Couplage auto-entrepreneur / Association

Dit onderwerp bevat 13 reacties, 5 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 8 jaren, 1 maand geleden door Noë.

  • Auteur
    Berichten
  • #190837
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Beste mensen,

    Ik zal per september de deuren openen van mijn vereniging waarmee ik engelse les ga geven op een hele creatieve en speelvolle manier. Zelf ben ik presidente van deze vereniging.

    Nu is mijn grote vraag wat de beste oplossing voor me zal zijn wat betreft de omkosten van mijn aktiviteit. Zover ik heb begrepen heb ik 2 opties:

    1. Mijzelf aanstellen als werknemer via de vereniging. In dit geval krijg ik te maken met de Charges Patronales (een 42%) en de Charges Salariales (een 22%) wat behoorlijk is vooral als men net start en nog niet veel inkomen heeft.

    2. Naast mijn statut als presidente van m’n vereniging kan ik mijn services ook als auto-entrepreneur aan mijn vereniging faktureren (couplage auto-entrepreneur / asso).
    Met deze opzet zou ik alleen de 27% afdragen van m’n salaris en de charges patronales van de vereniging komen dan te vervallen.

    Deze opstelling wordt alleen wel gezien als een “emploi déguisé” en als ik het goed begrepen heb moet men als auto-entrepreneur ook nog andere werkzaamheden elders hebben om te kunnen aantonen dat de couplage geen “emploi déguisé” is.

    Klopt dit inderdaad? Is er iemand wie mij hier meer over kan vertellen? Wat zal in mijn geval de beste keuze zijn?

    Misschien dat Wim van Teeffelen zijn licht hier over kan laten schijnen?

    Alvast heel erg bedankt!

    #190840
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ik wil hier best iets over zeggen, maar dan wil ik graag eerst begrijpen waarom je gekozen hebt voor deze waanzinnig gecompliceerde oplossing. Als je niet oppast ga je de meeste tijd besteden aan het vervullen van administratieve verplichtingen, in plaats van creatief Engels geven. Alsof Frankrijk administratief al niet gecompliceerd genoeg is, maak je er een hele kerstboom van. Alleen maar om wat lessen te geven? Ik wil graag weten wie deze draak van een organisatie bedacht heeft en vooral waarom die persoon dacht dat dit een goede oplossing was, voor wat toch een simpele vraag moet zijn geweest: ‘Ik wil geld gaan verdienen met het geven van Engelse les en hoe kan ik dat het beste inkleden?’ En die hele simpele vraag had een heel simpel antwoord gehad (afhankelijk van je persoonlijke situatie), maar ik kan me geen enkele persoonlijke situatie voorstellen, waarin dit het antwoord zou zijn geweest.

    Wim

    #190841
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Hallo beste Wim,

    Ik zal misschien eerst je de link geven naar de website van m’n projekt om je een beetje een idee te geven: http://www.pws-english.com/

    Als moeder van 2 jongens ben ik sinds 2 jaar werkeloos na 6jr lang engelse les te hebben gegeven op de basis scholen als intervenant externe. Omdat ik op dit moment in echtscheiding lig ben ik genoodzaakt een inkomen te hebben, maar niet alleen daarom, ik heb enorm veel plezier gehad van het werken met kinderen. Het gebrek aan creativiteit en een speelse manier van leren viel me al snel op binnen het franse schoolsysteem. Vandaar mijn idee op deze manier les te gaan geven aan jong en oud!

    Mijn idee een vereniging te openen om via deze les te kunnen geven had vooral één GROTE REDEN: gebruik te kunnen maken van de zalen binnen mijn gemeente. Ik kan absoluut niet mijn werk thuis uitvoeren (dit staat zelfs vermeld in mijn huurcontract van het appt. wat ik per sept ga huren) maar ook e verschillende aktiviteiten binnen de lessen vragen om ruimte. (zie voorbeelden op m’n website)

    De optie als auto-entrepreneur zou mij niet de mogelijkheid geven gratis gebruik te kunnen maken vd zalen. De gemeente heeft me laten weten dit dan te moeten faktureren. Zij stellen alleen hun zalen beschikbaar aan verenigingen. Daar de huurprijs enorm is zag ik het openen van een vereniging als enige optie.

    De lessen zullen dagelijks gegeven worden na de schooluren tot op z’n laatst 20.30h incl. de zaterdag ochtend en woensdag de gehele dag.

    Ik ben dus enorm benieuwd wat een simpelere oplossing zou kunnen zijn in mijn geval.

    Alvast bedankt!

    #190850
     Noë
    Sleutelbeheerder

    OK, dat is een stuk duidelijker. Ik neem aan dat je hebt uitgerekend dat de extra kosten en gedoe van de vereniging lager uitkomt dan de gevraagde huur van de accommodatie.
    Je kunt inderdaad je diensten niet als auto-entrepreneur aanbieden aan de vereniging: een verkapt dienstverband, precies zoals je schrijft. Je kunt wel je diensten aanbieden als auto-entrepreneur aan de cursisten zelf. Dus de vereniging factureert niet aan de cursisten, maar dat doe jij als auto-entrepreneur. Daarnaast worden de leerlingen lid van de vereniging en betalen ze een kleine contributie, die uitsluitend bedoeld is voor de kosten van de zaal (=0) en aanverwante zaken. Misschien schoonmaak of een drankje of iets dergelijks.

    Wim

    #190838
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Bedankt alvast voor de verduidelijking.

    Als ik het dus goed begrijp wordt de opzet auto-entrepreneur die de vereniging direkt faktureert gezien als verkapt dienstverband maar dus NIET als ik de cursisten direkt faktureer als auto-entrepreneur. Dit laatste wordt dus niet gezien als verkapt dienstverband? De link “ik als presidente EN als auto-entrepreneur” die de mensen van de vereniging lesgeeft blijft toch aanwezig.

    Ook zit ik dan met het feit dat ik de cursisten 22 euro laat betalen voor het jaarlijkse lidmaatschap van de vereniging maar geen zaalhuur betaal. Hoe kan ik deze opzet dan juridisch verantwoorden?

    Heb je in deze opzet als vereniging dan ook geen lasten af te dragen over het contributie/lidmaatschapsgeld daar je dit toch registreert in je boekhouding?

    Ik neem aan dat jouw voorstel hierboven finacieel voordeliger is dan de opzet mijzelf aan te stellen als werknemer via de vereniging?

    #190842
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Je bent auto-entrepreneur van professie (ondernemer dus) en tevens onbezoldigd presidente van een vereniging. Daar is niks mis mee. Je moet cursisten natuurlijk geen 22 euro per half jaar laten betalen als ze daar niks voor terug krijgen. De vereniging mag al geen winst maken, dus zorg ervoor dat de kosten (bv de administratie) gedekt zijn door de bijdragen van de leden.
    In deze opzet hou je natuurlijk de kosten en opbrengsten van de vereniging bij (en ook van je commerciële activiteiten als auto-entrepreneur). Bedenkt dat een vereniging een volledige boekhouding moet bijhouden en een auto-entrepreneur niet. Dat zijn ook extra kosten van het door jou gekozen model. Je hebt ook twee relaties met de belastingdienst en dat kost ook tijd en gedoe. Dat alles is de prijs die je betaalt voor de ‘gratis’ zaalhuur. Een goede exercitie is uitrekenen of al die kosten wel opwegen tegen de zaalhuur, zeker als je een voorstel doet aan de gemeenteraad en vraagt om een korting op de huur, omdat je activiteiten (weliswaar commercieel) toch een duidelijk maatschappelijk nut dienen. Is de uitkomst negatief, verlaat dan het verenigingsmodel (sorry, die heb je al opgezet, het was handig geweest dit alles te bedenken VOORDAT je geld besteed aan het oprichten van een vereniging) en wordt simpelweg auto-entrepreneur met aan de opbrengstkant de bijdragen van cursisten en aan de kostenkast de zaalhuur. Geen administratie, simpel vier keer per jaar aangifte doen van omzet en 26.3% van de omzet afrekenen. Verreweg het simpelst. Is de uitkomst positief, dan heb je met de vereniging financieel de juiste keuze gemaakt.

    Natuurlijk is mijn opzet voordeliger: een auto-entrepreneur betaalt substantieel minder belasting en sociale lasten dan de combinatie werkgevers- en werknemerslasten in geval van een arbeidscontract, uitgaande van hetzelfde bruto inkomen. Dat is niet anders als dat arbeidscontract met een vereniging is. Bovendien blijf je in mijn opzet ver weg van vragen over verkapt dienstverband. Je kunt wel vragen krijgen over verkapt ondernemerschap met als enig doel gratis te genieten van gemeentelijke faciliteiten. En daar heb je natuurlijk geen antwoord op. Het zou mij niet verbazen als een belastinginspecteur dit zou beschouwen als oneigenlijk gebruik van de verenigingsvorm.

    Wil je dat laatste voorkomen, kies dan voor het werknemerschap, maar dan moet je ook de forse sociale lasten en belastingen die daarmee gepaard gaan accepteren.

    Wim

    #190843
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Beste Wim,

    Héél erg bedankt voor deze nuttige informatie!

    Daar ik nu bijna de deuren ga openen van mijn onderneming zal ik dit eerste komende jaar mijn opzet als vereniging aanhouden. Ik heb nl ook al en “convention” getekend met de gemeente voor het gratis gebruik van de zalen en om nu nog alles te gaan omgooien is te kort dag.

    Wel zal dit eerste jaar me een inzicht gaan geven hoe het projekt gaat draaien en aan de hand van de resultaten, zowel fiancieel als op andere gebieden, zal ik jouw voorstel in acht kunnen gaan nemen voor m’n tweede jaar.

    Ik zou dus dit eerste jaar mezelf als auto-entrepreneur kunnen opzetten wie de cursisten direkt faktureert om zo de 42% charges patronales te kunnen vermijden. Alleen moet ik dan wel de lidmaatschaps-inkomsten op één of andere manier financieel kunnen verantwoorden.

    Ik ga deze mogelijkheid bestuderen. Anders dan toch maar dit eerste jaar mezelf aannemen binnen m’n eigen vereniging… “Everything remains a learning experience”

    #190844
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Succes!
    Ik durf natuurlijk een Engelse juf niet te verbeteren, maar ik heb vele jaren in de USA gewoond…Misschien dat je refereert aan deze quote van Albert Einstein:
    ‘Learning is experience. Everything else is just information.’

    Wim

    #190845
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Bedankt voor alle informatie Wim!
    De zin kwam zomaar in me op … onbewust beinvloed door Albert indeed!
    Onze hele levenspad is één learning experience, de aarde een grote leerschool!

    #190846
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Beste Wim, ik kom toch nog even terug met een vraagje:

    Ik zal naast mijn engelse groepslessen, welke door de vereniging worden aangeboden, ook privé lessen en lessen gaan aanbieden aan middel- en kleine bedrijfjes.
    Deze twee laatst-genoemden aktiviteiten wil ik als auto-entrepreneur gaan uitvoeren en niet binnen mijn aktiviteiten van de vereniging laten vallen.

    Als ik nou besluit om ook de lessen voor de vereniging als auto-entrepreneur uit te voeren en deze te faktureren aan mijn vereniging, wordt dit dan nog als verkapt dienst-verband gezien? Zelfs nu ik dus de privé lessen en de engelse lessen aan bedrijven als aktiviteiten ernaast heb als auto entrepreneur?

    Alvast bedankt nogmaals!

    #190847
     Noë
    Sleutelbeheerder

    @Frenchie:

    Einstein: Learning is experience. Everything else is just information
    Vertaald door jou als:
    Onze hele levenspad is één learning experience, de aarde een grote leerschool!

    Je hebt het aardig vrij vertaald, maar de subtiliteit absoluut niet begrepen.

    #190848
     Noë
    Sleutelbeheerder

    @Onbekend/onbemind

    Ik ben bang dat u de het verloop van dit draadje niet goed begrepen heeft. Frenchie plaatst een opmerking, van Teeffelen vermoedt (!) dat dit gebaseerd is op een uitspraak van Einstein, Frenchie antwoordt dat als dat al zo zou zijn het onbewust was.

    Er is dus geen enkele sprake van een vertaling van de uitspraak van Einstein, maar van een eigen uitspraak van Frenchie.

    Overigens heeft dit alles niets te maken met het bedoelde onderwerp van dit draadje en dus hoop ik dat we het daar verder bij kunnen houden.

    #190849
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Inderdaad, laten we ons bij het onderwerp houden. Even de vraag samenvattend: kun je als auto-entrepreneur facturen indienen bij een vereniging waar je voorzitter van bent? Ook als die vereniging dezelfde diensten aanbiedt als de auto-entrepreneur? Heb ik de vraag zo goed samengevat?

    #190839
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Nee, niet helemaal Marietta.

    Als m’n werk als auto-entrepreneur alleen enkel wordt uitgevoerd voor de m’n vereniging en ik deze daarvoor faktureer dan wordt dit gezien als een “emploi déguisé” of zoals Wim zei een verkapt dienstverband en is deze opzet dus niet legaal.

    Dus wil ik graag weten of het dan wel legaal wordt als ik naast het lesgeven aan de leden vd vereniging ook andere aktiviteiten heb als auto-entrepreneur zoals engelse lessen aanbeiden aan bedrijven, privé-lessen thuis, etc ..

    ps: Bedankt! ook aan Krelis mbt tot de uitspraak van Einstein. Krelis heeft het helemaal goed omschreven!

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)

Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?