Dit onderwerp bevat 7 reacties, 4 deelnemers, en is laatst bijgewerkt op 7 jaren, 1 maand geleden door Noë.

  • Auteur
    Berichten
  • #189063
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Dag allemaal,

    ik vroeg mij af of er toevallig imkers zijn onder jullie? En zo ja, kan iemand mij nog tips geven over het houden van bijen in Frankrijk.

    Bedankt!

    #189069
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Beste Sara
    Op Nederlanders.fr kun je een aparte groep over bijen vinden.
    William

    #189070
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Wacht even op Prinsesje Ingrid.

    Peter.

    #189065
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Dag Peter, leuk dat je dit nog weet

    #189066
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Sorry, ik heb een heel verhaal verteld maar dit is op duivelse manier verdwenen. Sara, ik kom er morgen op terug.
    Ingrid

    #189064
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ik kijk er vol spanning naar uit 😀

    #189067
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Beter laat dan nooit.
    Sara, ik ben in 2008 begonnen met de ‘rucher école’ en in 2009 hadden we onze eerste twee ruches. Nu zitten we rond de 25 ruches en gaan dit jaar naar ongeveer 30 ruches.Ik heb het vak in Frankrijk geleerd. In Nederland interesseerde ik me er al voor maar het is bijna onmogelijk om bijen te houden als je niet echt buiten woont. En geloof me,met het klimaat hier (in les Landes) begint het seizoen vroeg, februari maart en eindigt in oktober/november voor de Calluna honing (struikheidehoning). Mensen zijn hier ook gewend aan bijen en er wordt niet moeilijk gedaan. Ook is het gemakkelijk een emplacement te vinden als je naast de ruche in de tuin nog een tweede plek wilt hebben mocht je een ruche opdelen.

    Het handigst is om contact op te nemen met het syndicat departemental van je departement. Ieder departement heeft er één, soms twee. Je weet het, Frankrijk is een land van syndicats, en veel ook. Net als voor mij is het het beste te beginnen met een rucher-école. Je leert hoe je te gedragen bij de bijen en hoe te manipuleren. Het mooiste is als je een ‘maitre’ apiculteur kunt vinden in de buurtdie jou wilt helpen.Ieder dorp heeft er wel één of twee. Via school kun je vaak aan een essaim (volkje) komen en ze adviseren welke soort kast te gebruiken maar daar kun jeook zelf je stem in hebben. Hier in les Landes is de traditie Langstroth maar ik heb bewust voor Dadant gekozen. Ook omdat we de bijen niet om de klip klap verkassen, wij zijn sedentaire zoals dat heet. Ook kun je je ruches verzekeren via je syndicat want je hebt wel een ‘WA’nodig. Trouwens, de ruche-école beginnen meestal al in de winter voor de theorie en het seizoen, afhankelijk van de regio, begint in maart april. Helaas zijn bijen à la mode want er zijn vaak wachtlijsten voor de rucher-école.

    Ik weet niet hoe het met je Frans is maar het is een ideale manier om onder te dompelen.
    Er zijn tientallen boeken (in het Frans) die eigenlijk bijna allemaal op de zelfde manier zijn geschreven. Ik raad je aan in het Frans te gaan dus ook kasten te nemen van Franse afmetingen want dan kun je onderling uitwisselen. De Nederlandse kasten behoren tot het Noord-Europese type en zie je hier niet behalve bij Nederlanders.
    Waar woon je?
    Je kunt me altijd emailen. Met plezier antwoord ik. Bovenstaande forumnaam en hotmail.fr

    Hartelijke groet, Ingrid

    #189068
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Dank je Ingrid. Ik heb zonet je mailbox vervuild met een hele uitleg 🙂

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?