Balneo, whirlpool: ervaringen gevraagd

Dit onderwerp bevat 5 reacties, 5 deelnemers, en is laatst bijgewerkt op 9 jaren, 4 maanden geleden door Anoniem.

  • Auteur
    Berichten
  • #200481
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Bonjour mede-bricoleurs,

    Mijn renovatie begint langzamerhand dermate te vorderen dat ik mij zorgen kan gaan maken over de inrichting van onze badkamer. Voornamelijk ingegeven door de vraag waar ik de sparingen voor aan-en afvoeren in de binnenkort te realiseren beton-lewisplaatvloer moet aanbrengen. Tot dusverre had ik een beetje het “idee fixe” van een simpele badkamer met wastafelmeubel, hangtoilet, inloopdouche (douche a l’italienne zoals de Fransen dat noemen) en een “gewoon” ligbad.

    Echter, al ploeterend door de folders en prijslijsten van sanitair en ligbaden, viel me op dat de prijs voor een behoorlijke badkuip inclusief aansluitmateriaal, afvoerstopbediening en goede kwaliteit kranen al aardig in de buurt begint te komen van een complete “balnéo pret a poser”. Met andere woorden, zo´n luxe whirlpool-badkuip met allerlei massage-jets en dergelijke erin. Soms ook met gekleurd licht en stereo muziek installatie. Starship Enterprise is er niets bij vergeleken.

    Verder speurend op Internet vond ik onder andere een Franse website met een uitgebreid assortiment, alsook een Duitse website met een aansprekend aanbod.

    Nu wil het geval dat ik op het gebied van dergelijke “wellness” systemen een complete onbenul ben. In mijn jeugd was de WC nog buiten en waste je je bij de aanrecht in de keuken. Maar mijn vrouw krijgt glimmers in de ogen bij het idee van zo’n massagekuip in huis. Dus wat doe je dan.

    Mijn vraag aan de mede forumleden is dan ook, wie van u heeft ervaringen met dergelijke balnéo systemen, en kan mij “do’s en dont’s” voor zo’n systeem aan de hand doen. Wat te kiezen, waarop te letten, welke grootte-orde qua prijs, zijn die Duitse aanbiedingen zo scherp als ze lijken, etcetera. Elk advies en commentaar is welkom.

    Ik zie de reacties met belangstelling tegemoet en dank u allen bij voorbaat voor de hulp.

    Salutations, Jos

    #200482
     Anoniem
    Inactief

    Dit is de eerste keer dat ik Jos een vraag zie stellen.

    Jos, ik begrijp jouw vrouw volkomen, het is ideaal en zeker na zo’n koude winterdag na een lange wandeling (aan zee) lekker in bad, en daarna voor de haard met een hete mok chocolademelk en een goed boek.
    Neem er een groot genoeg, dwz, is er maar een geringe kans dat je er (of visite) met z’n tweetjes in kruipt koop dan groot genoeg.
    Elektrische rompslomp erin of omheen zie ik telkens in teleurstellingen aflopen, radio’s die gaan haperen, speakers die schrale geluiden geven, een installatie in huis met een paar speakers in de badkamer werkt veel beter, en een spotje in het plafond ook.
    Let op de behendigheid van de bediening, ik had zelf al na een half jaar problemen met de aan/uit knop van de pomp.
    Ik heb toen bij een heel goed bedrijf een knop aangewezen en gezegd dat ik die wilde, gat opgeruimd en knop geplaatst, slangetje aangesloten (de knop duwt luchtdruk door een dun ventielslangetje naar de pomp, geen elektra in de buurt van water!)
    Ik heb een groot meubel gebouwd met ruime randen eromheen zodat er genoeg ruimte is om te zitten, shampooflessen (of wijnglazen) boeken kunnen staan/liggen, en bij eventuele golfslag (die jets kunnen flink tekeer gaan) de boel droog te houden.
    (Je neemt zo’n bad niet om een kwartiertje in te liggen dus neem je vaak een boek oid mee.)
    Ik heb het hele meubel volgepropt met isolatie, deels tegen warmteverlies, deels tegen geluid van de pomp.

    Een paar punten die ik jou waarschijnlijk niet hoef te vertellen;
    Vertrouw niet altijd op de pootjes die bijgeleverd worden (vaak te licht voor die paar honderd kilo)
    Pas op met de vloer (ea) waar je het bad op zet ivm resoneren van het pompgeluid.
    Maak een onderhoudsluik voor de afvoer en ook een voor de pomp.
    Maak de luiken groot genoeg om er indien nodig onderhoudswerk door te doen, slangen kunnen stuk gaan.
    Zorg voor het plaatsen van het bad dat je slangen en/of ….. kunt zien en bij kunt komen, zoals je op de foto op onze site kunt zien kun je zien dat het bad meer dan 70 centimeter hoog is, dat heb ik gedaan om onder het bad door te kunnen kruipen.
    Voor douchecabines met massagedingen en net zo baden geld voor mij de regel; alles kan kapot gaan, van slang, tot koppeling of jet.
    In een douche waren op den duur twee lekkages en wat bleek, het plastic van de jets wordt moe (?) en knapt gewoon af als de gasten met hun vingers de richting van de jet willen veranderen.
    Ik heb gelukkig overal onderhoudsluiken en deurtjes, dus geen paniek.
    In de chambre qui deborde genieten de gasten van het bad, we krijgen er veel complimenten over.
    Dus voor jou en je geliefde, doen zo’n bad.

    #200484
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Zo een bad is juist heel handig te plaatsen, Jos. Het bad komt kompleet. Je kan er kunststof zijkanten bij bestellen dan maak je het helemaal makkelijk en hoef je geen luik te maken daar die panelen altijd verwijderd kunnen worden. De kraan kan aan het bad gemaakt worden met flexibele slangen naar een aansluitpunt in de wand of vloer. Ik heb het bad op rubberen dempers gezet welke te koop zijn in NL voor onder de wasmachine. Mijn bad komt uit Frankrijk voorzien van een groot NF logo (niet altijd een voordeel). Gezien de omvang van het bad denk ik dat de verzendkosten uit Duitsland wel eens tegen kunnen vallen. Succes.

    #200483
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Misschien zoiets?
    13522623zo.jpg
    Hottub bij Rifugio Scoiatoli/Cinque Torri, Dolomieten, 2230m, vlak bij Cortina

    #200485
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Locatie 100% Uitzicht 100% vriend(in) 100%.
    Het gevoel dat er wijn van je gemaakt wordt of likeur 100%
    Mij lijkt het wel wat, lekker hout en natuurlijk!
    Niet van die plastic spullen met motoren, pompen, slangen en stroom schakelingen die kaput kunnen gaan. (maar in de sauna of zwembad duik ik graag in een luxe bubbelbad, en bij Cees is het vast ook goed vertoeven).

    #200486
     Anoniem
    Inactief

    In huis kun je zoiets niet hebben, waar moet je met je schoorsteen heen bijvoorbeeld.
    Je moet ook niet alles overal hetzelfde hebben, net als je niet elke dag taart moet eten of foie gras, dan wordt het zo gewoon en is de leukigheid er af.
    Mijn neefje bouwde zelf zo’n apparaat van hooibalen, landbouwplastic erin, en in een buitenhaard (gemaakt van een oude waterreservoir pijp erop en deurtje erin gezaagd) legde hij een buizenrooster die het bad verwarmde; -10 en sneeuw op de veluwe zaten ze met z’n vieren in 40gr water.
    Ik had zelf ook al zo’n tank omgebouwd om de werkplaats te verwarmen, dus maakte ook zo’n rooster, en het gaat super, alleen voor de visite is het niet “mooi” dus nu verwarm ik het zwembad ermee.
    Zo’n Fins bad gaat er komen, de baden kun je zelf maken of kopen (oude wijntonnen) en die kacheltjes zijn los te koop.
    Die zijkanten van kunststof zijn er idd (zat niet bij die van ons) maar ik vind ze oerlelijk, niets voor een chambres d’hôtes met charme.
    Wij waren in een kasteel in de buurt van Monbazzilac, 180 euro per nacht, een kamer met haard en groot als een parkeergarage, badkamer met goedkope douche, plastic nepschrootjes, en een zwevend plafond zoals in een kantoor.
    Dan ga je pas echt af.

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?