Boiler overstort loopt over

Dit onderwerp bevat 7 reacties, 3 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 7 jaren, 5 maanden geleden door Noë.

  • Auteur
    Berichten
  • #201020
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Naar aanleiding van een actueel geval heb ik beschreven hoe de afvoer van een boiler-overstort aangelegd/verbeterd kan worden.

    Voor wie er ook soortgelijke problemen ondervindt …

    #201023
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Prima Christian.

    Wel echt een noodoplossing, want dan is er toch echt een debietprobleem met de de afvoer zodat het water omhoog loopt. Een keer goed de afvoerbuis reinigen helpt ook, en de goede diameter afvoer gebruiken. Als men zich goed inleest op de maten die je hebt aangegeven moet het goed gaan!

    #201024
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Mag ik je draadje lenen?
    Wat denk je van FRAPEX? Ik moest een aantal deurposten plaatsen en kocht die slagschroeven (lange schroef met plug eraan die je in een geboord gat slaat, vandaar de naam) .

    Ik heb er alleen maar problemen mee, ze zijn duur, 8mmx90mm, 10 stuks € 4,50, en ik heb ieder keer problemen. Ik sla ze er in maar dan steken ze een stukje uit- sommigen dan-, draaien, slaan, butsen in het hout, en dan krijg je ze er nooit meer uit en nooit meer erin. Met de slijpschijf moeten afslijpen. Ik dacht dat ik niet diep genoeg geboord had, maar dat is volgens mij niet het probleem. Ik ben genezen, ik los het gewoon op met boren , pluggen en schroeven.

    Wat een ellende. Maar waarom het mis gaat?

    #201025
     Noë
    Sleutelbeheerder

    ratatouille

    Over diep of ondiep boren, eerst meten dan een stukje crêpetape op de boor plakken.

    Ik kijk eerst met alleen de schroef of het boorgat diep genoeg is, daarna sla ik altijd eerst het plastic deel erin daarna pas de schroef/spijker.

    Zoek in youtube naar “cheville à frapper” er zijn een aantal demo’s hoe je het ding er inslaat.

    janv

    #201026
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Bedankt Silex,
    Ik boor eerst door het kozijn met houtboor en verzink het boorgat, en dan met betonboorhamer boor ik in de muur.
    In dit geval met 8mm. Ik had de dikte van het kozijn gemeten, en geboord in steen totale lengte boor.

    Als de plug blijft steken in het kozijnhout, wat de bedoeling is? dan gaat het goed, maar soms sla je de plug door het hout heen in de muur. Het gat in het hout heeft de zelfde diameter als gat in de muur.
    Met gewone pluggen en schroeven boor je het gat in het hout smaller dan de muur.

    #201027
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Hoewel ik het haat als draden zich ombuigen of vertakken (grrr) hier toch een antwoord.

    Silex en rattouille hebben het bij het juiste eind:
    diameter en diepte van het boorgat zijn van belang. De boor van een ‘vaantje’ van schilderstape voorzien doe ik ook, is bij draaiende boor beter te zien dan een merk met viltstift.
    Maar er zijn nog een paar finesses. Bekijkt u eens deze handleiding:
    Zo moet het volgens mij niet. Dus niet alles kloppen.
    Het is volgens mijn ervaring belangrijk de bout eerst een behoorlijk stuk terug te draaien, liefst zo ver dat u de plug met de hand in het gat kunt duwen.
    Ik wil even mijn werkwijze uiteenzetten:

    (1) gat op de juiste diepte boren (zie het dieptevaantje)
    (2) gat uitblazen (rietje, ogen dicht)
    (3) plug met behoorlijk teruggedraaide schroef met de hand inzetten (of, zoals Silex voorstelt, plug en bout apart inzetten)
    (4) zachtjes inslaan tot er een weerstand voelbaar is (wil zeggen tot de plug begint uit te zetten)
    (5) het laatste stukje inschroeven
    Zo lukt het bij mij steeds, ik heb reeds een aantal kozijnen op deze manier ingezet.

    #201021
     Noë
    Sleutelbeheerder

    … Wel echt een noodoplossing, want dan is er toch echt een debietprobleem met de de afvoer zodat het water omhoog loopt. Een keer goed de afvoerbuis reinigen helpt ook, en de goede diameter afvoer gebruiken.

    Allemaal OK, je hebt gelijk ratatouille. Maar wat doe je als je in een oud huis terecht komt waar reeds generaties aan elektra, water en riool geprutst hebben? En waar de te klein gedimensioneerde en met te veel bochten gelegde afvoer achter een mooie marmeren wand zit? Je kan niet alles en overal zo doen als hier:
    Nieuwe doucheafvoer 50mmø

    Gecamoufleerd met een nepbalk!

    En nu zijn we weer bij het oorspronkelijke onderwerp 😉

    #201022
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Mooi weggewerkt, inderdaad niet altijd mogelijk optimaal te werken.
    Wel aandacht gegenereerd… maar inderdaad, leenwerk. :~)

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?