behandelen teak

Dit onderwerp bevat 7 reacties, 5 deelnemers, en is laatst bijgewerkt op 8 jaren, 11 maanden geleden door Noë.

  • Auteur
    Berichten
  • #199454
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Zelf heb ik goede ervarngen (hardhouten tuinmeubilair en grenen tuinhuisje) met “Lasure Aque-Stop” van 3V3, bij de Brico-Marché gekocht. Inderdaad de tuinmeubelen ook eerst helemaal met de Kärcher schoongemaakt met een universeel reinigingsmiddel. De beits is op waterbasis. Droogt erg snel en 3 lagen zitten er met een paar uur op. Zit nu 3 jaar, i.t.t. wat Christian zegt laat het (nog??) niet los. Website van de fabirikant http://www.v33.fr.

    Steven

    #199461
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Peter, beste klusser.

    Wij hebben ooit een set teakhouten tuinstoelen tweedehands gekocht; die waren door de vorige eigenaar in de beits gezet. Dat spul laat langzaam los, ik denk dat het er vier of vijf jaar op zat. Toen het steeds lelijker werd met hier nog een beetje beits en daar kaal hebben wij alles afgeschuurd en in de teakolie gezet.
    Mijn verklaring is dat teakhout, hoe oud het ook is, steeds een beetje olie bevat, en dat neemt nu geen beits aan.
    Hoe doen ze dat in Albion, waar in de parken van de manors teakhouten banken jarenlang buiten staan? Ik heb het eens gevraagd aan iemand die in een kasteelpark in Yorkshire met het schoonmaken van de teakbanken bezig was. Inderdaad, schoonmaken met een zachte warme waterstraal (niet te hard, want dan haal je het zachte materiaal uit het hout), en dan in de olie. Dan mag even drie weken lang niemand op de bank zitten want de olie moet intrekken.
    Ik zou dus niet met beits op teak beginnen.
    Wat is teakolie eigenlijk? Omdat de oliemolen waar ik eens gewerkt heb sojaolie aan een fabrikant van teakolie en verwante producten leverde meen ik dat het om een plantaardige olie en een oplosmiddel gaat – op de verpakking van teakolie staat natuurlijk niet wat de ingrediënten zijn. Maar plantaardige olie kost 1,- à 1,5€ per liter, teakolie ietsje meer.

    Ooit ben ik ook het begrip Tung-olie tegengekomen, maar ik weet niet wat dit is.
    Misschien een beetje googelen?
    Zonet dit gevonden.

    #199455
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Zelf heb ik goede ervarngen (hardhouten tuinmeubilair en grenen tuinhuisje) met “Lasure Aque-Stop” van 3V3, bij de Brico-Marché gekocht. Inderdaad de tuinmeubelen ook eerst helemaal met de Kärcher schoongemaakt met een universeel reinigingsmiddel. De beits is op waterbasis. Droogt erg snel en 3 lagen zitten er met een paar uur op. Zit nu 3 jaar, i.t.t. wat Christian zegt laat het (nog??) niet los. Website van de fabirikant http://www.v33.fr.

    Steven

    #199456
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Beste Christian en Steven,

    Hartelijk dank voor jullie reacties. In eerste instantie bevestigt Christian mijn vermoedens en deed mij besluiten toch maar met teakolie aan de gang te gaan. Om mijn geliefde familie en vrienden die de komende 3 weken langskomen, te verbieden te gaan zitten, staat mij echter wat tegen.
    Steven gaat in op mijn eerste gedachte, maar is het hardhout in dit geval ook teak?
    Christian heeft het over de aanwezige olie in de teak. Beits over olie werkt uiteraard niet.
    Dus toch maar kiezen voor de oplossing van Christian??

    Vriendelijke groeten/Peter.

    #199457
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Om het nog ingewikkelder te maken lees dit.

    #199458
     Noë
    Sleutelbeheerder

    OK Christian, het artikel dat je me hebt opgestuurd geeft voor mij de doorslag.
    Het stomen wat ik heb gedaan lijkt een goede aanpak, ik ga nu licht opschuren omdat op sommige plekken de poriën wat erg open staan en dan laat ik het zoals het is.
    Het lichtgrijs worden vind ik wel mooi.
    Mijn zwager woonde jaren in de Midwest van de USA waar veel huizen staan met teakhouten shingles op het dak. Die gaan 20 tot 25 jaar mee zonder onderhoud.
    Nogmaals hartelijk bedankt/Peter.

    #199459
     Anoniem
    Inactief

    Als expert op teakhout kan ik antwoorden.
    Onbehandeld teakhout is het beste.
    Als je teakhout wilt behandelen kan dat het beste met echte olie, hoe minder chemische stoffen hoe beter voor het hout, deze breken namelijk de natuurlijk hoofdstructuur af van teak (vetten en kalk)
    Wij gebruiken Owatrol D1 en D2 in de jachtbouw, laag na laag opsmeren met tussenpozen van ongeveer 15 minuten (het mag niet opdrogen)
    Dat kan twintig lagen kosten, ook veertig, gelang het hout drinkt.
    Nooit lakken, de lak gaat schilferen omdat teak eigenlijk geen lak accepteert.
    Speciale teakolieen zijn zeer commercieel gericht, duur, en je hebt het elke zomer nodig.
    UV verbrand enkele lagen per jaar, dus als je begint te smeren, het houd nooit meer op.
    Iroko is een nep-teak, veel meubels zijn van Iroko gemaakt onder het label teak, U ziet het het verschil niet, dat is alleen voor de echte teak-kenner.
    Iroko is veel minder vet, heeft bijna geen kalk, is goed te lakken, maar rot veel sneller.
    Teak gaat honderden jaren mee, vandaar scheepsdekken van teak.
    Onbehandeld gaat teak vele malen langer mee dan behandeld, gewoon schoonspuiten met water en thats it.

    #199460
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Kijk, daar heeft Cees het helemaal bij het rechte eind….weet ik inmiddels uit ervaring. Goed teak… nooit maar wat aan doen. We hebben een tafel van meer dan 25 jaar oud, zomer en winter buiten.
    Nog helemaal goed. Gaat zeker nog 25 jaar mee en ik denk zelfs dat mijn kinderen en nog lang aan zullen eten.
    Mindere kwaliteit stoelen ooit gehad ( kosten ook heel veel minder dan de echte goede) en na 15 jaar (nog niet verkeerd) kapot aan het gaan.
    En als je dan toch iets wilt doen, doe het als Cees beschrijft. Prachtig….

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?