Deksel voor een kelder

Dit onderwerp bevat 14 reacties, 7 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 7 jaren, 9 maanden geleden door Noë.

  • Auteur
    Berichten
  • #200511
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ik heb in mijn voortuin een gat dat leidt naar een kelder. Dat gat was door de vorige eigenaar afgesloten met planken en golfplaat.

    Ik wil de kelder gaan gebruiken en het gat afdekken met een plaat die ik er makkelijk af kan halen. Ik dacht dat betonplex (contreplaque filmé) wel goed tegen (regen)water zou kunnen, maar dat blijkt niet het geval.

    Van welk materiaal zou ik dan de deksel van de cave kunnen maken die bestand is tegen weer en wind (en regen). Ik wil er graag overheen kunnen lopen. De lokale brico raadde mij aluminium tranenplaat aan. Zijn er nog andere mogelijkheden?

    Alvast dank!

    #200520
     Noë
    Sleutelbeheerder

    hoe groot is het gat?

    #200515
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Zo’n 195 * 120 cm

    #200513
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Flinke opening. Moet dat waterdicht? Bij deze afmetingen is een betonluik te zwaar, moet dat gat zo groot blijven? Zo nee, dan kan je het verkleinen en daarna een mansgat maken.

    Traanplaat met ondersteuning is zo’n gek idee nog niet. Maar als het waterdicht moet, dan moet je nog eens goed nadenken of het maken van een betonkader en afdichting je verder helpt. De traanplaat moet eigenlijk een hoek krijgen, een zetting.

    #200518
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Om over een plaat met en minimale afstand van 120 cm te lopen, zul je toch iets heel stevigs moeten hebben, dat is verankerd. En dat is weer strijdig met het snel kunnen verwijderen. Als het moet worden afgedicht tegen de regen zijn er andere methoden.

    #200519
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Bonjour Wubbe,

    U zou eens kunnen Googelen op plaatjes (image search) van “trappe de visite sol”. Daarbij komt u bijvoorbeeld deze tegen. Er staan geen prijzen bij maar ik vrees dat het wel eens kostbaar kan worden. Aan de andere kant, een oplossing waarbij het risico bestaat dat er nu of later iemand doorheen zakt lijkt me ook niet aan te bevelen. Succes!

    Salutations, Jos

    #200512
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Heren, dank allemaal!

    Ik ga eens even de verschillende opties bekijken. Ik ben weer een hoop wijzer geworden. Of ik er echt in moet en of het echt waterdicht moet zijn moet ik eerst eens bepalen.

    Dank voor de moeite!

    #200516
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ik heb even gekeken in de kelder. Als het regent (of geregend heeft) dan loopt er sowiezo water in. De waterdichtheid van de kelder is dus niet zo heel erg belangrijk.
    Ook de afmetingen zijn iets kleiner nu ik het nauwkeurig heb nagemeten: 180 * 115 cm.

    Ik zou eenvoudig een houten luik kunnen maken, welke houtsoort zouden jullie dan voorstellen? Het luik hoeft geen 100 jaar mee te gaan. Een jaar of 10 lijkt me voldoende.

    #200517
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ik zou eenvoudig een houten luik kunnen maken, welke houtsoort zouden jullie dan voorstellen? Het luik hoeft geen 100 jaar mee te gaan. Een jaar of 10 lijkt me voldoende.

    Al het houtwerk dat horizontaal ligt, waar dus water op kan blijven staan, is sterk rotgevoelig. Ik zou daarom een duurzaam houtsoort kiezen: eiken, beuken, kastanje. Nog beter zou het zijn als er een beetje afschot in komt, maar ja, u zei dat u erover wilt kunnen lopen (of met een kruiwagen rijden).
    Of toch een sterke houten frame met alu traanplaat erover heen?
    Ik moet nog even kijken of ik een plaatje van de kelderingang van onze buurman heb.

    Christian

    #200522
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Bonjour,

    Mélèze oftwel Lariks is van nature vrijwel ongevoelig voor rot en aantasting door beestjes, en bovendien licht in gewicht. In de Romeinse tijd noemde Vitruvius dit al “het onbrandbare hout”. Ik maak er mijn dakbeschot mee.

    Salutations, Jos

    #200523
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Wubbe,

    dit is een dwarsdoorsnede door de kelderafdekking van onze buurman:
    rondom een goot voor de afwatering.

    Christian

    #200524
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Dat is geavanceerd! Maar wel een goed idee!

    Ik ga eens even studeren op een houten (lariks) deksel mét afwatering, liefst met afschot. Ik ga wel even puzzelen. Dank allen. Het resultaat zal ik ooit laten zien. Ik ga morgen weer naar NL en weet niet wanneer ik weer in LDF verder kan gaan met dit ‘project’…

    #200525
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ooit, voor we naar Frankrijk verhuisden, werkte ik op een jachthaven in een loods aan een jacht, en naast ons stond een knaap die wonderen verrichtte met epoxy. Complete verbouwingen aan de polyester opbouw van een enorm motorjacht.
    Een van de dingen die hij ons liet zien was een loopplank die hij had gemaakt.
    Een meter of vijf lang, niet vreselijk dik, zéér zeker niet zwaar, en stijf als wat.
    Dat hele ding was een sandwich-constructie van epoxy met mat-foamplaat-epoxy met mat.

    Een luik voor je kelder zou geen 10 kilo wegen, weerbestendig en anderszins onverwoestbaar zijn, en met pigmenten in de gewenste kleur te maken zijn.

    Je zou je licht eens kunnen opsteken bij een paar jachthavens of ze iemand kennen die handig is met epoxy.

    Groet, Rob

    #200521
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ik doe aan modelvliegen (dat kan hier in 63 prima) en daar is het gebruik van epoxy ook heel gebruikelijk. Goed idee om daar iets weersbestendigs van te maken.

    Donderdag sprak ik toevallig een dorpsgenoot (ook modelvlieger). Hij informeerde naar de deksel van de cave, of het al gelukt was. Samen er over pratend stelde hij voor dat een plaat aluminium ook goed kan werken. Daar had ik ook al aan gedacht, zei ik.
    “Ik ga wel even voor je kijken wat ik kan regelen”. Hij werkt bij de aluminiumfabriek in Issoire en werkt dus dagelijks met aluminium. Ik moest hem de maten van het gat doorgegeven, hij zou kijken.

    We wachten het af.

    #200514
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ha! Gelukt!

    De buurman kwam vorige week langs. Of ik om 17:30 bij de fabriek langs kon komen. Daar aangekomen heb ik een aluminium tranenplaat van 5 mm dikte ingeladen. Op maat gemaakt voor mijn kelder.

    Kosten? Niks, nada, noppes.

    Ik ga een mooie fles cognac voor mijn buurman kopen 🙂

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)

Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?