Dit onderwerp bevat 21 reacties, 12 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 7 jaren, 4 maanden geleden door Noë.

  • Auteur
    Berichten
  • #186540
     Noë
    Sleutelbeheerder

    En de tweede keer dat ik gebruik maak van Chronopost die mijn web-aankoop moet brengen gaat het weer mis. Ik was de hele dag thuis, te wachten op mijn product. En lees dan in het webaccount dat ze het niet konden bezorgen. Omdat ik er niet was… en dat ze ook geen bericht konden achterlaten…

    Verdorie denk je dan, kon ik vorige keer anderhalf uur rijden om het pakket op te halen, nu ligt het is een stad wat dichterbij: 50 minuten rijden.
    Kortom : ze bezorgen gewoon niet!

    Begint toch criminele trekjes te krijgen deze Post service, doodleuk vertelden ze me de vorige keer dat ik niet in het telefoonboek stond en dan kunnen ze het niet vinden, dus nu had ik bij mijn bestelling het nummer van de portable gegeven.

    Maar nee hoor, ze liegen dat ze langs geweest zijn, liegen dat ze geen bericht in de bus konden doen, brengen je pakket naar een stad die ze uitkomt.

    #186543
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Je pakket was gewoon te laat door het distributiekanaal, dit is dé manier om de statistieken op te poetsen: “het pakket was op tijd, maar die klant was er weer eens niet”. Als ze niet langs komen, kunnen ze ook geen briefje in de bus gooien, dus is de smoes:”en die klant had zelfs geen brievenbus”

    #186544
     Anoniem
    Inactief

    Beetje kort door de bocht, ik heb al tientallen pakketjes ontvangen van Chronopost en Colissimo en nog nooit een probleem gehad.Een duidelijk adres doet wonderen.

    #186545
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Het internet staat niet voor niets vol met exact deze klacht, ik heb ook deze ervaring: je blijft er voor thuis en dan zie op internet de melding “klant niet thuis”, zelfs bij pakjes zonder handtekening die gewoon in de brievenbus passen. De volgende dag, of de dag daarop ligt het pakje dan ineens wel in de brievenbus. De laatste paar pakjes via Colossimo gingen wel goed, maar dat is nog steeds een kleine minderheid en mijn adres is uiteraard nooit verandert…

    #186546
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ik heb meerdere keren hetzelfde meegemaakt. De eerste keer stond ik een meter of veertig van de brievenbus en keek de facteur recht in zijn ogen toen hij mijn afwezigheidsbriefje in de bus deed. DHL heeft wel eens spullen retour gestuurd omdat mijn adres niet bestond. Die heb ik een printje gestuurd van de Cassinikaart van pakweg 1780 waar ons huis al op stond.

    #186547
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Wij (uw moderator en de techneut) kregen gisteren een brief die half maart in Nederland op de bus was gedaan. Oorzaak van de vertraging: het cijfer 8 was op zijn Nederlands geschreven waardoor die wat mollig is rond de taille: je begint links, dan naar beneden, rechts omhoog, schuin naar links en dan rechtsaf en naar beneden.
    De Fransen gaan eerst omhoog met die 8 waardoor een wespentaille ontstaat. Onze Nederlandse geschreven 8 wordt door de scanners niet begrepen.
    In sommige dorpen zijn in de loop van de jaren de straatnamen aangepast: Rue Principale heet nu bijvoorbeeld Promenade de l’Autan…. UPS en zelfs Orange hebben deze verandering nooit in hun systeem verwerkt. En verder rijden sommige vervoersbedrijven met verouderde Tom-Toms rond. Het komt bij ons overigens vrij vaak voor dat de vervoerder een dag van te voren opbelt om extra aanwijzingen te krijgen.

    #186561
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Dat met die Nederlandse acht ken ik; die schrijf ik inmiddels ook zo, maar ik let erop dat het geen nul met schuine streep wordt maar een acht met wespentaille. Dit even terzijde.
    Niet alle bezorgdiensten zijn zo klant-onvriendelijk. Ik had bij een verzender bij ons Frans adres per ongeluk ons Nederlands huisnummer aangegeven, 33 ipv. 14. Het hoogste huisnummer in onze straat is 24. Dus daar heeft de bode gevraagd, en toen de bewoners mijn naam op het adreslabel lazen zeiden zij iets in de zin van ‘zeker deze Hollandais, wonen naast de fromagerie’, en dan werd het pakje bij ons bezorgd.
    Zo kan het dus ook!
    Vive la France!

    #186548
     Anoniem
    Inactief

    Je kunt ook het beste het adres met de printer op de enveloppe aanbrengen en het departement vermelden en in ons geval vermeld ik ook het weg nummer.
    Wij hebben geen adres en geen huisnummer, ergens tussen twee gehuchten in, maar er zijn gelukkig nog nooit problemen geweest.
    Maar er zullen natuurlijk fouten gemaakt worden en dat komt op internet, lees de klachten maar over TNT post in Nederland.
    Maar toch denk ik dat een duidelijke sticker wonderen doet.

    #186549
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ik wil de ervaring van Christian van harte onderschrijven. Het afgelopen jaar heb ik nog al wat boeken met de post meegegeven, zowel naar adressen in Nederland als in Frankrijk. De Franse post doet er wel langer over, maar heeft tot nog toe een 100 procent score voor de bezorging. In Nederland zijn echter al vijf boeken niet of zwaar beschadigd gearriveerd. Nu zijn er wel meer boeken voor Nederland op de bus gedaan, maar toch…
    Frans

    #186550
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Zelfde ervaringen. Al wel eens een bericht gekregen van afwezigheid, terwijl ik er wel degelijk was en dus de indruk had dat iemand met mijn voeten aan het rammelen was. Maar anderzijds ook al telefoon gekregen van de bezorger die met m’n pak(je) voor de deur stond.

    Oplossing 1: je heb toch recht op een tweede bezorgingsdatum afspreken?
    Oplossing 2: je kan het pakje laten afleveren op een afleverpunt bij je in de buurt. Nu woon ik zelf in Parijs, dus zijn er tal van punten rond me. Ik kan me voorstellen dat dat in de Provincie wel eens kan tegenvallen.

    Ps: ik leer bij, een Nederlandse 8? Geen idee wat ik me er moet bij voorstellen.

    #186542
     Noë
    Sleutelbeheerder

    #186551
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Dan heb ik het in de jaren 60 al internationaal geleerd..

    #186541
     Noë
    Sleutelbeheerder

    10 punten voor Christian.

    Ik raadt u overigens aan geen adressen in Verdana of Tahoma te printen.
    Die komen waarschijnlijk niet aan als er een 8 in staat, ivm onleesbaar.

    Times of Arial daarentegen wel 😉

    #186552
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Even terug naar Ratatouille, want wat ik nu heb meegemaakt met Chronopost, geloof ikzelf niet.

    ’n Pakketje uit de buurt bij Rennes zou gisteren bij mij worden bezorgd, tussen 0800 en 1300.
    Ik wacht en volg de vorderingen van ’t pakketje. Om 1630 kwam de melding “Echec de livraison, en attente d’instructions pour nouvelle livraison” & “Commentaire: Adresse erronée ou insuffisamment précise”

    Hè ? Zo’n computergeprint vel als etiket met werkelijk alle correcte gegevens en m’n telefoonnummer bovendien.
    Wat heen en weer gebeld met die verschrikkelijke call center-onwilligen en onwetenden, en met de expediteur. Want er wordt nogal wat gesjoemeld, zo bleek.

    Maar wat was nu ’t geval ? De chauffeur kwam van dorpje A en reed naar dorpje B, ‘mijn’ gemeente. Hij vond m’n adres niet en vroeg in ’t dorp op ’t gemeentehuis de weg.
    De secretaresse legde uit dat hij drie kilometer terug moest richting dorpje A, hij was immers door m’n hameau’tje gekomen.
    Hier had de chauffeur geen zin, ’t pakketje ging retour naar ’t depot want “Adresse erronée ou insuffisamment précise
    Terzijde maar voor de volledigheid : hameau en weggetje zijn voorzien van naambordjes.

    Vandaag ging ’t dan beter, dat wil zeggen dat de chauffeur iets geleerd heeft en Chronopost twee klanten heeft verloren want we laten ons toch niet uitmaken voor van alles en nog wat door ’n compleet gestreste chauffeur.
    Mijn lol : door dat gesprekje met hem heeft-ie vandaag wel ’n half uur verspeeld. Noem mij maar gemeen.

    Peter.

    #186553
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Mijn ervaringen met Coliposte zijn inmiddels een stuk positiever. Afgelopen weken heb ik flink wat pakketjes mogen ontvangen en de statusmeldingen op internet klopten deze keer allemaal, er kwam zelfs meestal een mail met de mededeling dat er morgen een pakketje bezorgd zou worden. Alle pakketjes zijn keurig op de vooraf gestelde datum bezorgd, een enorme verbetering ten opzichte van enkele jaren geleden.

    #186554
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Da’s nu zo typisch voor Chronopost/Colissimo. Een paar weken terug heb ik nog hetzelfde meegemaakt. Ze doen geen enkele moeite om een pakje correct te bezorgen. In Parijs hebben we dan nog het probleem van die belachelijke digicodes waardoor je een gebouw niet in kan. Dus geen digicode, of de minste hindernis, of er gewoon geen zin in (tja, het zijn ambtenaren, en kunnen niet ontslagen worden, enz.), en hoppa, terug naar het depot. In mijn geval laten ze het vaak achter op het postkantoor in de buurt, en krijg ik een briefje in de bus. Nog zo gemakkelijk voor mezelf.

    Met DHL en UPS overigens nooit een probleem. Die hebben altijd een telefoon bij, en bellen me op als ze voor de deur staan, of een probleem hebben. Om dit te faciliteren, schrijf ik bij het bestellen altijd mijn gsm-nummer op de tweede lijn van mijn adresgegevens.

    #186555
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Jan :

    (…) en de statusmeldingen op internet klopten deze keer allemaal, er kwam zelfs meestal een mail met de mededeling dat er morgen een pakketje bezorgd zou worden.

    Ja, Jan, die meldingen op de site “kloppen” allemaal wel, maar door wie wordt die melding gedaan ?
    En laat me zwijgen over alle texto’s èn mail van pakketjes die eraan zitten te komen, je gaat er bijna op rekenen. Maar bellen om te vragen waar je zit, is te ingewikkeld en drie kilometer terug rijden is ook te veel moeite omdat je speedy je werk doet (moet doen ?) en daardoor de bordjes langs de weg mist.

    ’t Systeem zal erg goed in elkaar zitten, maar je hebt natuurlijk alleen maar te maken met de uitvoerder.

    Peter.

    #186556
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Wouter :

    (…) tja, het zijn ambtenaren, en kunnen niet ontslagen worden

    Neen, ’t zijn geen ambtenaren meer (Chronopost noch La Poste noch La Banque Postale) en daar zijn ze erg trots op.

    Overigens had deze chauffeur ook ’n telefoontje bij zich. Tijdens ons vrolijke gesprek werd ’t ‘m kennelijk zo benauwd, dat-ie z’n baas ging bellen.
    Hierdoor kwam ik erachter dat deze chauffeur slechts voor Chronopost werkte, bij ’n andere baas op de loonlijst stond. Mijn indruk is dat er ’n hoop jongeren worden uitgeknepen omdat ze a) anders werkloos zouden zijn en b) autorijden zo leuk vinden.
    Maar daarmee houden de intellectuele en communicatieve vaardigheden op, vrees ik.

    Uitbesteden tegen de laagste prijs gaat ten koste van de kwaliteit.

    Peter.

    #186557
     Noë
    Sleutelbeheerder

    U begrijpt wat ik bedoelde Petrus, het is een 100% dochterbedrijf van de Post. Dus ja, mentaliteit, en wellicht de jobzekerheid, zal wellicht even sterk gebetonneerd zijn als bij het moederbedrijf.

    En wat die chauffeurs betreft. Inderdaad vaak onderaannemers. En in Parijs rijden die gewoon rond met huurbestelwagens. Je weet wel, zo met “Europcar” erop. Dus gewoon omdat het goedkoper is, dan kunnen ze van de één op de andere dag groeien, afslanken, noem maar op. En daar rijden ze dan als een gek mee.
    En de bestuurders, die zijn dan constant van Afrikaanse afkomst. Ergens uit de banlieue, ongetwijfeld werkend aan het minimumloon. De kwaliteit van dienstverlening is vaak navenant.

    #186558
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Tja, ik blijf ’t triest vinden maar kennelijk is ’t zo. Vannacht liggen denken hoe dit te kunnen veranderen, maar dat zal me niet lukken.
    Hoe deze cirkel te doorbreken ? Die chauffeur was natuurlijk ’n eerste klas hork, maar er rijst bij mij steeds meer begrip terwijl ik de gang van zaken blijf afkeuren.

    Peter.

    P.S. Blijkt dit draadje ooit te zijn gestart in deze rubriek ‘nutsbedrijven’, dat zegt iets over ’t imago van Chronopost :-((

    #186559
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Als bedrijfsarts heb ik wel mensen gezien die voor Chronopst werkten. Dat wil zeggen, in sous-traitance: wat schimmige bedrijfjes die als onderaannemer het werk doen. Slechtbetaalde en niet altjd even gemotiveerde werknemers onder een behoorlijke werkdruk. Beetje zoeken naar een adres kostte al gauw teveel tijd.

    #186560
     Noë
    Sleutelbeheerder

    OK, Steven, maar wat doen we hieraan ?
    Als consument kun je stemmen met je voeten, maar je hebt weinig invloed op de keuze van ’n transporteur en helemaal geen invloed op diens keuze van onderaannemers.

    Peter.

22 berichten aan het bekijken - 1 tot 22 (van in totaal 22)

Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?