Dak van lei beklimmen

Dit onderwerp bevat 5 reacties, 5 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 6 jaren, 5 maanden geleden door Noë.

  • Auteur
    Berichten
  • #201465
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ik wil mijn satelietschotel monteren tegen de schoorsteen geheel bovenop mijn dak van 40×40 ethernit cementplaat. Dit is een geruit dak (imitaitie lei) zoals ze heel veel voorkomen boven Parijs (Noord Frankrijk) en Belgie.

    Het dak is van heel recente datum maar zo’n ethernitplaat is maar 3 of 4 mm dik. Weet iemand hoe je zo’n dak kunt beklimmen? Ik heb wel eens gezien dat ze een schuifladder bekleed hadden met schuimrubber. Is dat de beste methode? En hoe zorg je er dan voor dat de ladder op zijn plaats blijft liggen. Het lijkt me erg onveilig om de ladder in de halfronde zinken goot te zetten.

    Liefst zou ik natuurlijk niet willen investeren in allerlei klimmateriaal dat ik daarna amper meer nodig zal hebben.

    Weet iemand hoe je dat kunt doen?

    #201467
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Jean,

    erg onveilig om de ladder in de halfronde zinken goot te zetten.

    Denk ik ook. Het veiligste is steeds de ladder over de nok van het dak te hangen.
    Hier kan men ideeën opdoen.
    Ik heb ook eens gezien dat iemand een touw over de nok van het dak gooide en dit aan de andere kant van het huis vastzette; die man deed dat aan een balkonrek, maar een boom zou ook kunnen, zoals op het beeldje hier. Aan dit touw bevestigde hij de ladder.

    En ook hier geldt:
    Beter drie keer nadenken ipv. een keer vallen!

    #201468
     Noë
    Sleutelbeheerder

    satelietschotel monteren tegen de schoorsteen geheel bovenop mijn dak

    Ik zou eerst eens kijken of er geen andere plek is voor je schotel. Het lijkt een eenmalige actie dat monteren, maar ik heb ervaren dat je toch vaker naar boven moet gaan. Soms om bij te stellen na een storm en soms om opnieuw te richten (als je favo-zender naar een andere satelliet is gegaan). Ik zou eerst lagere mogelijkheden – indien aanwezig – uitproberen.

    Frans

    #201469
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Naast bovenstaande goede adviezen, zou ik aanraden (wanneer inderdaad het dak met een ladder beklommen moet worden) dit door een professional te laten doen, ook al is men een goede bricoleur. Ik heb nogal eens gehoord van ongelukken bij dit soort acties met ladders……

    #201466
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Bedankt voor jullie reacties.

    Het is me duidelijk dat zo’n soort ladder/systeem dus ook voor de professional gebruikelijk is. Het lijkt mij, met geimproviseerd materieel, inderdaad vrij riskant. Je waant je betrekkelijk veilig zo vlak tegen het dak maar als de ladder gaat schuiven komt je heel naar op de grond.

    Dat de schotel soms moet worden bijgesteld na een storm was ook iets waar ik nog niet goed over nagedacht had.

    Kortom, ik voelde me door jullie niet echt aangemoedigd om de schotel “even” aan de schoortsteen te monteren :-).

    Ik ben begonnen met afstellen vanaf de grond. Dat lukte truwens aanvankelijk niet tot ik er achter kwam (door een inclometer van papier met een loodje) dat de beugel was verbogen waardoor de graden aanduiding op de beugel niet klopte…

    Toen ik uiteindelijk ontvangst had kon ik veel nauwkeuriger bepalen waar de schotel wel/niet kon worden opgehangen en lukte het om hem een op een plek te monteren waar ik wel gemakkelijk met een ladder bij kon. Ik ben blij dat dat gelukt is want daar zag het aanvankelijk niet naar uit.

    #201470
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Of een setje universele nokhaken kopen (als je al een ladder hebt) Komt ook van pas als je om andere redenen het dak op moet. Ik heb met een geleende set/ladder mijn schoorsteen opgeknapt, werkt prima hoor!
    Willem

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)

Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?