BBC donderdag naar spotbeam

Dit onderwerp bevat 8 reacties, 4 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 8 jaren, 4 maanden geleden door Noë.

  • Auteur
    Berichten
  • #187671
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Wie in zuid-Frankrijk naar de gratis Britse zenders kijkt kan vanaf donderdag rekenen op slechter signaal: in de nacht van woensdag op donderdag worden de BBC zenders overgezet naar de nieuwe Astra2e satelliet met een veel smallere spotbeam dan nu. De ervaring met de Astra2f leert dat het signaal buiten de spotbeam bovendien sterk varieert met de tijd. Een goede ontvangst donderdag is dus geen garantie voor een goede ontvangst over enkele maanden.

    Kijkers in het noordwesten van Frankrijk zullen juiste een betere ontvangst hebben.

    bron:
    http://www.bbc.co.uk/reception/news/news_item25.html

    #187675
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Bonjour Jako,

    Mijn dank voor dit bericht. Temeer omdat ik sinds vannacht helemaal geen ontvangst meer heb van de BBC zenders. Nog geen spoortje van signaal. 🙁 Ik weet dus nu in elk geval waar dat aan ligt.

    Ik zit in 32240 Maupas, precies halverwege tussen Bordeaux en Toulouse. Mijn schotel is een SMC-100 dus niet eens zo’n heel kleintje.

    Ik denk dat ik een paar dagen wacht om te zien of er nog wat verandert en dan maar eens ga proberen mijn schotel precies op die nieuwe BBC transponders uit te lijnen. Wish me luck…

    Salutations, Jos

    #187676
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Deze generatie satellieten is volgens de geruchten voorzien van nastelbare schotels. Ze kunnen de beam dus achteraf, in-orbit, nog wat ‘finetunen’. Reken echter maar niet op een beter signaal.

    Desondanks zou ik met die schotel meer dan ‘niks’ verwachten, succes met het uitrichten.

    #187677
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Dat valt me mee. Was Signaal/Kwaliteit tot gisteren 85/100, het is nu iets van 65/65. Moet niet veel minder worden, maar evengoed: not too bad. Ik heb niets veranderd aan de uitrichting van de schotel.

    80cm schotel, Tarn/Gaillac.

    #187673
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Er is een voorlopige kaart gefabriceerd waar een groot ‘gat’ blijkt te zijn in het gebied vanaf zuid-west Frankrijk tot in noordelijk Spanje. Verder naar het zuiden is dan weer wel ontvangst:

    #187672
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Afgelopen nacht zijn de gratis zenders van ITV overgezet en zijn nu daarom nu verdwenen bij kijkers in het zuiden met een te kleine schotel. De gecodeerde ITV HD zenders maken deel uit van het Sky pakket en zijn daarom met een Sky abonnement nog wel in heel Europa te ontvangen. Er wordt echter gespeculeerd dat deze zenders ook ‘gratis’ zullen gaan zodra dit contractueel mogelijk is.

    #187679
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Sommige Engelsen, met voldoende snel internet, hier in de buurt (nog flink ten zuiden van Toulouse) gebruiken dit voor TV via internet: http://www.filmon.com/tv/live
    Heb overigens geen idee of er zoiets ook voor Nederlandse zenders bestaat

    #187674
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Filmon en andere aanbieders van IPTV buiten de UK/VS hebben veel rechtzaken lopen en andere reeds verloren vanwege inbreuk op auteursrechten. De kans is daarom groot dat deze dienst geen lang leven meer heeft voor een groot aantal Britse zenders.

    Zie o.a.: http://www3.ebu.ch/cms/en/sites/ebu/contents/news/2013/10/high-court-victory-for-uk-broadc.html

    De nieuwe spotbeam is juist in het leven geroepen om te voldoen aan de regels voor uitzendrechten die alleen voor het VK betaald zijn, je mag daarom aannemen dat de zendgemachtigden en rechthebbenden de huidige overtredingen via IPTV agressief bevechten.

    #187678
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Bonjour,

    Nog even terugkoppeling over de ontvangst van de BBC kanalen na de omschakeling naar de Astra 2E spotbeam transponders.

    Ik zit precies op de grens van het zwarte gat zoals getoond in het kaartje van Jako hierboven. Gebruik een SMC-100 schotel met 4 koppen voor de Astra’s en Hotbird. Direct na omschakeling was ik BBC1 HD en BBC2 HD helemaal kwijt. De SD versies kwamen nog wel binnen, zij het zwak.

    Vervolgens heb ik mijn schotel zeer zorgvuldig uitgericht, met deze digitale satellietfinder, geprogrammeerd op de Astra 2E DVB-S2 8PSK transponders.

    Blijkbaar stond de schotel al aardig goed, want ik begon met 38% op de HD transponder, maar kon met veel pijn en moeite op 42% komen, bij rustig weer en een heldere lucht. Niet genoeg voor mijn receiver om iets met het 8PSK signaal te kunnen doen. Meer zit er niet in, dus ik zit voorlopig zonder BBC HD ontvangst. Het SD signaal komt op de receiver met 7 dB S/N binnen, dus daar heb ik ook weinig marge. De tijd zal leren hoe erg dit is. Het merendeel van de Engelsen in mijn omgeving gebruikt kleinere schotels en zit nu helemaal zonder BBC, zowel SD als HD.

    Ik zal de komende maanden maar eens afwachten en kijken hoe de kennis en ervaring qua ontvangst van de Astra 28 2E kanalen in de buurt zich ontwikkelen. Ik heb hier ruimte en mogelijkheden zat, dus opties als een speciale prime focus schotel voor Astra 28 of een grotere/betere multifocus schotel zijn allemaal denkbaar.

    Salutations, Jos

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?