De grasmaaier/bosmaaier…

Dit onderwerp bevat 18 reacties, 7 deelnemers, en is laatst bijgewerkt op 8 jaren, 2 maanden geleden door Noë.

  • Auteur
    Berichten
  • #200155
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Hallo allemaal,

    Het is weer voorjaar en de bosmaaier op wielen is weer geactiveerd. Gisteren heb ik er een uur mee gewerkt, maar vandaag… Ik heb er benzine in gedaan. Het starten ging moeizaam, zodat ik hem op de choke zette. Toen ie (vrij snel) aansloeg kwam er behoorlijk wat witte rook uit de uitlaat en spetterde er tevens flink wat benzine uit de uitlaat. Uitgezet maar weer 🙁 . Heeft iemand enig idee wat ik zou moeten doen?

    Alvast dank voor een reactie!

    Ronald

    #200163
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Kan zijn dat er water in de carburateur zit of de vlotter is blijven hangen. In de regel kun je de vlotterkamer gemakkelijk demonteren en schoonmaken.

    Steven.

    #200164
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ok, bedankt voor de tip! Ik heb inmiddels wat meer onderzoek gedaan en zie dat de bougie zwart is en nat. Zou het kunnen zijn dat daardoor, in combinatie met het starten met choke, benzine in de uitlaat komt?

    #200165
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Bij een oververrijkt mengsel wordt de bougie algauw vies maar benzinedruppels (als het dat zijn, is het geen water?) duiden op een overlopende vlotterkamer.
    Ik zou zelf de vlotterkamer schoonmaken maar ook checken of er geen water (condens) in de benzinetank zit.
    Vervolgens na schoonmaken van de bougie de maaier een tijdje gebruiken.

    Steven

    #200166
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ah das dus wat lastiger helaas; ik ben niet zo bekend met deze techniek, dat zal dus wel wegbrengen worden. Bedankt voor je tips!

    Ronald

    #200167
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Bonjour,

    Quote:
    Quote uit RonaldF op 30/03/2014 14:52
    Ah das dus wat lastiger helaas; ik ben niet zo bekend met deze techniek, dat zal dus wel wegbrengen worden

    Met alle respect, maar als u op het platteland woont en voor dergelijke kleinigheidjes steeds naar de reparateur moet, kan het wonen in FR nog wel eens behoorlijk duur worden. Om nog maar te zwijgen van de ergernis omdat geplande werkzaamheden niet kunnen doorgaan.

    Dit soort opstartproblemen in het voorjaar zijn heel gewoon voor allerlei benzinemotoren zoals in grasmaaiers, bosmaaiers, kettingzagen, aggregaten, pompen en wat al niet.

    Het is echt niet moeilijk te verhelpen, als u niet écht twee linkerhanden en tien duimen hebt, en over enige gereedschappen beschikt. Zie bijvoorbeeld dit filmpje, waarvan zeker de inleiding u bekend zal voorkomen. Sleutel wél bij voorkeur binnen op een schone vloer, en niet buiten in het gras 🙂

    FR plattelanders zijn vaak nogal handig met dit soort dingen, dus u zou ook de buurman om raad kunnen vragen en eventueel de kunst afkijken. Succes!

    Salutations, Jos

    #200168
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Witte rook duidt op water(damp), zwarte bougie op een te rijk mengsel (te veel choke gebruikt).
    Schoonmaken zoals in het door Jos genoemde filmpje helpt meestal.
    Ook ik heb dit verschijnsel na de winterpauze (grasmaaier, kettingzaag, débroussailleuse).
    Wat vaak helpt: in het najaar de benzinetank helemaal leeg maken of helemaal vol. En de gereedschappen in het voorjaar niet uit een koude kelder halen dan dan proberen te starten. Eerst acclimatiseren.

    #200169
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Even een paar tips,bij 2takt motoren de carburateur leeg draaien voor dat je hem wegzet,als hij langer stilstaat verdampt namelijk de benzine en blijft de olie over.Bij het weer herstarten komt er een mengsel met teveel olie naar binnen en slaat de bougie vet.Je loopt dan ook nog de kans dat de bougie doorslaat dan is de enige oplossing een nieuwe bougie.Bij de 2taktmachines is het ook belangrijk even schudden voor het starten dan mengt de olie met benzine weer even dat geld ook voor de jerrycan met de reserve brandstof.Wat betreft de 4takt ik gebruik voor de maaiers enz alleen maar super de euro95 met die biobrandstof is wel leuk maar trekt veel teveel vocht aan.Als je motoren met euro95 langer laat staan verdampt ook weer de benzine maar de bio toevoeging blijft over en is gevoelig voor aantrekken van vocht en krijg je roestvorming in de carb.Ik zou iedereen ook echt voor de bosmaaiers en maaimachines en kettingzagen voor de 4takt gebruik super en voor de 2takt,ik meng zelf gebruik ik ook super.Ik weet het het is duurder maar het voorkomt ook een hoop ellende.

    #200170
     Noë
    Sleutelbeheerder

    O nog even de reactie op de witte rook bij Ronald,geen nieuwe paus maar water in de carburateur,dit onderschrijft mijn verhaal over de euro brandstof met methanol toevoeging de benzine verdampt grotendeels in de winter maar de methanol blijft over en die trekt vocht aan.

    #200171
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Hallo,

    Bedankt voor jullie reacties! Enne Jos, je hebt helemaal gelijk natuurlijk; ik heb notabene net ons dak zelf vervangen… Morgen ga ik jullie tips in de praktijk brengen, nogmaals dank, ook voor het filmpje en de stimulering! Ik zal verslag uitbrengen van het resultaat.

    Hartelijke groet,

    Ronald

    #200172
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Naast alle bovengenoemde tips nog 3 die ik zelf toe pas:

    na lange stilstand startpilot in het luchtfilter spuiten en het apparaat slaat sneller aan ( paardenmiddel voor oudere ietwat versleten apparaten)

    Als de bougie vet slaat, deze na demontage even voorverwarmen met een soldeerbrander of aansteker, bougie wel in de bougiesleutel laten zitten anders krijg je ook voorverwarmde vingers, direct monteren en starten.

    Als het apparaat in winterslaap gaat brandstoftank volledig vullen, krijgt vocht geen kans in de tank.

    #200173
     Noë
    Sleutelbeheerder

    starpilot gebruiken kan een oplossing zijn maar dan wel starten en als de motor rondgaat dan inspuiten anders werkt het niet

    #200160
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Bonjour!
    Ik heb het erop gewaagd en heb de carburateur schoongemaakt. Inderdaad niet iets om het apparaat voor weg te brengen.. Het bolletje losdraaien was eigenlijk alles. Ja jullie wisten dat natuurlijk al, alleen ik niet.. Er zaten een paar kleine korreltjes in, niet echt veel zou je zeggen maar na schoonmaken werkt mijn maaier (en daardoor ik ook) weer perfect. Nogmaals dank voor de tips en Jos voor de schop.
    Groet,
    Ronald

    #200161
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Bonjour Ronald,

    Proficiat en ik ben blij dat mijn bemoedigende woorden resultaat hebben gehad.
    En laat ik je geruststellen, hoewel ik in mijn leven al een veelheid aan apparaten heb gedemonteerd en (meestal) ook weer gerepareerd, slaat ook mij de schrik wel eens om het hart bij wéér een nieuwe uitdaging. En ook ik heb dan wel eens een schop nodig. Maar die krijg ik dan wel van mijn vrouw. 😉 😀
    Succes met het maaiwerk!

    Salutations, jos

    #200159
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Haha, proficiat!
    Tip 1: als het uit elkaar halen van een apparaat ingewikkeld lijkt: maak foto’s van de verchillende fasen zodat je kunt terugzien als je de zaak in elkaar moet zetten….
    Tip 2: er zit vast een rubber ringetje of pakking waar de vlotterkamer op aansluit als je die vastdraait. Een beetje vaseline erop helpt tegen uitdrogen. Beetje maar.

    Steven

    #200157
     Noë
    Sleutelbeheerder
    Quote:
    Quote uit Taciturne op 9/04/2014 18:05
    Tip 2: er zit vast een rubber ringetje of pakking waar de vlotterkamer op aansluit als je die vastdraait. Een beetje vaseline erop helpt tegen uitdrogen.

    Steven, oude tip van motor/brommer sleutelaars. Pas je die ook op je VeloSolex toe?

    #200158
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ja Christian, op alle rubber dat in contact komt met water of brandstoffen: kraanleertjes, pakkingen, O-ringen, deurrubbers….. Doe jààren met een potje zuurvrije vaseline. Gekocht bij Halfords in NL;-)

    Steven

    #200156
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ik heb een bosmaaier (Makita) bij Rotopino (.nl/.fr) besteld. Onwaarschijnlijk goedkoop, dus ik ben benieuwd of het ook echt gaat binnenkomen (ik heb voorzorgsmaatreglen genomen). Deze bosmaaier was 200 euro goedkoper dan de goedkoopste in Nederland. Ze hebben ook allerlei andere interessante bouw- en agrarische gereedschappen. Ze bezorgen alles ook in Frankrijk voor 9 euro.

    #200162
     Noë
    Sleutelbeheerder
    Quote:
    Quote uit Eric Gerth op 31/03/2014 16:14

    Als het apparaat in winterslaap gaat brandstoftank volledig vullen, krijgt vocht geen kans in de tank.

    In de handleiding van mijn bosmaaier staat:

    – Wanneer u het gereedschap lange tijd opslaat, moet u alle brandstof aflaten uit de brandstoftank en de carburator. Verwijder hiervoor alle brandstof uit de brandstoftank.

    Plus:

    Opslag van brandstof
    Brandstof kan niet voor een onbeperkte tijd worden opgeslagen.
    Koop slechts de hoeveelheid die nodig is voor een gebruiksperiode van 4 weken.

19 berichten aan het bekijken - 1 tot 19 (van in totaal 19)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?