De RT 2012 isolatieregels: te veel van het goede?

Dit onderwerp bevat 4 reacties, 3 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 7 jaren, 5 maanden geleden door Rob van der Meulen.

  • Auteur
    Berichten
  • #198624

    Toen per januari 2013 de RT 2012 wetgeving algemeen van kracht werd stond de bouwbranche niet te juichen. Sommigen zagen er een uitdaging in, zo niet een opdracht aan de Franse bouwwereld om iets te doen dat niet bepaald het sterkste punt is: interdisciplinair samenwerken. De voorlichting van de kant van Promotelec zat op dat spoor. Anderen, met name de kleinere ondernemingen, zagen donkere wolken aan komen drijven. Een uiterst gecompliceerde regelgeving, wellicht te doen voor de grote jongens in de nieuwbouw, maar de kleinere renovatieprojecten opzadelend met bijna absurde eisen. Wie van de maison secondaire (of primaire) huizen bezitters denkt dat zijn te verbouwen boerderij de “blower door” test zal kunnen doorstaan? In een artikel in Les Echos klonk dat duidelijk door: een bouwondernemer sprak van een vrije val op de markt van de renovaties, voorheen 40% van zijn omzet. En afgelopen jaar kwam er vlak bij mij in de buurt een respectabel aantal architecten bijeen om de noodklok te luiden.

    Of de “choc de simplification” (minder regels, en duidelijker) van de huidige regering in Parijs de spectaculaire achteruitgang in de bouwbranche kan ombuigen hoopt iedereen natuurlijk, maar het heeft veel weg van wat de Engelsen een uphill battle noemen. Wat is de bedoeling? Korter dan deze Franse tekst kan ik het niet samenvatten:

    Les seuils de la réglementation thermique 2012 seront adaptés et/ou leur application simplifiés pour les petites extensions.
    Dans le cas de l’extension de maison individuelles de petites surfaces (inférieures à 150 m2), l’exigence de performance énergétique globale implique la réalisation d’une étude thermique complexe et coûteuse et il est souvent impossible d’atteindre les seuils de performance requis compte tenu de la présence du bâtiment existant. La mise en œuvre de la mesure générera des économies pour les maîtres d’ouvrage et stimulera la demande pour les entreprises. Les textes sont en cours de rédaction et entreront en vigueur en janvier 2015.

    Inmiddels zijn de nieuwe regels er (tekst 1 en 2), nog niet de moed gehad om dat allemaal door te ploegen, dus we moeten maar eens kijken hoe de bouwbranche daarop reageert: verbaal (too little, too late?) en in economisch opzicht.

    #198627
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Bonjour Rob,

    Ja, die RT2012, inderdaad een heet hangijzer. Ik heb er persoonlijk niet veel mee te maken. Ik renoveer een bestaand pand en doe dat bovendien helemaal zelf. Daarmee ontsnap ik verregaand aan de bemoeienis van de regeltjesgestapo. Maar zuiver uit belangstelling heb ik wel eens gekeken wat er nu eigenlijk in die RT2012 staat. Al was het alleen maar om eens te kijken of er ook nuttige pointers in staan die me bij de renovatie van pas konden komen.

    Korte samenvatting: ik was buitengewoon teleurgesteld.

    Disclaimer:
    Het nu volgende schrijfsel geeft mijn persoonlijke opinie weer, met alle beperkingen van dien, en is niet bedoeld als advies of leidraad.

    De Franse bouwwereld weet al tientallen jaren niet beter dan op basis van dubieuze technieken “met grote stappen snel thuis” woonhuizen uit de grond te stampen. Deze alom begeerde “pavillons” worden gebouwd als legohuizen. In de wandeling worden ze “champignons” genoemd, omdat ze inééns lijken op te schieten. Gebouwd van grote blokken, liefst direct op de volle grond, met dakconstructies uit sinaasappelkistjeshout, van binnen geïsoleerd met piepschuim en elektrisch verwarmd zijn het energetische nachtmerries waarvan het een wonder mag worden genoemd als ze zonder majeure reparaties de 50 jaar levensduur halen.

    En toen was daar de RT2012. Voor zover ik het kan zien had- en heeft die norm heel weinig invloed. Er wordt niets aan het bestaande woningbestand gedaan. In de nieuwbouw verandert niets aan de rommelbouwpraktijk maar wordt een excuus-VMC in de prutshuizen gehangen om aan de theorie van de RT2012 te voldoen. In de praktijk worden die VMC’s niet onderhouden en niet gebruikt zoals voorzien dus die huizen zijn helemaal niet zo energiezuinig als men zou denken. Het is één grote poppenkast.

    Volgens mij zou een nieuwe isolatienorm zich voornamelijk moeten richten op de “enveloppe” van de huizen. Als je nu eens isolatie van de buitenzijde als standaard zou nemen en daar degelijke voorschriften voor zou opstellen, zou je in elk geval de basis aanpakken. Die je dan altijd nog kunt “opleuken” met “waan-van-de-dag” eco-oplossingen zoals VMC’s, zonneboilers en weet ik veel. In plaats daarvan blijft de basis bestaan uit gammele gebouwen met isolatie aan de binnenzijde en derhalve een eeuwigdurend energetisch hoofdpijndossier tot ze uiteindelijk gesloopt worden. Of vanzelf in elkaar storten.

    Kortom, wat mij betreft mag die hele RT2012 de prullenbak in. Dát zou pas een “choc de simplification” betekenen!

    Salutations, Jos

    #198628

    @ Jos

    Van een architect kreeg ik een toelichting op de RT 2012 normen toegestuurd die bij de inleiding meteen al aangeeft wat de beperking is van de huidige wetgeving:

    « Peu importe la manière de construire si la consommation finale du bâtiment ne dépasse pas un certain niveau. Pour que cette loi soit respectée, chaque maison sera contrôlée lors de dépôt de permis de construire et à l’achèvement des travaux. »

    Even los van de gecompliceerde regels: gaan we voor weggooi huizen of niet. Neem je het zorgvuldig omgaan met bouwmaterialen en de energie die gebruikt is bij de vervaardiging daarvan ook nog mee in je ecologische meetlint of mik je alleen op wat je per jaar aan energieverbruik kunt meten om het binnen aangenaam warm of koel te kunnen houden. Maar wanneer je de ecologische footprint – zo heet dat toch tegenwoordig? – breder definieert, dan stijgen de bouwkosten. En dan wordt het nog moeilijker om de branche weer uit de malaise te krijgen.

    Over de buitenschil isolatie. Er is in het Franse taalgebied veel te vinden (bij de CSTB) maar dit verhaal in de Frankfurter van een paar jaar geleden vond ik ook wel aardig. Over Altbausanierung. Het spanningsveld van bouwbeleid met nog een beetje eerbied voor de esthetiek van bestaande gebouwen en de Europese eco doelstellingen helder voor het voetlicht gebracht.

    #198625

    Vers van de pers: een persberichtje van Promotelec over de vereenvoudingen in de RT2012 regels.

    #198626
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Over vijf jaar: RT2020 begin je maar alvast zorgen te maken (of je te irriteren).
    Maar de isolatieregels en ventilatieregels zijn weer een paar stappen verder.

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)

Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?