boites de dérivation

Dit onderwerp bevat 4 reacties, 4 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 9 jaren, 8 maanden geleden door Noë.

  • Auteur
    Berichten
  • #200293
     Noë
    Sleutelbeheerder

    In Nederland werken we met het centraaldozensysteem in de elektrische installatie. In Frankrijk gebeurt dit minder. Ik ga komend voorjaar starten met de aanleg van de elektrische installatie en probeer ik slimme oplossingen te bedenken om m.b.v. de zogenaamde boites de dérivation het systeem toegangkelijk te houden. Van de lokale installateur begreep ik dat diverse groepen in deze dozen mogen uitkomen om te koppelen maar wel gescheiden moeten blijven qua aansluitingen. Ik ben benieuwd op welke plaatsen jullie deze dozen hebben ingebouwd, dusdanig dat ze niet opvallen maar wel de eerder genoemde toegankelijkheid hebben.

    Eric Gerth

    #200297
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ik heb alles naar de ruimte op zolder achter de knieschotten geleid. Daar zitten alle dozen en schakelaars (ik gebruik het klik aan / klik uit systeem.
    Voordeel is dat alles goed bereikbaar blijft.

    #200295
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Wat is het ‘klik aan/ klik uit’ systeem?

    #200296
     Noë
    Sleutelbeheerder
    Quote:
    Quote uit Jaap Pijpe op 6/01/2013 14:22
    Wat is het ‘klik aan/ klik uit’ systeem?

    Jaap,
    dat zijn de télérupteurs, de door poussoirs bediende pulsrelais. Zie hier onder 6.1
    Zie ook onder Archief oude forum met het zoekwoord telerupteur.
    Ik ben een grote vriend van deze schakeling, vooral voor kamers met meerdere ingangen en voor grote couloirs – gewoon bij iedere toegangsdeur een poussoir.

    En verder @ Eric Gerth:
    Ik heb grote boîtes de dérivation niet in de kamers geplaatst maar juist aan de andere kant van de wand in het couloir, of in een geval in een inbouwkast (de bezemkamer). Mijn principe is: een korte boring door een (binnen-)muur kost minder moeite dan meters van ingefreesde leidingen.

    13036695cd.jpg
    Hier is de bedrading van twee badkamers vanuit een doos in het couloir aangelegd.

    Minder elegant, maar ook mogelijk is:
    Plaats de boîte achter een keukenhangkast, snij een gat in diens achterwand en plaats dan het deksel van de boîte. Dan moet je bij interventies alleen de betreffende keukenkast leeg maken.

    #200294
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Mijn dankreactie aan Christian is in cyberspace verdwenen. Dank, Christian voor de uitleg. Die officiele naam ken ik uiteraard, want ik heb ze zelf gebruikt en ze bevallen prima.

    Mijn boîtes de dérivation zijn alle in de holle wand in kasten en bergzolder gebouwd. Bevalt prima.

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)

Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?