Dak en soustoiture

Dit onderwerp bevat 9 reacties, 4 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 9 jaren geleden door Noë.

  • Auteur
    Berichten
  • #199613
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Hallo klussers,

    Binnenkort gaan we ons dak van de schuur vernieuwen. De bedoeling is om nieuwe daklatten en nieuwe pannen te leggen. Ook willen we soustoiture aanbrengen, maar daarover nadenkend lijkt de werkmethode hiervoor nog niet zo eenvoudig… Want eerst leg je een laag soustoiture over de chevrons en ook de volgende lagen tot je boven bent. Op iedere chevron timmer je dan een contralat (daklat) op de soustoiture. Maar waar sta je dan? Je wilt op de chevron staan, maar daar moet je de contralat goed leggen. Of is het eenvoudiger? Wie weet daar een antwoord op?
    Ik kom zelf niet verder dan de volgende methode: de eerste laag neerleggen en met latten die net zo lang zijn als de breedte van de soustoiture vast timmeren. Dan gelijk op deze eerste laag de daklatten timmeren, zodat je hierop naar boven kunt wandelen om de volgende laag op dezelfde manier vast te maken. Dit zal de vakman vast niet zo doen…. 😕

    Alvast bedankt!

    Ronald

    #199618
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Bonsoir Ronald,

    Zonder te pretenderen de ideale oplossing te hebben kan ik je wel vertellen hoe ik het zelf heb aangepakt.

    Allereerst even de terminologie, om verwarring te vermijden. Chevrons heten in het Nederlands sporen. Tengels (contreliteaux) zijn de latten die van nok naar goot lopen, dus evenwijdig aan de chevrons. Panlatten (liteaux) lopen parallel met de nok, dus haaks op de tengels. De panlatten worden op de tengels gespijkerd en daarop liggen de nokjes van de dakpannen. Zie de duidelijke afbeelding in deze tekst.

    Zelf heb ik gebruik gemaakt van een dakladder (echelle de toiture) om op de sporen te leggen zodat ik gemakkelijk en gevaarloos naar boven kon klimmen. Zelf heb ik zo’n ding gekocht omdat ik heel veel dakwerk heb, maar misschien kun je ze ook huren. Ik heb ook wel eens een gewone aluminium ladder op het dak gelegd en die over de nok met een sleeplint aan mijn 4×4 gebonden om hem op zijn plaats te houden. En voordat iedereen weer over me heenvalt, ik weet dit is niet ARBO conform, op eigen risico, de verzekering zal niet uitkeren bij ongelukken, en ik beveel dit dus niet aan. Pfoeh.

    Na al deze voorbereidingen pak je dan meerdere rollen soustoiture, zoveel als je nodig hebt om van goot tot nok te komen. Je legt je dakladder ongeveer een meter van 1 van je topgevels af, klimt erop, plaatst met enige onderlinge overlap je rollen soustoiture en spijkert een eerste tengel erop, op de eerste spoor. Die tengel kan in 1 stuk van nok tot goot, maar misschien vind je het handiger om meerdere stukken te gebruiken. Maar je eindigt met rollen soustoiture van goot tot nok waarvan de uiteinden onder de eerste tengel zitten. Je verplaatst je dakladder richting andere topgevel, rolt de rollen soustoiture verder af, en spijkert de volgende tengel, door de soustoiture heen op de spoor. Net zolang tot je aan het andere einde van je dak komt. Je hele dak ligt dan onder de soustoiture, die wordt vastgehouden door je tengels.

    Het plaatsen van de panlatten is dan simpel. Je klimt op een ladder en spijkert de eerste panlat aan de gootkant. Daarboven de volgende. Op de gespijkerde panlatten kun je naar boven lopen om de volgende panlatten aan te brengen tot je bij de nok bent. Zo kun je er ook op lopen om de pannen te leggen.

    Ik kan het gebruik van een pneumatisch spijkerpistool voor dit werk aanbevelen. Niet eens hoofdzakelijk vanwege het besparen op handwerk. Maar de Franse panlatten en tengels die ik ken zijn vaak knoestig en splijten snel. Bovendien “dragen” die sporen niet als je er op spijkert, en een spijker slaan in een onwillige tengel of panlat op een verende ondergrond is een recept voor veel stress en blauwe vingers.

    Succes met de werkzaamheden!

    Salutations, Jos

    #199619
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Zoals Jos het beschrijft hebben de vaklui het bij ons ook gedaan.

    #199616
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Dag Jos,

    Bedankt voor het uitgebreide verhaal! Wat me nog niet zo duidelijk is, is hoe de soustoiture blijft liggen voordat de tengel erop komt: dat valt toch naar beneden?
    Dat spijkerpistool is een goeie tip!
    @Christian bedankt voor de link naar je duidelijke verhaal!

    Groet,

    Ronald

    #199617
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Rebonsoir Ronald,

    Ik werkte op dakbeschot, dus ik had dat probleem niet. Bij windstil weer bleef het gewoon liggen. Maar soms stond er een briesje en dan sloeg ik er gewoon 1 of 2 nietjes in met zo’n ouderwetse mechanische nietmachine.

    Dit zou jij ook kunnen doen, voor de eerste tengel. Die soustoiture is redelijk taai dus je hebt niet veel nietjes nodig. Voor de volgende tengels hoeft dat nieten waarschijnlijk niet eens meer, dan leg je gewoon de rollen overdwars op de sporen. Of je houdt de rol tijdelijk op zijn plaats met een lijmtang of knijpklem.

    Een flinke collectie knijpklemmen en lijmtangen hoort so wie so in de gereedschapskist van elke klusser thuis. 😀

    Salutations, Jos

    #199615
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ah ja, handig wezen inderdaad. Merci encore!

    Zo gaat het in ieder geval lukken; de dakladder heb ik al, heel erg prettig ding is dat.

    We hebben verleden jaar de hangar gedaan, maar dit wordt ons eerste echte dak. Lijkt me wel een leuke klus.

    Groet,

    Ronald

    #199614
     Anoniem
    Inactief

    Wat is het toch ’n feest om op deze site regelmatig te stuiten op de suggesties en verhalen van Jos le Conseiller. Prettig leesbaar, ter zake kundig en niet gespeend van humor.
    En dan ook nog zo’n uitgebreide verwijzing van Christian.
    M’n dag kan niet meer stuk. Ik krijg er bijna zin van om het dak op te gaan. Maar helaas, ’t dak is nog in orde.
    Heren, dank voor uw inspanningen. Voor nu en nog es.

    Aart

    #199620
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Kleine nagekomen vraag nog over de tengels en panlatten. In de oude situatie wordt gebruik gemaakt van panlatten van 30×30, die hebben we weer besteld. Kunnen we die ook als tengel gebruiken? Luistert die maat eigenlijk nauw, want je ziet verschillende maten?
    Alvast weer dank!

    Ronald

    #199621
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Bonjour Ronald,

    Ik heb gebruik gemaakt van 27×25 voor de panlatten en 27×40 voor de tengels. Die maten worden door een aantal factoren bepaald, waarbij de afstand tussen de opleggingen een heel belangrijke is, in verband met doorbuiging.

    In mijn geval maakte ik een “sarking” dak, waarbij de isolatie aan de buitenkant op het dakbeschot ligt. De tengels liggen daar bovenop. Met lange schroeven door tengel, isolatielaag en dakbeschot tot in de sporen wordt dat geheel op zijn plaats gehouden. Ik vond het daarom prettig om met wat bredere tengels te werken.

    Mijn sporen en daarmee de tengels liggen HOH 460mm. Dat gaat prima met de smalle panlatten van 27×25, zelfs met de relatief zware last van tuiles canal die immers in 2 lagen worden gelegd.

    Jouw tengels liggen naar ik begrepen heb direct op de sporen met slechts de soustoiture folie ertussen. Dan is 30×30 dus prima.
    Voor de panlatten zou ik bij 30×30 uitgaan van maximaal zo’n 600mm HOH tussen de tengels bij een enkele laag pannen zoals tuiles mecaniques of tuiles romanes. Bij een dubbele laag zoals bij tuiles canal zou ik maximaal 500mm HOH tussen de tengels aanhouden. Als je die afstand significant groter maakt loop je het risico dat de panlatten op den duur gaan doorbuigen. Dat is met name bij tuiles mecaniques heel vervelend want die passen dan door de golvingen niet meer lekker in elkaar en dat kan tot lekkages of afwaaien leiden.

    Salutations, Jos

    #199622
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Bonsoir Jos,

    Prima, een duidelijk verhaal weer, bedankt!. De tengels komen inderdaad op de chevrons, dus dat is ok.
    Nou dan kan ik aan de slag :).

    Salut,

    Ronald

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?