domicilie – coworking adres in Frankrijk voor webwinkel

Dit onderwerp bevat 5 reacties, 5 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 6 jaren, 8 maanden geleden door Noë.

  • Auteur
    Berichten
  • #202393
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Bonjour,

    Onze Nederlandse webshop hebben we laten vertalen naar het Frans. We zien dat (potentiele) klanten vaak afhaken omdat ons bedrijf/webshop niet in Frankrijk is gevestigd. We willen nu bij een coworking bedrijf in Frankrijk “domicilie” verkijgen, dat houdt in dat we in een bedrijvencentrum een Frans adres en telefoonnummer krijgen terwijl ons bedrijf daar niet fysiek is gevestigd. Men neemt daar voor ons de telefoon aan en ontvangt eventueel retourzendingen. Voor wat betreft de BTW afdracht blijven we voorlopig nog onder het grensbedrag. Voorlopig worden de bestellingen nog verstuurd vanuit Nederland

    Waar moeten wij rekening mee houden als het gaat om wetgeving en fiscale aspecten?
    – zijn we verplicht ons in te schrijven bij de Franse KVK (het betreft een eenmanszaak)?
    – zijn er (locale) heffingen en/of andere verplichte afdrachten
    – moeten we in frankrijke ergens aangifte van doen of ons anderszins melden/registreren?

    Bij voorbaat dank voor de info!
    Michel

    #202394
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ik weet niet wat een ‘coworking’-bedrijf is, dat heeft geen betekenis in de Franse context. Je spreekt pas van een domiciliatie-adres als je daar daadwerkelijk je bedrijf hebt gevestigd, maar dat is klaarblijkelijk niet je plan. lsik het goed begrijpwil je het liefst slechts een Franse correspondentieadres. Ik denk dat de meeste Franse consumenten daar niet in trappen. Bij Franse websites met een commercieel karakter is het niet alleen verplicht om de naam van de eigenaar en die van het hostingbedrijf te benoemen op de website, maar ook het vestigingsadres en het SIREN-nummer van het bedrijf dat eigenaar is. Zeker bij webshops wordt door consumenten gezocht naar dit soort informatie, als eerste controle van betrouwbaarheid.

    Als je daadwerkelijk een domiciliatie-adres zou willen gebruiken en helemaal Frans over wil komen zit er niets anders op dan een Frans bedrijf te starten. Een dochteronderneming van je Nederlandse eenmanszaak is niet mogelijk, dus dan zit je al snel bij een EURL of SARL (een Franse BV).

    Het is dus kiezen of delen: klein blijven en accepteren dat sommige bezoekers niet willen kopen omdat het geen Franse webshop is, of de stap zetten naar groei en een echt Frans bedrijf inschrijven.

    Bij het registreren van een Frans bedrijf wordt je natuurlijk ingeschreven. Alle in Frankrijk gerealiseerde omzet van dit bedrijf wordt belast in Frankrijk. Het bedrijf wordt ook TVA-plichtig. Naast normale vennootschapsbelasting ben afdracht TVA betaal je ook nog een jaarlijks bedrag aan lokale belasting voor ondernemers in de gemeente van vestiging. Dat heet de Cotisation Foncière des Entreprises en ligt tussen €210 en €2100 per jaar, geheel afhankelijk van de gemeente.

    Wim

    #202395
     Noë
    Sleutelbeheerder

    We leven nu in een nieuwe wereld…

    Toolstation ken ik uit NL maar is een UK webbedrijf. Ik kocht hier in FR artikelen en die kwamen uit NL, toen ik het tel. nr belde kreeg ik een Franse verkoper aan de lijn die merkte dat in nlr ben en verder ging in het Nederlands.. Hij zei me dat hij gewoon in NL op kantoor zat, de telefoon is doorgeschakeld. Niets komt uit FR en er zit niemand. Er is een in Parijs gevestigd adres en de volgende tekst kom ik op hun website tegen:

    Toolstation est une société par actions simplifiée à associé unique immatriculée au Registre du commerce et des sociétés de Paris sous le numéro 800 716 953, au capital de 100.000 euros, dont le siège social se situe au 21­-23 Boulevard Haussmann, 75009, Paris, France.

    Directeur de la publication: Toolstation Europe BV, dont le représentant légal est Mark Goddard­ Watts.
    Numéro de TVA intracommunautaire: FR94 800716953
    Le site Internet http://www.toolstation.fr est hébergé par Owtanet Limited situé au 16­-18 Whiteladies Road, Bristol, BS8 2LG, Royaume­-Uni. Téléphone: +44 117 908 9400

    Zoals je al schreef ben je tot 100.000 euro omzet -grensbedrag- bij levering uit NL naar FR alleen in NL btw schuldig, daarboven pas moet je in het leverland afdragen.

    #202396
     Theo Sacourieu
    Sleutelbeheerder

    Het hebben van een Franse helpdesk / telefoonnummer is al een grote pré, en je hoeft je er niet voor in Frankrijk te vestigen. Kijk eens bij Voys.nl of een andere IP telefonieprovider. Ik zou daar eens mee beginnen en kijken of dat een positief effect heeft op de afhakers vanuit Frankrijk. Je moet dan natuurlijk in Nederland wel iemand hebben die Frans spreekt….. misschien goedkoper dan een Franse vestiging.

    #202397
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Bonsoir,

    Onlangs kocht ik vanuit FR iets bij obelink.fr. Een webwinkel in 7 talen maar met een puur NL adres, en op de contactpagina een NL KvK en BTW nummer. Wél een FR telefoonnummer.

    Voor zover ik kan nagaan verder geen FR presence in de vorm van lokaal adres, FR bedrijfsvorm, SIRET, SIREN of wat dan ook. Wellicht handig voor de OP om dit eens nader te bekijken?

    Salutations, Jos

    #202398
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Allen bedankt voor de reacties – waardevol. Met name ook het juridisch/fiscale verhaal van Wim, top! Toolstation is idd een goed voorbeeld, zo zou het moeten. Ik zal moeten uitzoeken welke eenmalige (opzet, statuten) en periodieke kosten (belastingen, btw en verzorging aangiften) hiermee gemoeit zijn. Wellicht eerst beginnen met de “brievenbus” constructie.

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)

Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?