catch-22

Dit onderwerp bevat 31 reacties, 11 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 7 jaren, 4 maanden geleden door Noë.

  • Auteur
    Berichten
  • #192294

    Peter, ik beken: ook ik ben een overtreder van wetten. Zo ben ik bijvoorbeeld in het bezit van een behoorlijk nieuwe stofzuiger met een vermogen van 2200 watt, terwijl dat er maar 1600 mogen zijn sinds september vorig jaar. Die staat 99% van de tijd op een fluisterstand, half vermogen, maar wel makkelijk om eventjes vol gas te kunnen geven op een wat moeilijke plek. Waar je anders lang zou staan te emmeren met een wat zwakkere broeder, en ziet, het theoretische energie voordeel slinkt al drastisch. En zo kunnen we – langzamer off topic rakend – nog uren door gaan. Voordat je het weet kom je in het politie syndroom terecht: je ziet zo veel ellende gebeuren dat je langzamerhand iedere burger tot alles in staat acht. Meer regels nodig om de burger tegen zichzelf, en de Staat tegen de burger (immer geneigd tot het kwade) te beschermen.

    Zouden we iemand die blijk geeft van wat ik maar een gezond demokratisch wantrouwen noem niet eerder moeten complimenteren dan hem een consilium abeundi te geven? Bovendien bevindt hij zich in goed gezelschap. Zou Montesquieu nog leven dan zou hij er moedeloos van worden om kort en kernachtig te blijven herhalen: “Les lois inutiles affaiblissent les lois essentielles.” En zou de huidige Franse president die het heeft aangedurfd het mes te gaan zetten in de overdaad aan wetten en regels, de Choc de simplification, dan ook maar niet moeten worden geadviseerd te verhuizen naar een onbewoond Grieks eiland? Ik zou zeggen, pak pen en papier, zijn adres staat hier.

    #192295
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Zeker, Rob, zelfstandig denkende, verlichte en dus kritische geesten moet je alle ruimte laten en zeker niet willen beperken.
    Maar daar ging ’t hier niet om.

    Regeltjes, die beroeren en behelzen ons. Tot ziekwordens toe, soms. Nu heeft Montesquieu gelukkig nog wel meer geschreven (“La prudence est l’intelligence du courage.”, bij voorbeeld), bovendien hebben we sinds hem bijna drie eeuwen lang lekker verder gesleuteld aan de ‘beschaving’, in ieder geval aan ’n civil society.
    En ’n eerstejaars student Rechten aan de Uva leerde dat wetten die als onredelijk worden gevoeld, niet worden nageleefd. Maar dat was 020, in de jaren ’80.

    Dicht mij dat iudicium abeundi aan Jos toe, en vergelijk m’n betoog met die rond-Hollandse woorden van de burgemeester van Rotterdam, enkele maanden geleden (“Als het je niet bevalt, rot dan toch op.”). Zijn ferme taal werd toen door links en rechts toegejuicht.

    Peter (die ook graag naast de pot piest maar de boel wèl schoonmaakt voor ’n ander).

    P.S. Casuïstiek te over, overigens, om regels te mijden, te omzeilen, creatief te combineren &c. Noem ’t out of the box-denken, lekker modern.

2 berichten aan het bekijken - 31 tot 32 (van in totaal 32)

Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?