Behandelen houten dakconstructie

Dit onderwerp bevat 8 reacties, 6 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 7 jaren, 2 maanden geleden door Noë.

  • Auteur
    Berichten
  • #200974
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Beste lezer,
    Ik ben in het bezit van een maison de campagne en daar is in het najaar van 2014 een nieuwe dakbedekking opgekomen. Volgorde van binnen naar buiten: kunststof laag (Delta), pannen. De dakconstructie is van hout en wordt na behandeling geïsoleerd.
    Over die behandeling zou ik graag een vraag voorleggen. Eerst wil ik alles in de Xylophene zetten en na droging schilderen om vraat van houtworm e.d. echt helemaal te elimineren. 1. is het dan zinvol om alle hout te verven( het grootste deel verdwijnt achter isolatie en gipsplaten).
    2. Moet/mag het verf op waterbasis zijn of “eten” ze alleen niet meer als er verf opzit op terpetine basis.
    Bij voorbaar dank voor het meedenken!

    #200982
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Houtaantasters voelen zich heerlijk in onbehandeld hout, het maakt ze niet zo veel uit of het al dan niet achter isolatie zit.
    Belangrijk: houtoppervlakken die je naderhand niet meer kunt bereiken, bijvoorbeeld door aanwezigheid van isolatie, moet je zéker behandelen.

    Verf op terpentinebasis: ik weet niet of dit de xylophene “bijt”. Misschien even natrekken bij een leverancier hiervan.

    #200981
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Bonjour Basset,

    Volgens de informatie van de fabrikant en voor zover ik heb kunnen nagaan kun je met Xylophene behandeld houtwerk op alle mogelijke manieren afwerken. Ik heb nergens een contra-indicatie voor bijvoorbeeld alkydharsverven gezien.

    Dat gezegd hebbend, zie ik niet de toegevoegde waarde van óók nog eens schilderen van houtwerk dat toch achter een afwerking verdwijnt. Gewoon 2 lagen Xylophene erop, goed “soppen” om te zorgen dat het product optimaal in het hout kan dringen, en na droging de afwerking aanbrengen.

    Salutations, Jos

    #200975
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Wilm en Jos dank jullie voor jullie moeite en bruikbare antwoord. We gaan eerst los met de Xylophene.

    #200976
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Voor balken zou ik zeker de Gel variant nemen van Xylophene.
    Die dringt door 1 laag aan te brengen ca 8 cm in het hout/balk. Daarmee heb ik de eiken kapconstructie van mijn schuur behandeld.

    De grenen kapconstructie van de woning is behandeld met het waterachtig Xylophene. M.n. als je boven je hoofd werkt loopt dat spul zo je mouwen / haren in. Niet prettig. Daar heeft de Gel geen last van, maar is wel een stuk duurder.

    De nieuwe vloeren heb ik behandeld met het waterige Xylophene; gewoon er ruim overheen gieten en natrekken / verdelen met een vloermop. Na een paar dagen drogen is de vloer weer beloopbaar.

    en ja Xylophene is zeer effectief tegen beestjes; had een wespennest in wording aan het schuurdak hangen. Beetje van dat spul er over heen gesmeerd, werden de wespen ineens erg actief en binnen 5 minuten was er geen enkele meer in leven.
    Wat het met de mens doet ……………. ??????????????????????

    #200977
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ik heb de gehele kapconstructie met vloeibare Xylophene ingespoten met een hogedrukspuit, met een sproeier die er speciaal voor is. Een buigbare sproeistang maakt dat je overal kan komen. Overigens is het hout voor een nieuwe dakconstructie standaard (verplicht in deze regio) al geïmpregneerd.

    Ik ben benieuwd naar die garantie van dat merk, hoe kan ik over 20 jaar aantonen dat de vraat is gekomen ondanks mijn harde zwoegen met hun product?

    Ik zie hun afwijzingsbrief al voor me liggen…

    #200978
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Bonjour,

    Ik behandel mijn houtwerk het liefst met zo’n simpele onkruidsproeier, in een variant die ook geschikt is voor andere chemicaliën, zoals deze. De mijne was goedkoper, zo’n 35 euri bij de Bricomarché, maar die vind ik niet online.

    Ik heb het ook geprobeerd met een hogedrukspuit, een elektrisch verfpistool en een compressor met spuitpistool, maar daarbij ontstaat nogal veel nevel. Daardoor daalt het rendement en stijgt het risico voor de gezondheid. Zo’n onkruidsproeier geeft een bescheiden straaltje maar toch ruim voldoende om de boel goed nat te maken.

    Salutations, Jos

    #200979
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Die bedoel ik ook,waar ik hogedrukspuit zei bedoelde ik drukpompfles STOP…

    #200980
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Mbt de Gel: doe dat dan wel als het spul goed kan drogen. Ik heb het destijds in oktober aangebracht op de balken van een onbeschoten kap (dus ventilatie genoeg, maar wel hoge luchtvochtigheid), na 3 maanden waren de behandelde plekken volledig overdekt met een pluizige schimmel. Die Gel was ook nog eens van het duurste merk. Daarbij heeft het een geur die lang blijft hangen.

    Wim3

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?