Cementsluier op tomettes

Dit onderwerp bevat 11 reacties, 5 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 7 jaren, 7 maanden geleden door Noë.

  • Auteur
    Berichten
  • #200679
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Goede morgen
    Wie heeft een goede oplossing om de cementsluier van tomettes te verwijderen.
    Na het lijmen heb ik ze gevoegd met voegsel van parex.
    Volgens alle instructies schoongemaakt enzo,maar er blijft een sluier achter.
    Met van alles geprobeert maar het lukt niet goed tomettes zijn natuurlijk niet voorzien van een harde glazuurlaag.
    Zou het kunnen met verdunde zoutzuur of lossen de tomettes dan ook op?
    Wie heeft hier ervaring mee of een goede oplossing.
    Bij voorbaat hartelijk dank.

    #200681
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Bonjour Joebar,

    Vroegah was dit eenvoudig, tomettes werden gevoegd met een kalkmortel en de resten waren gemakkelijk te verwijderen met een zurige oplossing, bijvoorbeeld water met een beetje azijnzuur of oxaalzuur. Kalk lost erg goed op in zuur.

    Die moderne voegmengsels zoals van Parex en Weber bevatten allemaal extra stofjes zoals verharders, kleurstoffen en dergelijke, waardoor het een stuk lastiger is om uit te vinden wat je moet gebruiken om resten te verwijderen. Soms staat er een tip op de verpakking van je voegmengsel (onder “nettoyage”) soms ook niet.

    Er bestaat een spulletje waar kennissen van mij goede ervaringen mee hebben opgedaan, en waarover je ook op Internet positieve verhalen tegenkomt. Het is een speciaal schoonmaakmiddel voor tegelwerk, ook geschikt voor tomettes. Ik heb er zelf geen ervaring mee maar volgens de “fiche produit” is dit precies wat je zoekt.

    Hoop dat dit helpt en laat eventueel eens weten hoe het afgelopen is.

    Salutations, Jos

    #200680
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Dag,

    Met zoutzuur krijg je ze prachtig schoon MAAR daarmee haal je een laagje weg en worden ze ruw. Je moet ze dan weer opnieuw slijpen en polijsten. Dat schoonmaken is me gelukt maar het elijpen en polijsten helaas niet.

    Hent

    #200682
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Bonjour @Hent,

    Biedt dit artikeltje u wellicht nieuwe informatie?

    Zo niet, dan ben ik toch geïnteresseerd in waarom het slijpen en polijsten bij u niet gelukt is. Ik heb namelijk een voorraad oude tomettes maar niet genoeg om alle vertrekken te voorzien. Ik speel daarom met het idee om in sommige vertrekken nieuwe tomettes te gebruiken en deze door middel van schuren/polijsten een “versleten” uiterlijk te geven. Vandaar mijn belangstelling voor uw ervaringen.

    Salutations, Jos

    #200683
     Noë
    Sleutelbeheerder

    @Jos,
    Dat speciale schoonmaakmiddel vind ik interessant. Ik lees dat het ook voor wanden geschikt is en vraag me af of ik het ook voor een muur met “pierres en vue” zou kunnen gebruiken.
    De werkwijze van de Maçon was:
    aangezien de stenen in de muur wel mooi, maar toch niet erg gelijk waren, de gehele muur met voegmortel “vullen” en na een halve dag drogen de overbodige mortel wegkrabben en vervolgens de stenen borstelen.

    Nu zou ik de stenen graag nog wat schoner willen krijgen.
    Stenen hebben zeer verschillende hardheden afhankelijk van de verontreiniging die er in zit (Marne = Mergel is gelig, ijzer –> rood, silicium –> blauw en is keihard).
    Ik kan me voorstellen de stenen te bewerken door ze te tamponeren met een (schuur)spons en dan – afhankelijk van het resultaat – meer of minder snel na te spoelen.
    Wat denk je?
    Groet, Jan Joost

    PS de eerste keer dat ik in deze website een foto probeer toe te voegen….

    #200684
     Noë
    Sleutelbeheerder

    2e test foto ” pierres en vue”
    In mijn vorige posting zie ik de edit functie van de geplaatste posting niet.

    #200685
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Dag Jos,

    Het antwoord is heel simpel maar in mijn bericht inderdaad niet duidelijk: Ik heb het nog niet gedaan. Bij mijn tegelvloer waren aan aantal tegels vies. Die heb ik met zoutzuur schoon gemaakt. Ze werden echt mooi maar ruw in vergelijking met de rest. Voordat ik alles schoon maak en apparaten ge huren moet ik me eerst verdiepen, voor laten lichten. Maar ik moet zo veel klussen, muren, badkamer, keuken doen die prioriteit hebben dat dat nog even blijft liggen.

    Hent

    #200686
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Jos bedankt voor de tip ben direct gaan zoeken wie het verkoopt maar ben bij mr bricolage en nog een andere brico geweest maar heb het nog niet kunnen vinden.
    Ik heb nog wel iets anders uit de kast getrokken st Marc proffesionel.
    Heb 100gr op 1 liter water gedaan en daarna op de tomettes gedaan na ongeveer 5 minuten met schoon water en doek afgenomen en nog met een droge doek afgenomen.
    Het is nog niet helemaal wat het wezen moet maar ik herhaal het even een paar keer.
    Ga na het weekend nog even naar het produkt wat jij noemde op zoek.
    Ik laat nog even het resultaat weten. De ander mensen ook bedankt voor alle tips

    #200687
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Heeft u het geprobeerd met (schoonmaak)azijn in plaats van zoutzuur?
    Zoutzuur is meteen wel een hard middel (afhankelijk van de verdunning).

    JS

    #200688
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Bonjour @Joebar,

    Het product FILAPHZERO is overwegend bedoeld voor professioneel gebruik, dus u zult het waarschijnlijk niet in de gemiddelde Brico aantreffen.
    U zou het moeten kunnen vinden bij Point-P en Gedimat.
    Online kunt u het onder andere verkrijgen via Wendel en Ebay.

    Salutations, Jos

    #200689
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Bonjour @Jan Joost,

    Allereerst leuk om de foto te zien, de werkwijze en het resultaat bij u zijn vrijwel identiek aan wat ik hier zelf heb gedaan. Gewoon de voegen volklodderen (hier noemt men dat “beurrer”) en als het spul begint op te stijven, de overbodige mortel wegborstelen. Bij mij is de muur opgemetseld van ruwe kalksteenbrokken en ik heb gevoegd met een simpele mortel van kalk NHL-3.5, witzand en wat pigment. Wél heb ik als laatste de muur nog met een overdaad aan water nageborsteld en afgespoeld, zo’n oude autowasborstel aan de tuinslang doet daar wonderen!

    Als er bij u nog een sluier is die u wilt verwijderen, zou ik me eerst afvragen waar de muur mee gevoegd is. Als dat ook gewoon een standaard kalkmortel is geweest zou u aan een zurige oplossing (oxaalzuur, azijnzuur of zelfs schoonmaakazijn zoals JSwaal hierboven opmerkt) voldoende moeten hebben. Een kalksluier heeft niet veel zuur nodig om op te lossen.

    Dat speciale spul FILAPHZERO is behoorlijk geconcentreerd en zal derhalve redelijk agressief kunnen inwerken. Voor een “gewone” kalksluier lijkt het me een beetje overkill. Maar als uw muur ook met zo’n standaardproduct is gevoegd kan het zijn nut hebben. Ik zou dan wel een beetje experimenteren met concentraties, en proefjes doen op plaatsen die niet direct in het zicht liggen zodat een eventuele uitschieter niet veel kwaad kan.

    Hoe dan ook en in alle gevallen moet na gerommel met zuur de muur met een overdaad aan water worden nagespoeld, er mag beslist geen spoor van welk zuur dan ook achterblijven. Ik hoop voor u dat het betreffende vertrek nog niet in gebruik is. Dit soort werk levert meestal een behoorlijke kliederboel op. Als de vloer al is afgewerkt zal die ook terdege beschermd en/of nagespoeld moeten worden.

    Salutations, Jos

    #200690
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ik ga morgen direct even bij gedimat langs zit bij mij om de hoek,
    anders via Ebay of wendel bedankt voor deze tip

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)

Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?