Borgstelling voor schuld in Nederland

Dit onderwerp bevat 7 reacties, 5 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 8 jaren, 4 maanden geleden door Noë.

  • Auteur
    Berichten
  • #196343
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ik woon zelf in Frankrijk sinds meer dan 14 jaar. Een bijna afbetaald huis, een beetje geld op de bank en elke maand een salaris. Ik heb geen bezittingen in Nederland en nog een beetje geld op een bankrekening in Nederland.
    Voor een zoon wil ik eventueel borg staan voor een schuld. Hij woont in Nederland.
    Hoe gaat zo’n borgstellingsovereenkomst? Zit daar nog een Franse notaris, bank of advocaat tussen of hangt dit helemaal van de wensen van de instantie die de borg vraagt af?

    Alvast bedankt voor de reacties.

    Steven

    #196348
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Beste Steven,

    Zoals je al vermoedde hangt het helemaal van de instantie af die de borg vraagt.
    Ik had twee jaar geleden een bijzonder vervelende ervaring met de Rabobank.
    Mijn dochter kwam 17000 euro tekort voor de aankoop van een huis.
    Ze is 38 en al 20 jaar bij de Rabo. Ik ben zelf lid van de Rabobank en dat al 42 jaar.
    Fluitje van een cent dacht ik, ik sta wel even borg. Ik heb genoeg op de bank staan
    Een assistent junior medewerker deelde me mede dat het alleen kon als ik het geld aan mijn dochter gaf, over borgstelling kon niet gesproken worden. De algemeen directeur van de Rabobank vond het heel vervelend voor me, maar borg staan was en bleef onmogelijk.
    We zijn toen maar verhuisd naar de ABN/Amro, die deed het wel.
    Ik wens je meer succes dan dat ik had bij de Rabo,
    Peter.

    #196346
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Dank Peter.

    Ik vermoedde zoiets al.
    In mijn geval gaat het om een bedrijf, geen bank. Dat kan dan wellicht alle kanten opgaan.
    Aangezien ik niets in Nederland bezit zal er iemand of een instantie een uitspraak moeten doen over mijn solvabiliteit, denk ik.

    Steven

    #196347
     bosbess
    Deelnemer

    Het gaat niet alleen om je solvabiliteit. Het enige waarin een schuldeiser is geïnteresseerd is dat hij zijn geld terugkrijgt op het (de) afgesproken tijdstip(pen). Daartoe dient de borg, als de schuldenaar niet of niet op tijd betaalt. Als de schuldenaar en de schuldeiser beiden in Nederland zijn gevestigd, is Nederlands recht van toepassing. Maar als de borg in het buitenland woont en daar vrijwel al zijn inkomen en eigendommen heeft, kan het voor de schuldeiser bepaald lastig en kostbaar worden om, als de schuldenaar niet betaalt, zijn vordering aldaar te gaan innen. Hij zal zich dus wel tien keer bedenken eer hij de borg accepteert.

    Maar sinds 2005 bestaat er een sterk vereenvoudigde procedure voor het innen van vorderingen in andere EU-landen. Er is dus geen enkele reden meer voor schuldeisers om bang te zijn voor kostbare internationale verwikkelingen, althans binnen de EU. Als de schuldenaar ook na aanmaningen niet betaalt, kan de borg in een ander EU-land via een eenvoudige gerechtelijke procedure worden aangesproken. Onder andere hier en daar wordt deze procedure nader toegelicht. Behalve door ongemotiveerde koudwatervrees kunnen schuldeisers dus niet meer worden weerhouden om een solvabel persoon als borg te accepteren alleen omdat deze in Frankrijk woont en werkt. En in een arts zullen ze zelfs in Nederland nog iets meer vertrouwen hebben dan in Jan met de pet. Als ze na het bekijken van je inkomsten en de eigendomspapieren van je huis nog steeds twijfelen, leg je ze dus deze EU-regeling voor het innen van vorderingen voor. Succes.

    #196344
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Dank Bosbess! Daar kan ik wat mee!

    Steven

    #196345
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Beste Steven

    Ik heb bij cliënten en constructie gezien die veel nadelen heeft maar die voor in een situatie waarin een borg erg belangrijk is een oplossing kan bieden. Zij moesten het bedrag van de borg in beheer geven bij een notaris. Veel nadelen, je kunt niet meer over het geld beschikken zolang de borgstelling loopt en deze mensen woonden in Nederland dus moesten het bedrag van de borg optellen bij de box 3 berekening. Als een borg voor een korte tijd speelt kan dit natuurlijk een oplossing zijn maar eerlijk gezegd zou ik het anders altijd afraden.
    Veel succes, William

    #196349
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Als het allemaal niet lukt kun je de persoon in NL ook een bedrag als direct opeisbare lening verstrekken, met rente. Dan ben je rechtstreeks de credietverstrekker, en hoef je niet op een of andere bank te wachten, en je daarvoor weer garant te stellen. De persoon in NL lost aan jou af, en niet aan de bank. In nood kun je de hele lening ineens terugvragen. E.e.a. kan het beste via de noatris opgesteld worden, kost wat, maar de andere oplossingen tussen schuldenaar, bank en borgstellende partij kosten ook. Geen antwoord op de vraag, maar een mogelijk alternatief.

    #196350
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ik ben inmiddels wat verder. Dank aan Bosbess voor haar hulp.
    Een zgn. Vaststellingsovereenkomst gaat worden gemaakt. Waar ik echter nog geen goed antwoord op heb is of de borgstelling eindigt bij mijn overlijden.
    Mijn zoon voor wie ik borg wil staan is uit een eerder huwelijk. Dus niet van mijn huidige echtgenote met wie ik in gemeenschap van goederen getrouwd ben. Mocht ik overlijden vóör het einde van de borgstelling (10 jaar), gaat de borg dan op haar over of eindigt deze?
    Ik zou haar daar niet mee willen belasten.

    Steven

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?