BVN stopt op Astra 1 19.2

Dit onderwerp bevat 22 reacties, 5 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 2 jaren, 2 maanden geleden door Noë.

  • Auteur
    Berichten
  • #211595
     Noë
    Sleutelbeheerder
    #211596
     Noë
    Sleutelbeheerder

    https://www.bvn.tv/stoppen-astra/

    Hmm… heb ik net een 3-kops LNB gekocht om Astra 1 (BVN) en Astra 2 (BBC) te kunnen kijken (Astra 3 kijk ik niet).

    Ik moet nu naar een andere LNB om Astra 1, Hotbird en Astra 2 te kunnen kijken (of Hotbird en Astra 2).
    Iemand een idee hoe ik Astra 1, Hotbird en Astra 2 ontvang? Ik heb deze koppen niet gevonden.

    #211599
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Dat zal met losse koppen op een rail moeten en de mogelijkheden zijn afhankelijk van je schotel, budget en wensen. Het is al snel gemakkelijker en goedkoper om BVN via internet te kijken, bv met een android box voorzien van de BVN app. Biedt daarnaast mogelijkheden voor NPO uitzendingen.

    #211600
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Daar heb je een punt. Dat internet, daar wordt aan gewerkt.
    Ik ben wel benieuwd hoeveel Gb (Go op z’n Frans) een avondje TV kijken opslokt.

    #211601
     Noë
    Sleutelbeheerder

    De beeldkwaliteit op Hotbird is inmiddels opgewaardeerd en gelijk aan die op Astra. Dat is een stuk beter dan maximaal beschikbaar via internet. De beste beeldkwaliteit via internet komt met 1.1 Mbps, dat is ongeveer 7 MB per uur.

    #211603
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Bij 1.1 Mbps kom ik uit op een halve GByte of wel 495 MB per uur! Mogelijk 7 MB voor het korte weerbericht.

    #211607
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Je hebt gelijk, geen idee meer hoe ik dat had bedacht, maar daar zat duidelijk een (reken-)fout in.

    #211614
     Noë
    Sleutelbeheerder

    dubbelpost

    #211615
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Dat zal met losse koppen op een rail moeten en de mogelijkheden zijn afhankelijk van je schotel, budget en wensen.

    Ik ben wel benieuwd hoeveel Gb (Go op z’n Frans) een avondje TV kijken opslokt.[/quote]Ik weet niet zo heel veel van LNB’s en koppen. Is het mogelijk om naast de bestaande koppen er een kop bij te plaatsen? (Ik gebruik van de 3-kops LNB maar 2 koppen)

    #211619
     Noë
    Sleutelbeheerder

    De 3 kops LNB bevat intern een diseqc switch om tussen de koppen te kunnen schakelen. Als je er een 4e lnb bij plaatst, dan moet die weer met een switch worden verbonden en krijg je twee switches achter elkaar. Dat werkt niet, tenzij je een uncommitted switch gebruikt in plaats van een ‘gewone’ diseqc switch en je ontvanger daar mee overweg kan. Het is goedkoper en eenvoudiger om de 3-kops LNB te vervangen door 2 lossen koppen op een rail of beugel en één simpele diseqc switch.

    #212123
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ik ontving met één schotel en een duo lnb zowel frankrijk als bvn via de astra 1.
    Nu zit bvn op de hotbird en frankrijk nog steeds op de astra. Misschien een domme vraag, maar moet ik nu twee schotels hebben?

    #212124
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Domme vraag? Nou…

    Als je de eerdere berichten leest, dan kun je lezen dat Jako jouw vraag al heeft beantwoord: nee, geen 2e schotel nodig. Wel een rail met losse 2 lnb’s en een disecq switch.

    #212125
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ik zie nu dat er ook houders met 2 lnb’s zijn, speciaal voor Astra 1 en Hotbird. Deze moet wel op jouw schotel passen.

    Deze, bv: https://www.cardwriter.nl/lnb-ontvangstkop/monoblocks-astra-1-hotbird/

    #212126
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Lijkt me duidelijk. Ik werk nu met twee kabels. Eén naar mijn franse decoder en één naar mijn NL decoder. In dat geval kan ik, lijkt mij, volstaan met een astra/ hotbird lnb zonder disecq switch.?

    #212129
     Noë
    Sleutelbeheerder

    In principe wel, mits beide ontvangers daar mee om kunnen gaan.  Er is ook hier sprake van een switch, maar die zit ingebouwd in het monoblock LNB. De ontvangers moeten in staat zijn om de juiste kop/satelliet te kunnen kiezen. Er moet in de setup van de ontvangers dus de mogelijkheid bestaan om de juiste satelliet aan de juiste kop te configureren. (diseqc menu)

    Je schrijft dat je nu een duo lnb gebruikt, maar ik vermoed dat je een twin LNB bedoelt.  Met een duo LNB ontvang je twee satellieten. Een twin LNB heeft twee aansluitingen voor de ontvangst van één satelliet.

    #213067
     Noë
    Sleutelbeheerder

    De door jou geadviseerde lnb met twee koppen ga ik bestellen. Hotbird en Astra. Kan ik dus via mijn NL decoder naar BVN kijken en via mijn F decoder  naar TF1 etc. kijken (2 aparte kabels), als alles goed gaat. Via een handmatig te bedienen splitter in huis is de TV aangesloten op de NL kabel of de F kabel.

    Het is helemaal niet mijn materie, maar het is mijn eer te na om dit niet zelf voor elkaar te krijgen, e.v. met wat forum hulp.

    Maar waar richt ik de schotel nu op? Op de Hotbird? en pakt ‘ie dan ook de Astra mee? Ik kan mij voorstellen dat je de schotel anders moet richten op de Hotbird dan op de Astra.

    #213068
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ik neem aan dat je de door Wubbe(63) geadviseerde LNB bedoelt.  Het staat er niet bij vermeld op de website, maar meestal moet je de schotel uitrichten op Astra1 waarna de 2e kop ‘vanzelf’ goed uitgericht staat op Hotbird. Op zich kan het ook andersom, het is maar net wat de fabrikant adviseert.  Hopelijk zitten die specificaties wel bij de kop geleverd, je moet ook weten of Astra1 en Hotbird op poort A resp B zit of juist andersom.

    Natuurlijk gaat in werkelijkheid bijna nooit iets echt vanzelf, dus de kans is groot dat je nog moet nastellen. De koppen hebben een vaste onderlinge  afstand, terwijl in werkelijkheid de virtuele afstand tussen Astra1 en Hotbird afhankelijk is van de grootte van de schotel en de locatie op aarde waar de schotel staat. Meestal moet je dus middelen: genoegen nemen met een beetje minder signaal van de ene satelliet om voldoende signaal te kunnen ontvangen van de andere satelliet.

    #213069
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Een (franse) kennis van mij had hetzelfde probleem. Ze heeft deze lnb besteld (https://www.satenco.com/fr/lnb-monobloc-twin/11667-lnb-monobloc-twin-megasat-diavolo-4046173100112.html) en heeft niets hoeven veranderen aan de schotel. Het werkte in één keer.

    De grap bij haar was dat ze maar één kabel heeft die van de schotel naar de ontvanger(s) loopt. Doorlussen van ontvangers werkte niet. Uiteindelijk heeft ze een ‘splitter’ gekocht. Als er maar één decoder tegelijk ingeschakeld is werkt het feilloos.

    #213070
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Dank je wel. Lijkt me duidelijk zo. Ik ga de LNB straks ophalen bij het post.nl ophaalpunt.

    Vanaf de 18e maart ben ik weer een tijdje in mijn franse “secondaire” en ga mij dan storten op het schotel gebeuren.

    Groet

     

    #213071
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ik heb het monobloc in huis en ik denk dat het straks gaat lukken om beeld te krijgen, althans als één onduidelijkheid opgelost kan worden.

    Mijn oude dubbele LNB, die ik straks ga vervangen, had een kanteling nodig van ik meen 11°. Je kreeg er zelfs een sjabloon bij. Bij dit monobloc staat hier niets over vermeld.

    Hoe ga ik hier mee om?

     

    #213076
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Start met diezelfde kanteling, die is afhankelijk van de plek op aarde ten opzichte van de satellieten. Monteer de LNB met de Astra1 kop in het brandpunt, controleer of je beeld hebt op Astra1 en daarna op Hotbird. Vervolgens de ontvangst van beide optimaliseren.

    Krijg je het signaal van Hotbird niet goed genoeg, draai het dan om: Zet de Hotbird kop in het brandpunt van de schotel en richt de schotel uit op Hotbird.

    #213087
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Gaan we doen.

    Bedankt zover voor je advies

    #214614
     Noë
    Sleutelbeheerder

    En net als je alles geregeld hebt met je LNB’s gaat BVN weer terug naar de Astra satelliet 🙂

    Gelukkig had ik nog niks geregeld…

    https://www.bvn.tv/astra-satelliet/

23 berichten aan het bekijken - 1 tot 23 (van in totaal 23)

Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?