burgerservicenummer

Dit onderwerp bevat 16 reacties, 8 deelnemers, en is laatst bijgewerkt op 6 jaren geleden door Noë.

  • Auteur
    Berichten
  • #198539
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ik heb een verlopen paspoort.
    Nu wil ik een nieuwe aanvragen en moet daarvoor naar Parijs.
    Volgens de website zou ik een burgerservicenummer moeten hebben.
    Klopt dat?
    Zo ja, hoe kom ik daar aan?
    Ik woon al een eeuw niet meer in Nederland!
    Voorheen ging ik altijd naar Bordeaux maar die vlieger gaat niet meer op.

    Cees.

    #198544
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Cees, hier zie je wat je moet doen. Dat gaat over mensen die kort in Nederland moeten wonen, maar het geldt ook voor mensen die voor 1994 naar het buitenland zijn gegaan. Ik vrees dat het een reisje naar Nederland wordt. Overigens ben je formeel in overtreding als je paspoort is verlopen. Meestal is dat gelukkig zonder gevolgen.
    Frans

    #198545
     Noë
    Sleutelbeheerder

    je burgerservicenummer zou onder de naam persoonsnummer in je oude paspoort moeten staan.

    janv

    #198548
     Noë
    Sleutelbeheerder

    ‘Parijs’ heeft bij mij nog nooit een burgerservicenummer in het paspoort gezet. BSN nummers staan alleen in paspoorten die zijn uitgegeven in Nederland. Een oude belastingaangifte o.i.d kan uitkomst bieden.

    #198549
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Op de site van mijn ambassade staat nergens dat een BSN verplicht is. Trouwens, personen die voor 1994 uit Nederland zijn vertrokken hebben geen BSN en aanvankelijk was het ook niet mogelijk er een te krijgen. Ik geloof dat het nu wel kan, maar voor mij vind ik het niet nodig. Ik heb dus een paspoort zonder BSN.
    Als je in Frankrijk woont kun je ook naar de ambassade in Bern voor een nieuw paspoort. Wel een elektriciteitsrekening meenemen.
    wimb

    #198550
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Dus ik hoef geen BSN nummer te hebben als ik Jako goed begrijp?
    In mijn huidige paspoort afgegeven in 2010 in Bordeaux staat ook geen nummer;
    Ik heb verder niets met Nederland, geen belasting, geen AOW, geen pensioenen en geen weet ik veel wat nog meer.
    Tegen die tijd dat ik recht op AOW heb bestaat dat al lang niet meer 😉
    Ik ben nogal tegen al die nummertjes waar mee ze je exact overal en waneer kunnen traceren.
    Ik wil gewoon vrij zijn 😉

    Cees.

    #198551
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Op de site van de ambassade in Parijs valt te lezen:

    “Heeft u een Burgerservicenummer (BSN) en staat dit niet in uw huidige paspoort? Dan moet dit nummer ook in uw paspoort worden vermeld. Lever bij het aanvragen van uw paspoort een brief van een overheidsorganisatie aan waarop uw BSN staat. ”

    Sommige instanties in Nederland, vooral financiële, worden helemaal ‘hyper’ als je je legitimeert met een Nederlands paspoort zonder BSN, daar kunnen ze niks mee en dat is niet handig.

    Als je geen BSN hebt en je doet niks met Nederland, dan is er m.i. geen noodzaak om die alsnog te regelen.

    Maar mocht je ooit toch AOW willen aanvragen, dan kun je niet zonder 😉

    #198552
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Cees, zie melding van SVB.

    BSN voor AOW-uitkering in het buitenland

    Wilt u vanuit het buitenland een AOW-uitkering aanvragen en heeft u nog geen BSN? Dan zorgt de Sociale Verzekeringsbank (SVB) er voor dat u wordt ingeschreven als niet-ingezetene in de BRP en een BSN krijgt toegekend. U kunt hiervoor vanuit het buitenland contact opnemen met de SVB. U hoeft hiervoor dus niet naar Nederland te reizen.

    groet Rick

    #198553
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Zoals ik al zei ik zit nog jaren verwijderd van mijn AOW leeftijd, en tegen die tijd dat ik die leeftijd heb bestaat AOW niet meer.
    Dus dat nummer gaan we niet aanvragen.
    Al eerder is er hier ergens geschreven over investeren voor later.
    Wij doen dat heel bewust en gaan zo onze oude dag te betalen.
    Ik kies ervoor om zelf mijn centen te regelen.
    In Frankrijk kun je een huis kopen en verhuren zodat de huurder de kosten betaald.
    Het betekend dat je grofweg dat huis niet mag verkopen binnen een termijn, maar als de huurder de aflossing allemaal heeft betaald heb je een huis zonder dat het je een cent heeft gekost.
    Je kunt flink wat belastingaftrek krijgen met deze regeling.
    Als ik nu reken hebben we tegen die tijd meer dan een miljoen aan huizen te verkopen (mits de huizenprijzen niet enorm kelderen)
    Dat zou me een pensioen opleveren tot m’n 100st van plusminus 40 ruggen per jaar.
    Dat doet de AOW me niet na 😉

    Cees.

    #198554
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Neen, Cees, in jouw geval heb je helemaal niets nodig en zeker geen BSN.

    🙂

    #198543
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Hoi Cees,

    Wat jij doet is letterlijk ‘je rijk rekenen’. Je noemt zelf al een ‘mits’, maar er zijn zoveel ‘mitsen en maren’, dat ik je uit ervaring kan aanraden bijzonder op te letten. De kans dat de AOW er tzt niet meer is, is – bijvoorbeeld en ter illustratie – kleiner dan dat jij je centen kwijt raakt.
    Ik raad iedereen aan:
    1. zorg dat jouw huis lastenvrij en jouw eigendom is, maar ook dat het courant is. (Ik ken een stel mannen in de buurt van Carcasonne, die weliswaar een mooie stek hebben, maar het aan de straatstenen niet kwijt kunnen voor een voor hen acceptabele prijs)
    2. wees flexibel en pas je voortdurend aan: ik ben van een mooie villa in de Pyreneeën op 8000 m2 grond naar een appartement in een prachtig seniorencomplex in Bennebroek verhuisd met een nog veel grotere, maar gezamenlijke, tuin.
    3. zorg voor een maximaal basispensioen, door bijvoorbeeld het AOW pensioen vrijwillig aan te vullen.
    4. zorg dat je een liquide potje hebt van voldoende omvang. Dat is tegenwoordig al moeilijk genoeg.
    Het risico is de laatste jaren enorm toegenomen en het ziet er niet naar uit, dat dat in de toekomst afneemt. Integendeel.

    De verstandige middeleeuwers wisten het al: 1 beschermingsmuur rond jouw stad is niet voldoende; je moet er minstens 2 hebben.
    Ook vrouwen – waar ook ter wereld – weten het: je hebt in onzekere tijden niets aan onroerend goed en ander groot bezit, maar goud en juwelen neem je zo mee.

    #198555
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Je hoeft deze aap geen klimmen te leren hans 😉

    #198546
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Cees,

    Op net internet zwerft een filmpje rond met een aapje, waarop geschoten wordt. Wat het aapje ook doet hij wordt geraakt en gaat dood. Wat mij aanzette om te reageren, was dat niemand een beeld heeft van de toekomst, dus ook jij niet. Waar het om gaat is het inschatten van het risico, en daar is de gemiddelde aap ook weer niet zo goed in.

    #198547
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Hans, zeker weten over de toekomst doe je nooit, als je morgen ernsitig ziek wordt is het hele verhaal al weer anders.
    Wat wel zeker is, is dat de AOW eerder lager wordt dan hoger, idemdito met de pensioenen.
    Wat ook zeker is, is dat huizen alleen maar duurder worden.
    Met al hun geblaat dat de huizenprijzen blijven kelderen en nooooooooit meer hetzelfde worden hebben ze het allemaal mis gehad.
    Ik verkocht mijn huis in Nederland wat een getaxeerde waarde had van 1.4 miljoen 2006 in 2010 voor net geen 7 ton. ’t werd nooit meer wat.
    Nee nee, bedankt voor de adviezen, ik wilde de boel aanhouden voor later en dan weer zien, maar ik had het hélémaal mis.
    Nu is dat zelfde huis weer terug op 1.2 mln.
    banken daarentegen lopen steeds verder achteruit, we willen van de olieindustrie af en zijn aan het groen-verzinnen, we hebben ondertussen een recycling systeem waardoor de prijs van oud ijzer tot op krantenpapier is gedaald, en moeders gouden medailon wordt met vaders horloge koelbloedig omgesmolten tot een Druppel goud die de goud en zilverprijzen ook doen kelderen.
    Hans, je hoeft me niet te geloven, maar mensen die denken dat we ooit uit de crisis komen kan ik maar een ding zeggen;
    De crisis bestaat niet.
    De beroemde crisis waar iedereen zo aan vasthoud is gewoon een einde van een tijdperk en een begin van een nieuw tijdperk.
    We worden nooit meer stinkend rijk of je moet echt vals spelen, en we worden slaven van een geautomatiseerde industrie die we maar te volgen hebben, of je het nu leuk vind of niet.
    Ik ben stinkend rijk geworden door de ontwikkeling van software (tekenprogramma’s) voor de jachtbouw.
    Ik bouwde als eerste volledig met de computer een snel jacht, CNC, ik ontwikkelde met een bedrijf in Haarlem de eerste LED scheepsverlichting, ik ontwikkelde in USA de eerste dubbel gebogen ruiten voor sportboten, en met DSM de eerste gekleurde gelcaots voor polyester, enz enz.
    Dat kon allemaal omdat we een boot konden tekenen die niet bestond, we konden renderen, we konden dat schip laten varen, we stoffeerde de hele schuit virtueel, de mensen vielen om van verbazing, ze konden kiezen welke kleur, dat kon nooit eerder.
    Die tijd is over, pioniers zijn niet meer nodig, we borduren nu alleen nog maar voort op oude dingen.
    We moderniseren de computer, we maken de auto electrisch, al dat soort dingen.
    Nu moet je anders kijken, nu moet je denken in het nieuw.
    Ik moet nog minimaal 20 jaar voor ik AOW krijg, nou ik verzeker je, vergeet het maar.
    Ik sta niet alleen, ik heb toevallig vanmorgen met gasten geboomd en een van de heren heeft twee huizen in de verhuur, de bank is betaald, de huurder betaald direct aan hem met 6% voor de makelaar, hij vangt 3600 euro en woont zelf gratis in zijn derde huis. Moet jij eens proberen met een AOW.

    Cees.

    #198556
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Cees,

    Ik geloof zeker dat jij een creatief mens bent.
    Mijn moeder heeft 2 wereldoorlogen en een diepe crisis megemaakt. Wat heb jij meegemaakt. Ik denk geen echte oorlog en nauwelijks een crisis. In het verleden was het roven door de overheid makkelijk te ontwijken. Nu is alles digitaal en vol klikkers; de bankbiljetten van Eur 500 nagenoeg afgeschaft. Dat is het wereldbeeld van het huidige Europa. Problemen.problemen en nog eens problemen. Van je spaargeld maakt je krap 1 %, terwijl de belasting dienst 1.5 % jaarlijks afroomt. Ik denk dat de EU ineen stort, en eigenlijk hoop ik daar wel een beetje op.
    Overigens doet dat allemaal niets af van mijn 4 grondregels.

    Cess, wij hebben ons zegje gedaan en we begrijpen elkaar, alleen kunnen wij niet openlijk praten en toegeven. Bedenk overigens, dat jij een stuk discreter moet worden: Der Feind hört mit

    #198541
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Al jaren geleden heb je duidelijk laten merken dat je een complotdenker bent Hans, je ziet schijnbaar overal spoken.
    Ik doe niets verkeerds, ik geef alleen maar een verhaal weer wat andere mensen aan het denken kan zetten, ik vind dat iemand die nog steeds denkt dat alles goed komt (lees wordt zoals het was) zich eens ernstig achter de oren moet krabben.
    Daarbij geef ik weer dat in Frankrijk een geheel andere cultuur heerst dan in Nederland, veel mensen weten niet eens dat je nul% belasting kunt betalen als je een tweede huis koopt en er nooit in woont, belegging dus.
    In Nederland is zoiets ondenkbaar.

    Als iemand mijn brievenbus doorstruind, mijn mailbox begluurt, mijn telefoongesprekken afluistert, dan moet hij of zij nog altijd bewijzen dat ik iets fout doe.
    Ik krijg wat ik verdien, ik betaal wat ik betalen moet, en ik lever keurig elke keer als nodig mijn keurig ingevulde belastingpapiertjes in bij des impôts.

    Na de verhuizing ga ik eens lekker naar Parijs een nieuw paspoort aanvragen, zonder nummer 😉

    Cees.

    #198542
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Deze discussie wordt veel te lang en te privé, dus ik stop er nu mee. Wel vraag ik mij af of jij wel weet van een complotdenker is. Ik denk het niet en daarom alleen al is jouw reactie bizar. Je hebt bovendien niets van mijn reactie begrepen, dus de tijd zal het leren.
    Groeten en Uit
    Hans

17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?