Coffret de chantier

Dit onderwerp bevat 2 reacties, 2 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 9 jaren, 8 maanden geleden door Noë.

  • Auteur
    Berichten
  • #200331
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Een vraagje onder de ‘mede coffret de chantier consommateurs’ (ik geloof dat Jos kampioen is qua duur? 😉 ): Over een paar maanden is onze provisorische aansluiting ERDF 2 jaar oud, ik heb wel ‘ns begrepen dat dat ook de maximale officiële termijn zou zijn.
    Er is echter nog geen zicht op een definitieve installatie, we zijn blij dat alles net wind & water dicht is.
    Zijn er ervaringsdeskundigen die een advies hebben over wat te doen:
    1- Geen slapende honden wakker maken, met als risico dat we op enig moment bij aankomst vanuit NL merken dat de stroomlevering door EDF gestopt is,
    of
    2- Contact met EDF zoeken om te vragen of de termijn met nog 2 jaar (heb ik minstens nodig…) verlengd kan worden?

    Misschien nuttig te vermelden dat ons huis in 71 staat.

    Alvast dank voor jullie input,

    Groet, Kees

    #200333
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Bonjour Kees,

    Quote:
    Quote uit Champvert op 11/01/2013 21:53
    Een vraagje onder de ‘mede coffret de chantier consommateurs’ (ik geloof dat Jos kampioen is qua duur? 😉 ):

    Inderdaad, voor zover ik weet ben ik coffret-de-chantier-record houder, niet alleen op dit forum maar ook in Zuid-West Frankrijk.

    Mijn coffret is geïnstalleerd in juni 2003 toen ik mijn ruine kocht. Op dat moment waren EDF en ERDF nog één bedrijf. Niemand die het iets kon schelen zolang de rekeningen maar werden betaald. Deze gelukzalige toestand duurde voort totdat de scheiding tussen EDF en ERDF definitief was. Gescheiden partner ERDF moest lijdzaam toezien hoe haar ex EDF vrolijk de rekeningen bleef incasseren, terwijl zij met die tijdelijke aansluiting in haar reseau bleef zitten. Dus werden de teugels aangehaald. Eerst nog met brieven waarop je moest antwoorden dat je nog bezig was. Uiteindelijk met dreigende afsluiting die slechts was te voorkomen door hernieuwd een tijdelijke aansluiting aan te vragen. Met een “lettre de recommendation” van de mairie erbij.

    Dus begin 2012 werd mijn oude aansluiting formeel opgezegd en moest een nieuwe worden aangevraagd. Meerdere bezoeken van de ERDF en EDF. Schouwen oude aansluiting, meteropname oude aansluiting, beëindigen contract EDF, afsluiten coffret. Vervolgens aansluiten coffret, meteropname nieuwe aansluiting en nieuw contract EDF. Wat een gedoe. Het mag een paar centen kosten, die bureaucratie. Maar ik heb nu weer een nieuwe aansluiting, geldig tot maart 2013. Ik hoop niet meer te ontdekken wat er dan gaat gebeuren omdat ik zo goed als klaar ben voor de keuring en hoop dat ik vóór de deadline een definitief abonnement heb. (Met dank aan Robert du Moulin!!)

    Wat ik heb geleerd gedurende deze exercities is het volgende. Een tijdelijke aansluiting valt onder de regels en organisatie van ERDF, maar u vraagt deze aan bij de energieleverancier van uw keuze, meestal EDF. U (of uw elektricien) plaatst de coffret en de EDF geeft ERDF opdracht om deze aan te sluiten, maar ERDF bewaakt de termijn en kan zelfstandig de coffret afsluiten en de EDF daarover informeren. De officiële ERDF termijn voor een coffret de chantier is 1 jaar, met een uitlooptolerantie van 3 maanden, dat wil zeggen als u na 1 jaar kunt aantonen dat u bijna klaar bent kunt u nog 3 maanden erbij krijgen, anders wordt óf de aansluiting opgeheven óf u moet een nieuwe aanvragen. Naarmate u meer verlengingen aanvraagt wordt de ERDF steeds lastiger, uiteindelijk willen ze een verklaring van de mairie dat u niet in het huis woont terwijl de elektrische installatie nog niet is goedgekeurd. Men is alhier (ERDF vestiging Toulouse) zo streng geworden omdat het nogal uit de hand begon te lopen met de coffrets de chantier, er werden zelfs huizen verkocht zonder definitieve installatie, wat later een verrassing bleek voor de koper.

    Zoals met heel veel dingen in FR verschillen regels en beleid nogal eens afhankelijk van waar u woont en onder welke vestiging, departement, region, canton, district, zone of wat dan ook u valt. Dus mijn ervaringen zijn niet noodzakelijkerwijze maatgevend voor wat u gaat meemaken. Best kans dat als u niets doet, u nog heel lang met uw coffret de chantier verder kunt. Maar het kan ook zó maar gebeuren dat u als donderklap bij heldere hemel zo´n ERDF autootje op het terrein krijgt met een vriendelijke man die u vertelt dat hij komt “pour déposer votre branchement provisoire”. En dat kan óók gebeuren als u zojuist netjes en officieel een verlenging hebt aangevraagd, kan ik u uit eigen ervaring verzekeren. Bij EDF en ERDF weet ook heel vaak de linkerhand niet wat de rechter doet, om over andere ledematen nog maar te zwijgen.

    Mijn persoonlijk advies, zonder garantie en voor uw eigen risico, is het volgende.
    Ik begrijp dat u niet permanent in het op te knappen huis woont maar in NL en dat u regelmatig komt klussen. In dat geval kunt u bij lastige vragen van ERDF dus altijd aantonen dat het gaat om een résidence secondaire waar u niet permanent woont. Met andere woorden, verlenging of vernieuwing zou niet op al te grote problemen moeten stuiten.
    Niettemin zou ik geen slapende honden wakker maken en lekker blijven zitten met de tijdelijke aansluiting totdat er iets gebeurt. Wél is het van groot belang dat u uw post uit FR krijgt. Dus zeker weten dat EDF en ERDF over uw juiste adres in NL beschikken. Ik vermoed overigens dat ERDF haar correspondentie ook wel eens richt aan het PDL (Point De Livraison) adres, dus dan komt die nooit in NL. Het zekerst is om alle post via het postkantoor van FR naar NL laten doorsturen, zodat u tijdig weet als ERDF begint te sputteren. Een geplastificeerd stuk papier in uw coffret de chantier met de tekst “SVP ne pas déposer, demande de prolongation en cours” met uw NL adres en telefoonnummer kan ook geen kwaad.

    Op het moment dat ERDF tóch begint te sputteren legt u uit dat u nog lang niet klaar bent in uw résidence secondaire, en dan vertellen zij u wel of u kunt verlengen, of dat u een nieuwe tijdelijke aansluiting moet aanvragen.
    Let wel, ik zou pas actie ondernemen als ERDF in de lucht komt, en dan aan hen vragen wat u in uw geval moet doen. Zoals mijn goede vader placht te zeggen, “je kunt beter aan de laatste strik hangen dan aan de eerste”.

    Overigens, afhankelijk van hoeveel weken per jaar u in FR in uw opknaphuis doorbrengt, kan het zeer de moeite waard zijn de aanschaf van een klein aggregaat te overwegen. Dat heb ik ook gedaan, gewoon voor het geval dát. Als u een diesel aggregaat neemt kunt u dat redelijk goedkoop draaien op rode landbouwdiesel. Heel plezierig als u eens in uw FR huis aankomt en de electra blijkt tóch te zijn afgesloten. Of als de stroom weer eens uitvalt, in FR een allesbehalve zeldzame gebeurtenis.

    Succes ermee en laat eens weten hoe het verder verloopt.

    Salutations, Jos

    #200332
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Bonjour Jos,

    Merci dat u zo uitgebreid de moeite neemt om de ERDF & EDF belangen te schetsen. Bij het aanvragen van de branchement provisoire was het inderdaad al vaag aan welk loket ik me moest melden, uw explicatie maakt dat proces achteraf ook wat helder.

    U bevestigt in feite mijn onderbuikgevoel, namelijk gewoon door-bricoleren met een risico op een hinderlijke onderbreking van stroomlevering (komt natuurlijk nooit gelegen, bijv. als je nét bezig bent met een betonmolen of zo iets….).

    Een aggregaatje is ter plaatse, maar dat is zo’n benzine lawaaimaker, dus alleen in uiterste nood. Voorlopig maar zo snel mogelijk richting een definitieve elektrische installatie werken, maar net zoals bij u was onze uitgangssituatie een (dakloze)ruïne en dat duurt nog wel even voordat de diverse ‘pieces’ zijn gerealiseerd in vakantie-weken & weekends.

    De suggestie van het postadres in NL zien door te geven is een heel goeie, voorkomt misschien verrassingen. Evenals het vriendelijke verzoek in de coffret om niet af te sluiten. Baat ’t niet, dan schaadt het ook niet!

    Ontwikkelingen zullen we uiteraard zeker melden,

    Met een hartelijke groet, Kees

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)

Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?