CVZ en Engeland

Dit onderwerp bevat 49 reacties, 7 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 8 jaren, 8 maanden geleden door Noë.

  • Auteur
    Berichten
  • #198281
     Noë
    Sleutelbeheerder

    @Bosbess.
    Wat je punt 1 betreft. Je redenering deugt niet. De wetgever heeft in de AOW-wet slechts onder voorwaarden de herzieneing of intrekking van een lopende AOW-uitkering mogelijk gemaakt. Dat is verdere materieel uitgewerkt in de beleidsregels van de SVB. Die heb ik geciteerd. Gezien het limitatieve karakter is het dus niet mogelijk op verzoek de AOW-uitkering te doen intrekken.
    Je mag een poging wagen om op verzoek de uitkering te doen intrekken, al dan niet met een motivering, best voorleggen aan een rechter. Maar dat vind ik dan een slecht advies: ik verwacht er niets goeds van.
    Waar ik wel iets van verwacht,is het niet inleveren van de in-leven-verklaring. SVB zegt namelijk zelf, in een andere beleidsregel, dat de AOW-uitkering dan wordt gestopt. Het kost Alicia, die ik dus ook best wil helpen en wel met iets meer doordachte raad, ook veel minder dan jouw voorstel om de rechter te verzoeken te eisen dat SVB de uitkering stopt.

    #198282
     Noë
    Sleutelbeheerder

    @Bosbess
    wat je punt 2 betreft.
    Volgens mij is de analogie zeer gepast tussen het recht op een het aanspraak maken op AOW en de uitoefening van het recht op ziektebverstrekkingen in het woonland krachtens art. 24 vo883/2004 (woonlandpakket).
    Ga maar na:
    I. Het recht op AOW ontstaat van rechtswege, namelijk omdat het in de AOW-wet is vastgelegd (je kunt er niet voor kiezen; als je aan de voorwaardene voldoet: oud genoeg en verzekerd geweest in de wettelijk vastgelegde opbouwperiode; emigreren helpt niet- hoogstens beinvlioedt het de hooget van het pensioen)
    II. Idem het recht op wettelijke woonlandverstrekkingen krachtens art. 24 lid 1 (ik laat art. 25 voor de eenvoud even buiten beschouwing). Ook dat ontstaat van rechtswege, krachtens die verordening. Je kunt er niet voor kiezen aldus het EHvJ , en die maakte scherp duidelijk : het is van “dwingendrechtelijke aard”

    Dan het aanspraak maken op (= daadwerkelijk van het recht gebruik kunnen maken):
    I de AOW. Dat kan pas door deze aan te vragen (vlak voordat je aan de voorwaarden voor het recht voldoet). In een beperkt aantal gevallen kan SVB ambtshalve toekennen.
    II. aanspraak op verstrekkingen krachtens het woonlandpakket. Dat kan je verkrijgen als je met een E-121 (thans S1) ingeschreven bent bij het woonlandorgaan (zelf aanvragen en regelen of door uitwisseling van formulier tussen pensioenlandorgaan en woonlandorgaan).Een en ander is geregeld in Vo987/2009.

    Dan het stopzetten van:
    I . de AOW. Dat kan slechts – zolang ja aan de voorwaarrden voldoet wat in feite neerkomt op in leven blijven als je de AOW hebt – door je niet langer aan administratieve verplichtingen te houden (zoals niet inleveren in leven verklaring). Je kunt echter niet op eigen verzoek doen de uitkering doen intrekken.
    II. Bij het woonlandpakket. Dan moet je ervoor kunnen zorgen dat je inschrijving met E-121 niet langer geldig is. Gezien het arrest C-345/09 kan het recht op het woonlandpakket niet wordne ontnomen zolang je aan de objectieve voorwaarden voldoet. Of je je langs administratieve wijze aan de greep van het woonlandorgaan kunt onttrekken weet ik niet zeker. Mogelijk kun je voorkomen dat de ziektekaart die het woonlandorgaan je , ik meen in FRankrijk jaarlijks?, toestuurt onthouden wordt. Maar dat doet je recht op verstrekkingen desondanks niet vervallen, en vermoedelijk ook niet je aanspraak.

    #198283
     bosbess
    Deelnemer

    Duidelijk is dat we zo niet dichter bij elkaar komen. Maakt niet uit, we hebben inmiddels alle aspecten wel zo’n beetje belicht. Het is uiteraard aan Alicia en anderen in haar situatie om te kiezen tussen een simpel verzoekschrift, en zonodig eventueel bezwaar en beroep (niet kostbaar), of voor jouw truc die vereist dat ze toch eerst de E121-procedure doorloopt waardoor ze verdragsplichtig wordt.

    Dat betekent voor Alicia ten eerste dat ze afhankelijk van de hoogte ervan wellicht helemaal geen AOW meer ontvangt, omdat de nominale premie alles opslokt. En als haar AOW lager is dan de nominale premie bouwt ze nog een schuld op ook bij het CvZ. Ten tweede verliest ze haar wettelijke verzekering in NL en is ze ook in Engeland niet wettelijk verzekerd (ze heeft in beide landen recht op “verstrekkingen”). Dat heeft als gevolg dat ze bij reizen naar het buitenland niet of nauwelijks of tegen zeer hoge premie een aanvullende reisverzekering kan afsluiten. Haar EHIC kaart moet ze in NL aanvragen.

    Vervolgens moet ze die situatie laten voortduren tot de SVB haar een Verklaring van In Leven Zijn toestuurt (eens per jaar). Die stuurt ze dan niet terug en zoveel tijd later trekken ze haar AOW-pensioen in. Dat wil zeggen als ze in de tussentijd de telefoon niet opneemt. Want mijn teruggestuurde verklaring is een keer niet aangekomen bij de SVB en een maand later werd ik opgebeld door een vriendelijke mevrouw die mij vroeg of ik mevrouw Besse was. Dat ben ik. En ik was dus in leven en ik was dus nog steeds verdragsplichtig…

    Kortom Jan, in het algemeen ben ik het volledig met je eens wanneer je op basis van jurisprudentie mensen adviseert om zich neer te leggen bij het onvermijdelijke, maar niemand, ook jij niet, kan voorspellen wat een simpel verzoekschrift in deze kan opleveren. Ik stel voor om deze discussie nu af te sluiten. Hopelijk is Alicia ermee geholpen en heeft het haar voldoende stof tot nadenken gegeven.

    Alicia, jou wens ik veel geluk toe in je nieuwe woonland. Het zal je duidelijk zijn dat we het zeer op prijs zouden stellen als je ons nog eens vertelt wat je hebt besloten en hoe alles is afgelopen. Succes!

    #198284
     Noë
    Sleutelbeheerder

    @Bosbess
    Citaat: “Dat betekent voor Alicia ten eerste dat ze afhankelijk van de hoogte ervan wellicht helemaal geen AOW meer ontvangt, omdat de nominale premie alles opslokt”

    Er wordt meer dan alleen de (pseudo) nomiale premie ZVW ingehouden op een AOW-pensioen als iemand gepensioneerd-verdragerechtigd is. Dus het opslokken van een klein AOW- pensioentje kan al eerder. Is mede afhankelijk vand e vraga of er een medeverdragserechtigd hgezinslid is. Wel is het soms mogelijk dat de pseudo-AWBZ component die op de AOW wordt ingehouden nihil is (door heffingskorting(en)).

    #198285
     Noë
    Sleutelbeheerder

    @Bosbess

    “En als haar AOW lager is dan de nominale premie bouwt ze nog een schuld op ook bij het CvZ”

    Dat hangt er vanaf. Als ze geen andere (wereld)inkomen box 1 heeft kan er geen schuld ontstaan indien men bij een klein AOW-pensioentje door maximering niet de volle bijdrage kan worden ingehouden. Is er wel ander inkomen, en wel pensioeninkomen uit Nederland, dan zal daarop ook worden ingehouden.
    Uiteindelijk wordt alles berekend op aanslag door CvZ. Dan kan er bijbetaald moeten worden of terugbetaald. Overigens schijnt CvZ nog steeds de eerste maximeringsregel uit het Nikula arrest te hanteren: niet meer heffen dan het totaal aan wettelijk pensioen uit Nederland. (wat m.i. niet zou hoeven onder Vo883/2004). Klopt dit met de informatie die lezers van dit forum van CvZ krijhgen?

    #198286
     Noë
    Sleutelbeheerder

    “Dat heeft als gevolg dat ze bij reizen naar het buitenland niet of nauwelijks of tegen zeer hoge premie een aanvullende reisverzekering kan afsluiten”

    Er zijn in Duitsland ten behoeve van wereldreizen een paar reisverzekeraars geidentificeerd die slechts als algemene voorwaarde voor de personenkring stellen dat je in een EU-land woont, dus die geen onderscheid maken in het aanbieden van reisverzkeringen tussen wie verdragsgerechtigd is en wie verzekerd is krachtens de woonlandwetgeving (of particulier). De verdragserechtigde gepensioneerde geniet bovendien binnen de EU/EER/Zw. de bescherming van art. 27 Vo883/2004. Kort gezegd: recht op wettelijke pakket van het verblijfsland bij medisch noodzakelijk worden zorg (daartoe dient de EHIC kaart).

    #198287
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Overigens blijft het recht op zorgtoeslag toch ook bestaan bij het verhuizen naar een land met verdragsrecht? Het nadeel dat van een klein inkomen relatief veel premie wordt ingehouden kan daarmee worden gecompenseerd.

    #198288
     Noë
    Sleutelbeheerder

    @jako

    Inbeginsel blijft het recht op zorgtoeslag, dat juist compenseret bij een klein inkomen inderdaad bestaan. Voorwaarde is wel dat de woonlandfactor voldoende hoog is.Bij het V.K. en Frankrijk is dat zo.

    #198289
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Nogmaals mijn dank aan allen die zoveel leerzame (voor mij) informatie hebben gegeven. In Adelaide (Australia) te gaan wonen begint aantrekkelijk te klinken!! Afgezien van deze extreme oplossing lijkt ‘verdwijnen’ het eenvoudigst. Geen blauwe enveloppe meer krijgen over het NINBI, geen CVZ aanslag (die mij eraan herinnert dat ik veel meer kwijt ben aan ziektekosten dan in NL, gezien assurance supplementaire, depassement d’honoraires etc.)…da’s ook heel wat waard!
    Ik zal het allemaal nader bekijken wanneer het zo ver is.In ieder geval ben ik dank zij Uw input aanzienlijk wijzer geworden!
    Alicia

    #198290
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ik begrijp dat de overweging ‘Australië’ overdrachtelijk bedoeld is, maar juist vanwege die hele ziektekostenmaterie is het voor ouderen zonder specifieke rechten vrijwel uitgesloten dat een vergunning verstrekt zou worden om in Australië te mogen wonen…Idem voor VS en Canada.

    Dat is de hele kern van het verhaal: Iedere EU burger mag zich vrijwel zonder enige toetsing in de hele EU vestigen, maar niemand wil de relatief hoge zorgkosten van ouderen uit andere EU landen op zich nemen.

    Daar waar landen wel immigratie-eisen mogen stellen is het voor gepensioneerden moeilijk om zich te vestigen. De pensionado moet in het algemeen tenminste kunnen aantonen dat die over de (financiële-) middelen beschikt om niet tot last van de lokale sociale zekerheid te zijn.

    Sommige landen eisen als eerste een bewijs van ziektekostenverzekering die geldig is en blijft voor het land van verblijf. Dat geldt op dit moment zelfs voor EU burgers in Frankrijk als de immigrant economisch niet-actief is en nog niet gepensioneerd, hoewel daar het laatste woord nog niet over gezegd is.

    #198292
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Beste Alice,
    Sorry dat ik zo laat ben met antwoorden op je berichten.
    Ik ben een beetje veel in de slag geweest met andere zaken de laatste tijd.
    Je hebt al veel informatie gehad zie ik. Toch wil ik er graag nog wat aan toevoegen.
    Het blote feit dat je AOW ontvangt wil in het geheel niet zeggen dat je door het CVZ ingelijfd kan of moet worden. Ik zelf ontvang 48 % van de AOW en ik ben dus niet door het CVZ ingelijfd – ik betaal ze helemaal niets. Mijn vrouw idem dito.
    In jouw geval als ik het goed lees. Qua staatspensioentjes heb je een beetje USA (telt niet geen EU); een beetje Italie (peanuts); Frankrijk niks niet meer te vinden en wat AOW.
    Dus je AOW is je grootste EU staatspenioen. Dit is het probleem – niet het feit dat je AOW ontvangt dus.
    Wat kun je er aan doen ? Zorgen dat je prevalerend recht krijgt in je nieuwe woonland UK.
    Hoe doe je dat ? Door een baantje te hebben bijvoorbeeld en social contributions af te dragen. Als je dat doet dan kun je gerust je AOW ontvangen – je blijft verzekerd bij de National Health – gratis dus want daarvoor betaal je juist die social contributions. Lukt het je en lukt het je om je te registreren in de UK en heb je éénmaal die social contributions betaald dan hoef je ook helemaal niet meer te blijven werken. Het feit dat je op grond van je UK social contributions een zelfs absoluut minimaal UK State Pension betrekt houdt nu automatisch in dat je nooit meer door het CVZ kan worden ingelijfd. Het mooie is dat er aan dat State pension totaal geen minimum zit. Dus bijvoorbeeld je krijgt je State, pension in de UK op basis van één jaar contributions en je hebt voor mijn part 40 jaar AOW. Maakt niks uit… Dat éne jaar prevaleert ( Dat staat zo in de Europese Verordening 883/2004 art 23 ).
    De regel 883/2004 art 24 – die bepaalt dat het land voor je betaalt waar je het langst onder geressorteerd hebt – komt pas aan de orde indien je GEEN ENKEL recht hebt opgebouwd in de UK.
    Heb je ook maar het allerminste beetje recht dan laat je je pensioenaanvrage etc. ook niet in Nederland behandelen door de SVB maar door het International Pensions Centre in Newcastle upon Tyne. Die regelen het dan verder met de SVB en het CVZ staat buiten spel.
    Trek goed je plan, vraag NOOIT om een E 121 of S 1 aan het CVZ. Wijs het af als ze je het aanbieden. Je hebt overal gewerkt dus je kunt wat. Gebruik dat en als je dat een half jaartje lukt heb je nooit meer last van het CVZ.
    De Uk Pension Service is geweldig. Ze hebben mij fantastisch geholpen om zelf van het CVZ af te komen. De enige – want de SVB, het CVZ en de CPAM had ik tegen. Verzin gewoon een list – net als Tom Poes. Heb ik ook gedaan en het werkt.
    Good Luck
    OEVVD

    #198294
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Citaat:

    “Wat kun je er aan doen ? Zorgen dat je prevalerend recht krijgt in je nieuwe woonland UK.
    Hoe doe je dat ? Door een baantje te hebben bijvoorbeeld en social contributions af te dragen. Als je dat doet dan kun je gerust je AOW ontvangen – je blijft verzekerd bij de National Health – gratis dus want daarvoor betaal je juist die social contributions. Lukt het je en lukt het je om je te registreren in de UK en heb je éénmaal die social contributions betaald dan hoef je ook helemaal niet meer te blijven werken. Het feit dat je op grond van je UK social contributions een zelfs absoluut minimaal UK State Pension betrekt houdt nu automatisch in dat je nooit meer door het CVZ kan worden ingelijfd.”

    Commentaar: Het V.K. kent echter voor toegang tot de National Insurance minimum-inkomensnormen. Dat is momenteel 5725 Euro per jaar voor een zelfstandige en 5668 Euro voor een werknemer (afgezien van bijzondere uitzonderingen). zie de overheidsvoorlichting van het V.K.

    #198293
     Noë
    Sleutelbeheerder

    ben niet thuis en heb beperkte internet mogelijkheden, dus even heel kort: dank aan OEVVD voor zijn input, maar ik heb nooit in het VK gewerkt behalve als niet officieel geregistreerde aupair in ’54…¬!! dus ik zie hier geen oplossing, helaas!

    #198291
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ja dat is zeker waar. Behalve dan dat de UK nog steeds Pounds Sterling hanteert en als je die gaat vertellen dat het nu euros zijn dan hangen ze je op. En 5668 per jaar is dus heel erg weinig. Je mag als je wat tekort zou komen het ook bijbetalen – tenminste zo was het destijds en ik neem aan dat dat nog zo is. Lukt je dat voor een jaar dan ben je zeker okay. Want in ieder geval bij mijn pensioenaanvraag werd mij verteld dat er een minimum van een jaar werd gehanteerd. Deze betrof NL 23 jaar, Duitsland 2 jaar en UK 20 jaar , na het aanvullen van een paar jaren tot het minimum en het bijkopen van een paar jaar 27 jaar totaal. Er werd mij ook verteld dat als het minimum van een jaar niet gehaald wordt dit pensioen niet verloren gaat maar dat het er bij een ander pensioenbetalend land wordt bijgeteld. Dit heb ik eigenlijk nergens kunnen terugvinden maar ik heb me daar verder niet druk over gemaakt omdat het ons niet betrof.
    Dit zou voor sommige mensen nog wel van belang kunnen zijn. Stel je werkt maar 6 maanden part time en je hebt dan 4000 pond verdiend. Dat zou je dan kunnen aanvullen naar het vereiste minimum dan heb je je jaar te pakken en ben je dus verder “for life” af van het CVZ. “A price worth paying” zou ik zeggen.
    Ik ken ook de UK arbeidsmarkt wel een beetje. Het is wel heel anders dan Frankrijk. Volgens mij kun je dat baantje best vinden als je wilt. Citizen’s advice Bureau will help you. Bij de zaak waar ik voor werkte werd iedereen redundant gemaakt omdat de zaak werd overgenomen door een Duitse firma. Al deze mensen vonden baantjes – al was het maar helpen in de DIY stores. Als ik het was ging ik naar het Citizens Advice Bureau en ik zou zeggen – I want to work. I will take whatever there is. Wat kan jou het schelen voor een heel klein poosje. Daarna National Health free of charge. No more CVZ. Ik wist het wel….

    #198295
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Dag Alice, Ja dat had ik al gezien uit je eerdere berichten. ” No problem you can still do it “….
    Where there is a will there is a way. Het probleem voor veel mensen is dat de ijzeren wil ontbreekt. En dan is er ook geen way.

    ” A pessimist sees the difficulty in every opportunity, an optimist sees the opportunity in every difficulty ” Sir Winston Churchill.

    #198296
     Noë
    Sleutelbeheerder

    @OEVVD
    “Er werd mij ook verteld dat als het minimum van een jaar niet gehaald wordt dit pensioen niet verloren gaat maar dat het er bij een ander pensioenbetalend land wordt bijgeteld. Dit heb ik eigenlijk nergens kunnen terugvinden maar ik heb me daar verder niet druk over gemaakt omdat het ons niet betrof.”

    Volgt uit Vo883/2004, zij het in iets andere bewoordingen.

    #198297
     Noë
    Sleutelbeheerder

    @Alice, Toch altijd goed checken met The Pension Service in Newcastle upon Tyne. Ik heb mij ooit laten inschrijven voor een curus Engels in Torquay. Ik was daar een paar maanden. Het is een eeuwigheid geleden. Een paar jaar geleden vroeg ik bij The Pension service een E 105 aan. Dat is het document waarop al je pensioenrechten tot op de dag nauwkeurig zijn bijgehouden. En tot mijn stomme verbazing bleek dat mij een extra jaar pensioenrechten was toegekend in dat jaar dat ik in Torquay studeerde. De school moet mij officieel als student hebben aangemeld want ik weet er zelf helemaal niets van en ik heb mij ook nooit laten registreren. Het is niet verkeerd dus want een extra jaar is maar weer een extra jaar…..Toen waren er dus kennelijk nog geen minimum contributie eisen want ik heb niets betaald.

    #198298
     bosbess
    Deelnemer

    Mijn complimenten voor je bijdragen! Toch een vraag: denk je echt dat ook Alicia op haar leeftijd en in deze tijd nog een baantje voor een jaar zal vinden? Heel misschien als poetshulp, maar die baantjes zullen ook in Engeland meestal wel zwart zijn. En voor ander werk staan meestal jongeren in de rij. Wel ben ik met je eens: niet geschoten is altijd mis.

    #198299
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Dank je wel Theodora. Ach je bent nou éénmaal apostel van het evangelie van Leven zonder het CVZ of niet….. Ik had echter niet gezien dat Alice in 54 reeds als au pair in de UK werkte. Dus ja .. dat maakt het wel lastiger.
    Maar niets is onmogelijk. Ik vertel een kleine anecdote en ik zweer dat het een waar verhaal is.
    Ik had een oom die was vertegenwoordiger bij Sluis & Groot in Enkhuizen. Hij verkocht vogeltjeszaad en dingen bij de dierenwinkeltjes .Hij was 63 – toen namen de Amerikanan het bedrijf over. Iedereen boven de 50 verdacht, boven de 60 – “old farts” gelijk er uit. Hij naar het arbeidsbureau. Nou meneer even tekenen bij het kruisje en dan is de uitkering okay.
    “Nou dat wil ik niet” zei hij “jullie zijn toch het arbeidsbureau – ik wil een job” .
    ” Nou ga het maar proberen dan als je zo nodig moet ” we hebben hier een bedrijf, een garage, lastige mensen nooit goed, maar ga je gang.
    Komt ie bij de baas – die dolblij. Hij zegt ” het eerste normale mens wat ze ooit gestuurd hebben. Geen ringen door de neus en de oren, geen tatouages, geen “ik wil die baan helemaal niet maar ik kom alleen maar solliciteren omdat het moet ” – gewoon een echt mens. “Wanneer wil je beginnen ?”

    Het verhaal gaat nog veel verder maar dat vertel ik wel eens een andere keer.
    Het citizens advice bureau in de UK is heel erg goed. Als je met overtuiging komt is er veel mogelijk… en niets onmogelijk.

    #198300
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Hallo iedereen…ik was even buitengaats en offline. Wat betreft de laatste berichten: ik ben geboren in 1936 dus of er nu veel of weinig lf geen werkeloosheid heerst…mijn sollicitatiedagen zijn (gelukkig) voorbij. Ik ga wel even contact opnemen met the Pension Service in Newcastle upon Tyne, zoals iemand suggereerde. Je weet nooit hoe een koe een haas vangt…
    Alice

20 berichten aan het bekijken - 31 tot 50 (van in totaal 50)

Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?