De Abdicatie aan Fransen uitgelegd…

Dit onderwerp bevat 11 reacties, 8 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 9 jaren, 7 maanden geleden door Noë.

  • Auteur
    Berichten
  • #194979
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Sinds bij de Franse Revolutie Louis XVI, Marie-Antoinette en vele “nobles” hun leven verloren hebben op de guillotine, missen de Fransen iets wat de Nederlanders nog steeds hebben: een koningshuis.

    Ik word dan ook vaak ondervraagd over het reilen en zeilen van de inmiddels vele prinsen en prinsesjes & aanhang.
    Zelf bepaald geen royalist (ik vind alleen een president nog erger dus laat het maar zo….)

    Het gaat ons nu overkomen. Al die vragen nu Beatrix haar zoon de troon op zendt 30 april 2013.
    Een proeve van vraag & antwoord. Maak zelf je keuze in het antwoord. Combinaties eventueel naar smaak.

    1. Pourquoi maintenant?
    a. Parce que c’est 200 ans que nous avons foutus les Français dehors
    b. Parce que La Reine (75 ans)est un peu fatiguée et en
    plus,touchée par l’accident de ski de son fils Johan-Friso
    (toujours dans le coma)
    c. Parce que son fils Willem-Alexander (Alex pour ses amis) est prêt

    2. Comment il est, votre nouveau Roi?
    a. Sportif (il a fait le Tour des Onze-Villes sur pattins)
    b. Soucieux avec l’Environnement: il s’occupe beaucoup de
    lagestion des eaux (commémoration bientôt des 60 ans de
    la Grande Inondation du Sud-Ouest des Pays-Bas)
    c. Il aime la bière
    d. Il est marié avec une très jolie Argentanaise Màxima:
    épouser un étranger est un atout dans la Famille Royale
    e. Il a trois jolies filles blondes

    3. Lequel est le pouvoir du Roi?
    a. Zéro. Que cérémoniel (couper des rubans etc.)
    b. Minime: pas de pouvoir mais un peu d’influence
    c. Un peu: le peuple hollandais, très royaliste, n’est pas censé
    de prêcher la Révolution; contrairement au peuple français
    que change chaque 4 ou 8 ans de camp sans pour autant
    ça change grande chose…..

    4. Que va changer aux Pays-Bas le 30 avril 2013?
    a. Rien du tout
    b. Une très grande Fête De la Reine (Koninginnedag), après
    cette fête: rien
    c. Des emmerdes sur le passé du père de Màxima: était un
    collaborateur supposé du régime militaire en Argentine

    Doe er uw voordeel mee. Aanvullingen welkom!

    Steven

    #194980
     Noë
    Sleutelbeheerder

    ’t Rijmschema abba lijkt me hier ook van toepassing, ’t maakt namelijk met betrekking tot ’t koningshuis niet zoveel uit wat je zegt als je maar ge- of ontroerd bent.

    Peter.

    P.S. Koningin Màxima ? Alleen maar vanwege dat we vroeger niet twee koningen konden hebben ? ’n Prinses is ze, dat lijkt me voldoende.

    #194981
     Wim Bavelaar
    Moderator

    Of dit even uit je hoofd leren:

    Reine très populaire

    La reine Béatrix aura 75 ans le 31 janvier. Elle a accédé au trône en 1980 après l’abdication de sa mère, la reine Juliana, qui avait règné 31 ans et avait quitté ses fonctions en raison de son état de santé. La reine Béatrix, sixième monarque de la maison d’Orange, est en revanche en bonne forme. Elle avait toutefois subi un choc émotionnel en 2009 lorsqu’une voiture était venue percuter une procession à l’occasion de la Journée de la reine.
    Son fils cadet, le prince Johan Friso, est dans le coma après avoir été enseveli dans une avalanche en Autriche l’an dernier.

    Dès son intronisation le 30 avril 1980, Beatrix, mère de trois garçons, a souhaité s’impliquer dans la vie de son pays, à l’opposé du style effacé de sa mère Juliana. Elle jouit d’une grande popularité auprès des Néerlandais. Elle a notamment choisi de transformer en «palais de travail» un palais de La Haye, ville où siège le gouvernement et le parlement. Surnommée «chef de l’entreprise Pays-Bas», elle y a reçu fréquemment ministres, ambassadeurs et représentants de la société civile.

    Aldus Le Monde van vanavond

    Wim

    #194982
     Anoniem
    Inactief

    Vanmiddag rond 16 uur kwam ik er achter dan ONZE koningin gaat aftreden. Ik zou en moest de uitzending zien om 19 uur dus snel snel de visite afgewerkt. Mijn Marokkaanse collega begreep waarom ik zo gehaast was, ook zij hebben een koningshuis. En ja, voor mijn Franse (de souche) collega: nee, ja, o, hebben jullie een koningin? Tja, die republikeinen zijn al hun gevoel voor ‘royal’ kwijt sinds 1789…..

    Ingrid

    #194983
     bosbess
    Deelnemer

    Het lijstje van Steven is heel leuk, met plezier gelezen, maar ik heb dezelfde ervaring als Ingrid: niemand heeft me hier ooit nog naar het NL koningshuis gevraagd. Ze zaniken alleen je kop suf over molens en tulpen. Tot mijn eigen republikeinse verbazing vond ik toch dat ik de uitzending even moest bekijken. ’t Blijft een historisch moment. Maar verder zal het me worst wezen. Dat zullen eventueel vragende Fransen dan ook te horen krijgen: ça me sera saucisson.

    #194984
     Anoniem
    Inactief

    Een koningshuis geeft meer waarde aan de bijkomstigheden van een land dan met een republiek.
    In een republiek heeft het weinig zin de verjaardag van de president te vieren, over een paar jaar is die weg.
    De verjaardag van de koningin is toch ook een beetje de verjaardag van ons.
    Symbolisch denk ik dat een koningin een meerwaarde heeft boven een president, zij vertegenwoordigd haar volk en haar land.
    Al die vragen, ach, als je tegen een koningshuis bent vind je altijd wel vragen om negatief te zijn.
    Noem mij er een in het rijtje die je voor een republiek zou kunnen gebruiken.
    ’t Allemaal van het zelfde laken een pak, ze kosten beiden veel geld, en als de Fransen mij wat vragen zeg ik, ach, wat hebben jullie dan? Zijn jullie met je republiek zo boeiend? Daarom zijn jullie uitgeroepen tot meest mopperende volk van de wereld, na Afghanistan?
    Overigens kom ik geen Fransen tegen die negatief tegenover ons koningshuis staan, sterker nog, al verschillenden hebben me gemaild of “we” niet een reis naar Pays Bas kunnen organiseren om het kroningsfeest te vieren 😉

    #194985
     Anoniem
    Inactief

    Mijn republikeinse collega’s vinden dat landen met een koningshuis geciviliseerder zijn dan Frankrijk. Er vinden minder ‘dérapages’ plaats en minder ‘polemique’. Ze noemden Engeland, Nederland en Scandinavie. Ik ben niet anti koningshuis, ik vind het aktijd weer leuk om de familie te zien. Ik denk dat ik net zo een relatie heb met het koningshuis als de Antilianen en Surinamers: Nederland zelf en de politiek moet ik niet veel van hebben, is ook ‘verwegistan’ maar de Koningin, daar ga ik voor. Misschien heeft het wel met mijn achternaam te maken (en alle goede herinneringen die ik had toen ik met mijn ouders op 30 april naar Amsterdam ging in de zestiger jaren).

    Ingrid

    #194986
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Grappig deze laatste overweging over stabiliteit en aanwezigheid van een koningshuis.
    Ik ben geneigd te denken dat instabiele landen hun monarchen eerder aan de dijk zetten in plaats van dat een koningshuis het land stabiliseert.
    Wellicht speelt religie een rol: de overgebleven monarchieën in Europa zijn protestants en in de Calvinistische en Lutherane genen zit revolutie niet gebakken.

    En laten we wel wezen: er zit een hoog “panem et circenses-gehalte” in het reilen en zeilen van monarchen.

    Steven

    #194987
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Een Poll houden?
    Het koningshuis: Voor, Tegen, het zal me worst zijn

    Willem

    #194988
     Anoniem
    Inactief

    Willem het heeft geen zin om een poll te houden, de geschiedenis heeft zichzelf allang achterhaald; je kunt je niet meer schuilen achter het feit dat een koningshuis meer kost dan een president.
    Zelfs de meest doorgewinterde republikein weet geen excuses meer dan alleen maar dat ze tegen een koningshuis zijn.
    Ik denk zelf dat Prinsesje gelijk heeft, maar daar is ze tenslotte ook Prinsesje voor.
    Job Cohen prees de majesteit glunderend, maar hij kon het toch niet laten aan het eind van de uitzending te zeggen “maar ik ben wel republikein hoor”.
    Ik hoop dat Nederland een goede koning krijgt, en ik ga nu eindelijk eens op bezoek naar de “geboortestreek” van de oranjes, ze hebben er goede wijn begreep ik 😉

    #194989
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Koningshuis is als psoriasis: je wordt ermee geboren al heb je dat eerst niet door, je komt er niet vanaf, soms merk je er weinig van, soms veel, soms jeukt het maar het kan geen kwaad…

    Steven

    #194990
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Maar het blijft vervelend…

    Quote:
    Koningshuis is als psoriasis: je wordt ermee geboren al heb je dat eerst niet door, je komt er niet vanaf, soms merk je er weinig van, soms veel, soms jeukt het maar het kan geen kwaad…

    Steven

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)

Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?