Dakbeschot en soustoiture

Dit onderwerp bevat 7 reacties, 2 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 8 jaren, 11 maanden geleden door Noë.

  • Auteur
    Berichten
  • #200919
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Bonjour!

    Ik ben bezig met het vervangen van de daklatten en dakpannen. Ik heb al soustoiture gelegd en de daklatten (op een gedeelte van de schuur). Nu wil ik beginnen met het dakbeschot. Op de overstekende delen (zie foto) was voorheen dakbeschot (niet over het hele dak dus). Op de foto zie je dat nog op het deel achter (rechts). Voor (links) zie je het deel waar de soustoiture ligt met de daklatten. De bedoeling was op op de uiterste 2 chevrons een stukje dakbeschot te timmeren, maar…. daar zit nu soustoiture. Het dakbeschot zou daar dan op komen en is dan van beneden dus aan het oog onttrokken. Ik denk dat ik de soustoiture tussen de 2 uiterste chevrons weg moet halen en het dakbeschot moet aanbrengen. Denken jullie dat ook, of wat is gebruikelijk?
    Ik hoor graag jullie mening!

    Ps ik spijker nu met een spijkerpistool spijkers van 75/3,1. Das wel compleet wat anders dan de speldeknoppen die ik eerst dacht te gebruiken zeg! (64/1,8).

    97751-dakbeschot.jpg

    #200920
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Hmm,
    het probleem is duidelijk.
    Ik moet er even over nadenken.
    Oplossing vanavond of morgen.

    #200921
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Merci Christian!
    Enne ik heb voor ook een oversteek (zie foto), maar daar kan de soustoiture (uiteraard) niet weg, want dan loopt het eventuele water niet meer in de goot. Daar zou ik planken onder de chevrons kunnen timmeren, zodat de soustoiture niet meer zichtbaar is.
    Met bricoleren heb je steeds verrassingen! 🙂

    #200922
     Noë
    Sleutelbeheerder

    stomme dubbele plaatsing, daarom gewist

    #200924
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ronald,
    gisteren wilde ik gebruik maken van het mooie weer om nog een paar buitenwerkzaamheden te doen; daarom aantwoord pas vandaag.
    Soustoîture kan zijn werking alleen doen als het op het dakbeschot ligt, opbouw dus (van beneden naar boven):
    dakbeschot, soustoîture, contralatten, panlatten.
    Is het niet mogelijk onder de reeds aanwezige soustoîture nog dakbeschot aan te brengen? Desnoods op de soustoîture het dakbeschot aanbrengen en daarop een nieuwe laag soustoîture?
    Of, zoals je zelf al zei: weg met dit stukje soustoîture en de juiste opbouw (zie boven) plaatsen. Dan heb je ook van onderen rechts en links het zelfde aanzicht.

    #200925
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Dag Christian,

    Ja het is nog prima weer. 🙂
    Bedankt voor het meedenken! Het probleem is echter dat er verder op het dak geen dakbeschot ligt; het zou alleen op de overstek moeten komen. In dat geval kan het dan lijkt me ook niet onder de contralatten, want dan zouden de uiterste contralatten hoger komen te liggen dan de andere…Aan de andere kant lijkt het me geen kwaad te kunnen om de soustoiture daar weg te halen, aangezien het buiten het huis is (overstek). Aan de voorkant is het probleem eigenlijk nog groter omdat daar de soustoiture niet weg kan, dus dan blijft denk ik over om een beschot te timmeren aan de onderkant van de overstekende chevrons, zodat de soustoiture beschermd is en tevens niet meer zichtbaar. Lijkt jou dat ook?

    Groet,

    Ronald

    #200923
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ronald,
    inderdaad een ingewikkelde situatie.
    Je voorstel
    < beschot timmeren aan de onderkant van de overstekende chevrons, zodat de soustoiture beschermd is en tevens niet meer zichtbaar >
    lijkt mij een werkbare oplossing.

    #200926
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Bonjour Christian,

    Ok, merci voor het meedenken; het is prettig om het te kunnen overleggen.
    Ik ga het nu dan zo doen: bij de zijkant haal ik de soustoiture tussen de laatste 2 chevrons weg en plaats ik dakbeschot, aan de voorkant timmer ik beschot onder de chevrons. Ik ga aan de slag, want het is prachtig dakenweer!

    Groet,

    Ronald

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?