dat ik een mail heb van een forumlid in mijn inbox. Aangekomen op die pagina, waar ik ook op klik, ik zie geen bericht verschijnen. Hoe werkt dat dan???

    #191470
     Wim Bavelaar
    Moderator

    Bovenaan de homepage van dit forum staat de knop Persoonlijke mail. Klikken en het bericht verschijnt. Je moet de kop wel tonen via de knop (helemaal rechts boven) Toon/Verberg Knop.

    Wim

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?