Beschermd beroep

Dit onderwerp bevat 10 reacties, 3 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 7 jaren, 1 maand geleden door Noë.

  • Auteur
    Berichten
  • #189466
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Hallo,

    Op Frankrijkforum en op Raad en daad konden ze mij geen antwoord geven op onderstaande vragen.

    Maar ik zou graag willen weten of het beroep bouwvakker/klusjesman een
    beschermd beroep is in Frankrijk? En stel dat je een huis wil kopen en
    wil opknappen en vervolgens weer wil verkopen en daarnaast ook een
    klusbedrijf wil starten in Frankrijk, kan dat dan zonder diploma’s?

    Dank voor Uw antwoord.

    Grt, Raymond

    #189467
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Dat verbaast me, dat niemand daar antwoord op zou kunnen geven. Het beroep ‘klusjesman’ is een gereglementeerd beroep in Frankrijk en vereist een inschrijving via de CMA (minimaal entreprise individuelle, geen auto-entrepreneur mogelijk). De vereisten zijn: een relevant diploma in de bouw en/of aantoonbaar drie jaar werkervaring als klusjesman. Te bewijzen door een Nederlandse KvK-inschrijving en/of getuigschriften. Tevens is een 5-daagse Franse ondernemerscursus verplicht, tenzij tenminste drie jaar ondernemerschap in dit vakgebied, bv in NL, kan worden aangetoond.

    Een huis kopen, opknappen en weer verkopen kan eens in de 2 jaar, anders wordt je gezien als een handelaar in huizen, en daarvoor is dan weer een makelaarsdiploma nodig.

    Wim

    #189468
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Tja wat is een ” klusjesman ” ?
    In het Franse “homme a tout faire”.
    Een manneke dat alles doet.
    Officieel multiservices bricolage.

    Zo’n manneke kan moeilijk een bouwvakkersdiploma hebben als hij een steen legt, een timmermansdiploma als hij een plank doorzaagt, een loodgietersdiploma als hij een pijpje soldeert, een electriciensdiploma als hij een draadje trekt of een lampje indraait, en een tegelzettersdiploma als hij een paar tegeltjes vastlijmt.
    Dus wat doet een Franse “homme a toute faire” in zo’n geval ?
    Nou die laat zich inschrijven als AE (bijvoorbeeld als Maitre d’Oeuvre).

    Zo zijn de Fransen – tegenover een op papier verstikkende bureaucratie – stellen zij hun zuidelijke, luchtige pragmatisme.
    Zo krijgt die “homme a tout faire” er dan ook een ziektekostenverzekering bij.
    En verder mag je natuurlijk altijd je buurman of buurvrouw en je kennissen helpen met een klusje …. helemaal zonder diplomas.
    De praktijk van het leven in La France profonde.
    Heel anders dan de theorie.

    #189469
     Noë
    Sleutelbeheerder

    @Lucien: ‘multiservice bricolage’ bestaat niet als bedrijfsactiviteit in Frankrijk. En je hoeft maar één relevant diploma te hebben om in alle sectoren van de bouw (behalve constructieve verbouwingen) te mogen werken. En natuurlijk mag je een klus doen voor de buurvrouw, maar zolang je daar geld voor vraagt moet je zijn ingeschreven.

    In Frankrijk mag alles zolang je niet betrapt wordt. Maar er zit een naar trekje aan dat prachtige praktische France Profonde van je: klikkers. Een klusjesman die wel ervaring en/of diploma heeft en zich door de inschrijfprocedure bij de CMA heeft geworsteld ziet een oneerlijke concurrent opstaan, die zich als AE heeft ingeschreven bij de URSSAF onder een gelogen bedrijfsactiviteit en zonder ervaring of diploma. Die kan wel even worden aangegeven. Bij de CMA of bij de URSSAF. En die gaan dan vragen stellen…

    Wim

    #189470
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ja dat ben ik wel met je eens.
    Maar een ” gelogen” bedrijfsactiviteit is het eigenlijk niet als iemand in de situatie van Raymond zich bijvoorbeeld als Maitre d’Oeuvre zou laten inschrijven als AE.

    Als zodanig kan hij beoordelen of hij er een “artisan” bij nodig heeft of niet.
    Is het niet de moeite er één bij te roepen dan kan hij het ook even zelf doen/oplossen. Daarop is geen enkele controle.

    Verder is het “klikken” aanzienlijk teruggebracht. Kon iemand vroeger zijn buurman anoniem ” aangeven “, nu kan dat niet meer en moet iemand bij het aangeven wel zijn volledige persoonlijke gegevens vermelden.
    Maar inderdaad men moet altijd er voor zorgen dat men het artisanat niet op de tenen trapt. Daar moet ik dan weer bij zeggen dat er ook onder het artisanat wel een aantal zijn – voorzichtig uitgedrukt – die boter op het hoofd hebben.
    Dus die blijven wel uit de zon als je begrijpt wat ik bedoel.

    In La France profonde is het régime van AE wel populair. Er zijn er meer dan een miljoen die er gebruik van hebben gemaakt en grotendeels nog maken. Bovendien zijn er belangenverenigingen die helpen bij het oplossen van problemen en die lastige vragen kunnen beantwoorden. En die een goedkope verzekering aanbieden.

    Dus mijn inschatting zou zijn dat voor iemand die een klusbedrijfje wil beginnen – zonder ervaring daarmee in Frankrijk – en die eigenlijk nog moet uitvinden of er wel vraag is daar waar hij zich wil vestigen – en of hij zijn diensten wel aan de man kan brengen – en die zijn klantjes nog moet zoeken – het goed is om met de meest éénvoudige bedrijfsvorm te beginnen. Hij kan dan altijd later “opschalen”.

    Hebben wij niet allemaal eerst moeten leren lopen voordat wij begonnen zijn met rennen ? En verdient het geen aanbeveling om eerst over land te lopen voordat wij over water gaan proberen te lopen ?

    #189471
     Noë
    Sleutelbeheerder

    @Lucien: ik neem aan dat je met ‘de meest eenvoudige bedrijfsvorm’ bedoelt dat Raymond zich als auto-entrepreneur zou moeten melden bij de URSSAF met een leugen als bedrijfsactiviteit? Lijkt mij geen goed begin van het leven in Frankrijk. Hij zou het ook voor eens en altijd goed kunnen regelen door zich als entreprise individuelle in te schrijven bij de CMA met de juiste (want ‘ware’) bedrijfsactiviteit. Iets meer moeite nu, betere nachtrust later.

    Wim

    #189472
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Nee Wim, Ik matig mij niet aan Raymond te zeggen wat hij moet doen.
    Naar aanleiding van zijn vraag heb ik aangegeven hoe hij het – naar mijn mening – zou kunnen regelen.

    Wat zijn precies de activiteiten van een klusjesman ? Wat is dan de juiste (want ware) bedrijfsactiviteit ?

    Als AE staat hij niet alleen. Reeds meer dan een miljoen Fransen en buitenlanders zijn hem voorgegaan. Het régime is bedacht voor de beginnende ondernemer die nog niet weet hoe dik het ijs is. Het is makkelijk er in te komen. Het is even makkelijk er weer van af te komen. Het is het minimum aan gedoe met de inschrijving en nagegoeg geen kosten.

    Dat lijkt me verstandig want Raymond zal eerst eens de markt moeten testen om te zien of er wel brood zit in dat klusbedrijf(je).
    Als hij lid wordt van de Federatie van AE’s dan kan hij alle vragen stellen die hij maar wil en krijgt hij keurig antwoord. Hij kan daar ook een verzekering afsluiten.

    Het lijkt me de moeite van het zorgvuldig overwegen waard.

    En op de website en het forum van de AE’s is de vraag hoe het nu zit met “hommes a tout faire” en of hun bedrijfsactiviteiten al dan niet passen binnen het statuut van de AE al vaker aan de orde geweest. En door AE’s met praktijkervaring beantwoord.

    Onderzoekt alle dingen en behoudt het goede.

    #189476
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Beste LUcien en Wim,

    Dank voor jullie reacties.

    Maar ik heb nog wel een aantal vragen.
    Als ik het goed lees in een reactie van Wim heb ik dus alleen één relevant diploma nodig om in alle sectoren van de bouw te mogen werken?
    Ik heb nog een aantal jaar voordat ik naar Frankrijk verhuis, dus ik heb nog genoeg tijd om een diploma te halen.

    Verder lees ik dat als ik huizen wil opknappen en vervolgens wil verkopen ik dit maar 1x in de 2 jaar mag doen, omdat ik anders als handelaar in huizen wordt gezien en dus een makelaarsdiploma nodis heb. Maar is dat ook als ik deze huizen via een makelaar verkoop?
    En is er geen andere manier waarop ik dit op een legale manier kan omzeilen?

    Mvg,
    Raymond

    #189473
     Noë
    Sleutelbeheerder

    1. Klopt, m.u.v. constructieve werkzaamheden.

    2. Als je steeds officieel verhuisd naar een ander huis, dan ben je geen huizenhandelaar maar een veelverhuizer. Daar kan (of wil) de overheid niks tegen doen. Je moet dan wel steeds door alle administratieve formulieren (en Frankrijk is daar nogal dol op) i.v.m. verhuizing.

    Wim

    #189474
     Noë
    Sleutelbeheerder

    1. Daar schiet hij niet veel mee op want als hij bouwvakker wil worden dan ZIJN dat constructieve werkzaamheden.

    2. Alle administratieve formulieren ? Er is er maar één dat bepalend is en dat is de déclaration des revenues pour l’impot – het aangifteformulier voor de inkomstenbelasting. Daarop vult Raymond zijn adres in op 1 januari van het afgelopen jaar
    ( dus 1/1/2013 voor de aangifte over het jaar 2013 ) en zijn nieuwe adres en de datum van de (al dan niet op papier) verhuizing. De situatie per 1 januari 2014 ( het jaar waarin de aangifte wordt gedaan over het vorige jaar is dan bepalend ).

    En nu is het volgende zeer belangrijk. Op de winst op de verkoop moet de verkoper een stevige belasting betalen – de plus value. Is het echter zijn résidence principale – aan te tonen op grond van het feit dat hij er op 1 januari van het jaar waarin hij het verkoopt al woonde ( = belastingplichtig was ) dan geldt deze plus value niet.

    Wat doet dus de slimme projectontwikkelaar ? Hij gaat er zelf in wonen als résidence principale. En dat wil dus niet zeggen dat hij niet ergens anders mag gaan slapen….

    Verder kent Frankrijk geen bevolkingsregister omdat dat in strijd is met de Franse grondwet met name het aspect “liberté”. De vrijheid om te gaan en staan waar je wilt.

    Een heerlijk land – liberté, equalité et fraternité. En van dat alles de liberté het meest.

    #189475
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Raymond, Even over makelaars. Je loopt wel ver op de zaken vooruit maar het kan nooit kwaad er van te voren goed over na te denken.
    Ben je zover en heb je het huis verbouwd nadat je er zelf in bent gaan wonen dan doe je gewoon alles tegelijk om het te verkopen. Je laat een mooi bord maken “a vendre” met je tel.nummer voor een paar tientjes en je geeft het aan een paar makelaars waarvan er minstens een of twee die goed zijn met UK expats en Nederlanders en Belgen. Teken nooit een mandat excuslief wat een makelaar je graag zou willen aansmeren met het argument dat hij dan beter zijn best doet. Maar teken gerust 5 of 6 mandats non exclusif. Dat kost je niks tenzij zo’n makelaar het ook verkoopt. De enige restrictie is dat als de makelaar iemand heeft aangebracht en je verkoopt het zelf aan die persoon je toch de makelaar moet betalen. Komt hij dus met een potentiële koper op bezoek dan zal hij je een papiertje laten tekenen – een fiche de visite – waarmee hij later kan bewijzen dat het zijn klant was.
    Verder zijn makelaarskosten kosten koper – jij geeft gewoon de prijs op die je netto wil vangen en dat laat je in het mandat de vente zetten.
    Het heeft niet veel nut om het op een internetsite te zetten – die vragen vaak al 5 tot 600 euro om het op hun site te zetten en bluffen veel met verkoopresultaten maar in de praktijk zijn het de makelaars die huizen verkopen.
    En het is heel grappig maar een huis dat bewoond is of verbouwd door een expat zal in negen van de tien gevallen ook weer aan een expat verkocht worden en niet aan Fransen.
    Dat is tenminste mijn ervaring.

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)

Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?