Boiler of doorstroom heetwater?

Dit onderwerp bevat 3 reacties, 2 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 6 jaren, 7 maanden geleden door Rob van der Meulen.

  • Auteur
    Berichten
  • #201340
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Na 10 jaar is mijn boiler is stuk. Ik heb een 18KV triphasé aansluiting. Op de disjoncteur van de EDF staat 30A. Artikel van Du Moulin gelezen maar ik kom er niet helemaal uit. Die doorstroom welk type ‘chauffe-eau rapides’ kan ik dan maximaal aansluiten? Om een voldoende waterdebit te hebben zou ik voor de krachtigste kiezen, bv 11 KV, maar die moet je zekeren met 32A, meer da 30A dus. Klopt dit of maak ik en denkfout.

    Vast bedankt.

    Henk

    #201341

    Henk,

    1/ Een snelcursus Franse elektra, waar gelukkig dezelfde natuurkundige wetten gelden als elders op deze wereld, daar kan Parijs niets aan veranderen. Om te beginnen een bekende tabel met daarin de diverse vermogensvarianten voor je aansluiting, de zg. puissance souscrite:

    EDF puissance souscrite

    Zoals je ziet gaat deze EDF info nog uit van monophasé aansluitingen tot en met 18 kVA, vandaar die vermelding van 90 ampère. Tegenwoordig gaan nieuwe aansluitingen niet hoger dan 12 kVA in enkelfase. Voor triphasé geldt dus per fase een max van 30 ampère voor jullie huis, of 25 A voor 15 kVA, zoals hieronder geïllustreerd aan de hand van een wat oudere disjoncteur de branchement:

    Driefase hoofdschakelaar

    2/ Hoe verdelen we de lasten, niet alleen in de politiek een steeds terugkerend thema, maar ook bij de triphasé aansluiting. Helaas slaat de DB af wanneer slechts op één van de fasedraden de belasting boven de 30 ampère uitkomt. Alle drie de fases liggen er dan uit, ongemakkelijk. Of wanneer de hele installatie achter één driefase aardlekschakelaar hangt en er ergens in huis een foutstroom boven de 30 mA naar aarde ontstaat: alles zonder stroom. Vandaar dat in de laatste revisie van de Nederlandse NEN 1010 normen zo’n aardlekschakelaar niet meer is toegestaan wanneer er ook zuivere enkelfase groepen achter hangen. In Frankrijk waren ze daar al eerder achter gekomen, zie bijvoorbeeld dit schema.

    3/ 11 kVA is veel: onze monophasé aansluiting is 12 kVA, de DB slaat dus af boven de 60 ampère. Plus ongeveer 1,15 reserve + nog wat thermische traagheid en dan zit je tegen de + 25% vergeleken met I nominaal.

    Met 11 kVA in mono ga je het dus niet redden, tri is hier de boodschap, 11 kVA keurig verdelen over de trois phases en dan verbruikt deze doorstroom geweldenaar, een (incidentele) belasting per fase van grofweg 16 ampère. Dan hou je per fase dus nog een “headroom” over van nominaal 14 ampère + in de praktijk nog iets.

    4/ Vandaar dat je dit soort doorstromers in LDF niet veel tegenkomt, wel in het VK en Duitsland. Je moet een stevige aansluiting hebben, en de meeste Franse huishoudens zijn al blij met 9 of 12 kVA. Wat zijn je overwegingen om voor een doorstromer te willen kiezen en geen gewone chauffe-eau? Altijd warm water? Maar dat gemak levert dan een groter risico op – voor onwetende gasten – dat de hele installatie er uit klapt wanneer op slechts één van de fases tegelijkertijd ook een wasmachine, vaatwasser, wasdroger, koffiezetapparaat, waterkoker etc. energie vragen voor het opwarmen of drogen van hun inhoud.

    #201342
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ha, bedankt. Uit zuinigheid gekeken naar minder warm-water verlies. Ik had al mijn twijfels en ga dus toch weer een boiler installeren en weer lekker douchen zonder angst dat de boel eruit klapt. Ook nog lastig als je onder de douche staat;).

    Ik had voorheen een iets lagere kVA. Stofzuigen en de oven aan lukte niet. Ik vroeg een manntje van de EDF hoe dat op te lossen. Niet stofzuigen als uw oven aanstaat was het antwoord.
    Merci.
    Henk

    #201343

    Henk, ik weet niet of je oude boiler enkelfase of driefase was. De monophasé types met een vermogen van rond de 2200 watt (ongeveer 10 ampère) kun je met enig detective werk, op welke fases zitten de andere grote stroomverbruikers, met een gerust hart aansluiten. Wanneer er nu al een triphasé aansluiting richting boiler gaat zou je voor een gelijke verdeling van de belasting uiteraard ook een boiler kunnen kopen die voor driefase geschikt is. Dan zou je er zelfs een wat zwaardere kunnen ophangen om een koude douche te voorkomen. Minder warm water verlies: de boilers van tegenwoordig zijn uitstekend geïsoleerd, dus de stilstandsverliezen vallen enorm mee. Leidingverliezen: ach, de helft van het jaar helpt dat bij het verwarmen van het huis, dus in tegenstelling tot wat sommigen beweren maakt dat ons niet meteen tot ecologische zondaren. Jammer van die ouderwetse gloeilampen: in de donkere maanden een aanvullende warmtebron in huis. Daar kan een led met warm licht (kleurtemperatuur van 2700 K) niet tegen op. Als die al langer dan twee jaar meegaan en de hoge aanschafprijs de bezuinigingen overtreft. Hebben we het in deze vergelijking nog niet over de ecologische footprint van de fabricagekosten en het resterende probleem van elektronisch afval. Maar dat is weer een heel ander onderwerp.

    Dus terug naar dat EDF mannetje: hij had ook kunnen zeggen, waarom maakt u er geen monophasé aansluiting van? Want dan heb je een stevige “headroom” voordat je totale stroomverbruik boven de puissance souscrite drempel van de hoofdschakelaar uitkomt, drie maal zo hoog dus. En daar is het een en ander voor nodig. Afhankelijk van het locale stroomnet kan zo’n omzetting evenwel niet altijd worden gerealiseerd. In enkelfase trek je natuurlijk meer stroom over één van de EDF aanvoerdraden. En wanneer de hoogspanningstransformator een eind weg staat kunnen de verliezen behoorlijk oplopen, dus kans dat de spanning bij de verst verwijderde abonnees beneden een wettelijke minimumgrens komt. Vandaar dat de ERDF, verantwoordelijk voor het réseau, dan liever de boel de boel laat, rustig doorgaan met triphasé.

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)

Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?