de weigerburgemeester

Dit onderwerp bevat 16 reacties, 7 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 9 jaren geleden door Anoniem.

  • Auteur
    Berichten
  • #194310
     Anoniem
    Inactief

    .

    #194314
     Noë
    Sleutelbeheerder
    Quote:
    Quote uit Chambres dHotes Les Vieilles Tantes op 1/08/2013 09:48
    Dat frankrijk een paar jaar (men beweert 50) achter loopt op nederland wisten we, …

    Was het niet Heinrich Heine die ooit zei:
    Als de wereld vergaat ga ik naar Nederland, want daar gebeurt alles 50 jaar later?
    Maar dat was meer dan honderd jaar geleden.

    #194316
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Christian,

    Heinrich Heine sprak niet over Nederland maar over Mecklenburg, waar alles 50 jaar later zou gebeuren!

    #194312
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Afgezien van Lisette dan, onnozel geprietpraast in dit draadje
    Cees, een van de weinige dingen die je moet doen als politicu, is de wet uitvoeren, ook alsdie je niet zint. Je maakt duidelijk verkeerde afwegingen.
    Christiaan, deze fout had ik niet van jou verwacht.

    #194313
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Dames en heren,

    even gegoogelt. Meer dan duizend hits bij ‘… ga ik naar Nederland’, nul bij Mecklenburg.

    #194311
     bosbess
    Deelnemer

    Velen hebben geprobeerd het raadsel op te lossen. Zowel over de oorsprong als over het land waarop de uitspraak zou slaan (NL, Mecklenburg, zelfs Engeland wordt genoemd). NL Heine-kenners schreven al langer geleden dat Heine dit nooit ergens heeft geschreven, hetgeen later werd bevestigd door er de computer op los te laten. De onvolprezen Kees Fens schreef er in 1998 een stuk over in De Volkskrant. Een paar citaten daaruit:

    De in Nederland beroemdste uitspraak, toegeschreven aan een dichter die het nooit heeft gezegd, is ‘Als er weer een zondvloed losbreekt, ga ik naar Holland, want daar gebeurt alles vijftig jaar later.’ En de dichter die er gelukkig mee werd gemaakt, is Heinrich Heine. De uitpraak wordt nog altijd veel geciteerd, vooral door mensen die hier nog altijd Gods molens zien malen of door geestigaards (die gebruiken altijd afgeleefde citaten).

    De eerste die op onderzoek ging naar de oorsprong van de uitspraak was Nico Scheepmaker, de grootste beoefenaar van de vrolijke wetenschap uit de Nederlandse journalistiek.

    Hij vroeg zich af wie de uitspraak dan wél had gedaan. Toen hij die vraag stelde aan Frits Kieft, journalist en Heine-kenner, antwoordde die:

    ‘Ik, natuurlijk.’ Hij had op een politieke vergadering in 1939 uitgeroepen dat in dat suffe Nederland alles een halve eeuw later gebeurde. En om zijn woorden gewicht te geven, voegde hij eraan toe: ‘Zoals Heinrich Heine al gezegd heeft.’

    Wat de weigerburgemeester betreft: daarover heeft HansPiet kort en krachtig alles gezegd wat erover te zeggen valt.

    #194315
     Anoniem
    Inactief

    .

    #194317
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Lisette, HansPiet, Bosbess,
    dan zeg ik in de toekomst: Zoals het Heinrich Heine door Frits Kieft in de mond gelegd wordt.
    Netzo als die beroemde uitspraak die Voltaire door E.B.Hall in de mond gelegd wordt.

    #194318
     Noë
    Sleutelbeheerder

    @Cees,
    De wet respecteren is waarschijnlijk teveel gevraagd voor een Franse politieke functionaris, maar hij moet de wet wel uitvoeren.
    Als jouw Franse Airbus medewerker weigert aan de zijkanten de vleugeltips te monteren omdat die er zo elegant uitzien, dan wordt hij waarschijnlijk niet eens ontslagen, maar krijgt hij gewoon een zetje als hij bij een open deur bezig is. Je bent en blijft een onbegrijpelijk persoon, als ik terugdenk, dat je geen begrip had voor mensen, die het hebben van kinderen uit het homohuwelijkvoorstel wilde halen. maar wel begrip hebt voor een burgemeester die de wet niet wenst uit te voeren, omdat zijn egootje in de weg zit. In mijn ogen ben je dan een querulant Dit hele gebied van homohuwelijk, abortus en afbreken zwangerschap bij onvolkomenheid heeft altijd meerdere zijden. Het weigeren van het uitvoeren van een genomen besluit is daarvan geen optie. Jouw zaak is in mijn ogen wel erg zwak geworden en mijn steun heb jij niet (meer). Frankrijk maakt zich op de hele wereld belachelijk met het gebeuren rond het homohuwelijk, niet met de inhoud maar met de problemen om tot een wet te komen. Vele midenamerikaanse landen begrijpen het (veel) beter.

    #194319
     Anoniem
    Inactief

    .

    #194320
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Beste Forumleden,

    Cees zoekt voor de middenweg, dat is verheugend nieuws na 553 berichten waarbij we soms toch op het verkeerde been zijn gezet.
    Ik ben altijd een groot bewonderaar van je geweest Cees en wel omdat je in Frankrijk altijd je best hebt gedaan voor de jeugd, voor het ondernemerschap en de vrije meningsuiting.
    Ik zou je graag willen voordragen als Honorair Ambassadeur van Nederland in Frankrijk.
    Daar mag naar mijn mening wel de Balkenende norm tegenover staan.
    Ik zou graag naar Parijs gaan als je je geloofsbrieven aan je geliefde Président Hollande gaat aanbieden.
    De reactie van HansPiet ie mij echter uit het hart gegrepen, dus het lijkt me raadzaam dat jullie eerst eens met elkaar gaan praten voordat je je rokkostuum aantrekt.

    Ik hoop dat jullie beiden mijn respect voor jullie mening willen aanvaarden.

    Groeten?Peter.

    #194321
     Anoniem
    Inactief

    .

    #194322
     bosbess
    Deelnemer

    Het is toch zo kinderlijk eenvoudig: iedereen die een openbaar ambt gaat bekleden, weet van tevoren dat hij de wet moet respecteren. Hij weet ook dat wetten kunnen veranderen en dat hij na welke wetswijziging dan ook deze zal moeten handhaven en toepassen. (SVP niet aankomen met de bezettingstijd en de duitse wetten, want dat heeft hier niets mee te maken. We spreken over een normale democratie.) Hetzelfde geldt voor het huwelijk zelf: dat sluit je en je weet tevoren dat er van alles kan gebeuren, waardoor je je afvraagt of je nog wel bij elkaar moet blijven. Daar probeer je dan samen uit te komen. Als dat niet lukt, rest er maar één ding: echtscheiden of gescheiden leven. In burgemeestertaal: aftreden of, indien beschikbaar, iemand anders sturen. Simple comme bonjour.

    Daar staat tegenover dat mensen die eisen dat hun huwelijk per se zal worden gesloten door iemand van wie ze weten dat hij tegen le mariage pour tous is, beslist verkeerd bezig zijn. Zowel privé als maatschappelijk. Je trouwt toch voor jezelf en niet om een politiek statement te maken of om iemand te dwingen tegen zijn overtuiging in te gaan? Gezellig zo’n trouwpartij, waarbij je huwelijk wordt gesloten door een sjacherijnig smoelwerk. Wat zullen we daar een lol om hebben! Daar trouw je niet voor. Als je ergens burgemeester bent en je grootste vijand trouwt, dan laat je het huwelijk ook over aan een van je wethouders. En die vijand zal zeker ook niet een huwelijkssluiting door de burgemeester eisen.

    De homo’s hebben na een lange democratische strijd gezegevierd, gelukkig. Maar dit soort acties kan niet anders worden betiteld dan als natrappen door onsportieve overwinnaars.

    #194323
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Burgemeester is een openbaar ambt. Een burgemeester hoort het sluiten van een homo-huwelijk niet te weigeren. Dan maar even niet je morele kompas volgen en slikken. Of aftreden.

    Steven

    #194324
     Anoniem
    Inactief

    .

    #194325
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Naar jouw mening gaar dus iedere wetswijziging dus pas in na de verkiezingen. Ja dat stel je voor. Dus de belastingverhoging gaat pas in, ma de volgende verkiezingen over 4 jaar?

    Ten tweedeIs het verzekringsvoorbeeld volledig onjuist of verkeerd voorgesteld. Als jij een huis auto hebt en die rij je total loss, dat eindigt daarmee de verzekering, omdat het verzekerde object niet meer bestaat. Je kunt in het contract opnemen, dat de verzekering na de betaling van een reinstatement premie weer gewoon verder gaat.
    Bij ziekteverzekering geldt dit helemaal niet zo. Zolang je ziek bent kan de verzekering niet worden opgezegd. Na afloop kunnen ze je meteen uit de verzekering zetten. Wrang ja, maar terecht. De crux zit in het feit, dat je alleen een onvoorziene gebeurtenis kan verzekeren, daar wordt de premie ook op gebaseerd. Ik geef toe, dat je in Frankrijk hardstikke gek zijn op verzekeringsgebied, maar zo erg als jij het voorstel is het nog niet. Daar zijn ze niet slim genoeg voor.

    #194326
     Anoniem
    Inactief

    .

17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)

Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?