"Balkon" aan huis maken

Dit onderwerp bevat 15 reacties, 6 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 7 jaren, 5 maanden geleden door Noë.

  • Auteur
    Berichten
  • #198893
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Hoi Bouwers.

    Kunnen jullie meedenken over de volgende constructie: In Frankrijk heb ik een deur in een zijmuur laten maken, de deur zit op ruim 1 meter hoogte. Het idee is om dat de hoofdingang te maken, en er voor een soort balkon achtig iets waar je op kunt ontbijten. Ik zie een paar oplossingen:
    1.Ik maak het heel massief, er zijn toch genoeg stenen. D.w.z.: een fundering leggen, daarop stenen stapelen(?) en de buitenste rij vast metselen. Dan bovenop, iets onder deur niveau een betonplaat gieten (zwaluw plaat?) dan op de hoeken palen en een dakje er op.
    2.Weer een fundering, maar misschien iets minder stevig. Van Y-tong dan een muur bouwen die smaller is dan de fundering.(eventueel de loze ruimte opvullen met piepschuim blok?) De buitenkant van de Y-tong bekleden met stenen. Boven op de Y-tong een staal constructie waar ik beton op kan gieten. Opbouw hetzelfde.
    3.Fundering maken. Hierop van hout het hele balkon bouwen. Dan later (eventueel) een stenen ombouw maken.

    Vooral de opbouw van de fundering zelf ben ik onzeker over…Bedankt alvast!

    #198900
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Beste Thijs, maak het niet ingewikkelder dan nodig.
    De buitenrand maak je van betonblokken die je desgewenst afwerkt met crepie of natuursteen.
    Belangrijk is om eerst – tpv van waar de mur moet komen – een sleuf te graven tot onder de vorstgrens. De diepte hiervan is afhankelijk van waar je zit, maar meestal iets van 60 tot 80 cm onder maaiveld. stort dan een soort betonnen balkje, minimaal 15 cm dik, met wat wapening. Er is standaard wapening voor.
    Daarna de muur tot op de hoogte van onderkant betonplaat opmetselen.

    De betonplaat kun je beter NIET wapenen met zwaluwstaartplaten, deze zullen op termijn in het buitenmilieu gaan roesten. Praktischer is te kiezen voor een vloertje van wat betonnen balkjes en betonnen vulelementen.

    succes,
    wilm

    #198901
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Misschien nog als aanvulling op de adviezen van Wilm:
    Omdat de bestaande fundering van het huis en de nieuwe funderingen van het aanbouwsel zeker verschillende zettingseigenschappen hebben is het doelmatig die twee van elkaar gescheiden te houden, bijvoorbeeld door een dilatatievoeg.
    Als men dat niet doet dan gebeurt dit:

    #198902

    Dat heel massief maken met stenen was een gebruikelijke methode. Maar op den duur krijg je bij onvoldoende fundering onvermijdelijk (kleine) problemen waar het huis en de nieuwe constructie elkaar ontmoeten. Ook deuren op zekere hoogte hier, op ongeveer anderhalve meter, met natuurstenen trappen er naar toe. Ze hebben ooit 170 jaar geleden twee muurtjes gemetseld, de ruimte daartussen volgestort met “allerhande”: grote stenen, kleine stenen en leem. En daarover heen de traptreden gelegd. Staat stabiel, maar sinds de grote hittegolf van 2003 zie ik dat er zomer’s boven aan de trap een stevige kier is tussen gevel en trap, in de andere seizoenen slechts een paar millimeter. De grondwaterstanden zijn niet meer zo voorspelbaar als voorheen. Die traditionele trap is nog net zichtbaar op deze terrasfoto.

    #198903
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Heren,
    Fijn! Bedankt. 1. Goede fundering leggen. 2. van betonblokken een ombouw maken. 3. de overspanning bedekken met betonnen balkjes. 4. over de balkjes een betonplaat gieten. 5. de buitenkant met natuursteen bekleden.
    Aandachts punten:
    A. Tussen ‘balkon’ en huis een kleine dilatatievoeg over laten.
    B. Ik neem aan wat afschot een bepaalde kant op.
    C. een maximale afstand tussen de betonblokken. (ik ga nu uit van een balkon van 150 bij 250 cm) Misschien dus 3 rijen blokken in de lengte? Dat zou een overspanning zijn van 74 per balkje minus de breedte van de beton blokken.
    Aanvullende bonus vraag: Hoe maak ik op het platvorm netjes hout vast voor een balustrade? 🙂

    #198904
     Noë
    Sleutelbeheerder

    ThijsM:
    Ik neem aan wat afschot een bepaalde kant op.
    Zeker doen, water van het huis weg leiden.
    Voor afwatering en afschot zie ook hier afbeeldingen [22] … [27].

    Zie voor de bonusvraag hier de afbeelding van pieds de fixation des poteaux.

    Ik geef de voorkeur aan dit model.

    #198905

    ThijsMarijt heeft ons uitgenodigd om mee te denken, ik waag het erop om even tegen te denken. Wanneer ik hoor dat er stenen in overvloed zijn en dat er een nieuwe hoofdingang moet worden gemaakt tevens iets balkon-achtigs, waarom dat balkon niet naar beneden verplaatst? Niet dat ik hoogtevrees heb, maar zo’n klassieke opstelling met een stenen trap en een terrasje aan de voet daarvan heeft wel wat. Zeker wanneer een dicht kiwi bladerdak voor de nodige schaduw zorgt wanneer het al te warm wordt in de zon. Grote stenen als aanlooproute naar de hoofdingang en daarom heen wat versiering. Samen een terras. Een oratio pro domo, ik weet het, of misschien hou ik wel meer van wat spelen met mortel en stenen dan me vermommen als timmerman.

    #198906
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ik zou graag een foto plaatsen, maar dat lukt mij hier niet…om de situatie iets beter weer te geven..

    #198907
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Thijs Marijt,
    Plaatsen van foto:
    Upload je foto bijvoorbeeld 550 pixels breed, naar http://www.picr.de
    Maak met copy-paste een kopie van de code die daar dan staat.
    Bij het bericht plaatsen (hier op de site), plaats je die code in het veld als je op de knop img drukt.

    #198908
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Met dank aan Ratatouille

    Rechts is de deur te zien aan de zijkant van het huis.

    #198894
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Thijs,
    Je hebt kennelijk een leuk oud huis van natuursteen. Ik zou je daarom in overweging willen geven de muren van je toekomstige “balkon” (galerie?) geheel in natuursteen te maken, doorgaand tot boven het nieuwe vloertje (betonplaat). Dan dus geen houten, maar natuurstenen balustrade. Voor het opmetselen van de delen van de muurtjes tot de onderkant van de betonplaat, kan je aan de achterkant een houten wandje (of schot) maken van goedkoop multiplex of planken. Dan metsel je de muren (maak ze ca. 50 cm dik) tegen dat schot aan (na maken funderingsplaatje van beton). De voorkant van het metselwerk maak je zo netjes mogelijk van de stenen die je hebt ruweg oplijnend met de voegen in het bestaande metselwerk (aan de meeste brokken natuursteen zit wel een enigszins platte kant). De ruimte achter de voorste stenen vul je op met brokken en kleinere stenen in specie. De specie zou je van een volumedeel kalk op 3 volumedelen metselzand (0-2 mm) kunnen maken. Je hebt zeker 1/3 volume aan specie nodig van het volume van de muur. Het deel van de wand dat als balustrade dient moet uiteraard aan beide zijde netjes zijn, te metselen na het maken van de betonplaat. Je zou ook de treden van het trapje van natuursteen kunnen maken eventueel met een onderbouw van beton, of geheel van beton. Die balustrade, indien 40-50 dik, hoeft niet hoger te zijn dan 70 cm, dat voelt veilig aan. Langs de trap zou je die balustrade van natuursteen kunnen doorzetten een stukje schuin naar beneden. Om e.e.a. netjes aan de bovenkant afgewerkt te krijgen is een beetje een uitdaging. Het mooiste resultaat is te verkrijgen wanneer je ook over min of meer platte natuursteen beschikt voor de bovenkant.
    Al het metselwerk uiteraard vol voegen als de rest van het huis.
    Voor de constructie van een eventueel afdak zou ik eerst gaan kijken hoe het in de omgeving zit met dat soort constructies. Denk aan een forse houtmaat van ca. 15 x 15 cm voor de poten en de horizontale delen daarop, je kan daarvoor eiken gebruiken zonder verdere afwerking. Onder de poten een iets kleiner tegeltje tegen optrekken vocht. Het zijn maar een paar ideetjes (gebaseerd op ervaring bij mijn huis).
    Maxandr

    #198895
     Noë
    Sleutelbeheerder

    De door Maxandr beschreven bouwwijze lijkt me zeker leuk. Het door hem genoemde werken met natuursteen heb ik op mijn website hier beschreven.

    #198896

    Het lot van veel links: dat ze niet meer werken. Een paar verhalen van monsieur Engelleben heb ik weer teruggevonden op zijn vernieuwde website. Een leuk verhaal over het bouwen van een tuinmuur en nog een verhaal over kalk, het verschil tussen chaux hyraulique et chaux aérienne.

    #198897
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Thijs ik zou aanraden de fantastische handleiding van Christian goed door te nemen indien je je project in natuursteen wilt maken. De figuren 19.1-12 tot -17 zijn heel illustratief. Uiteraard ook goed bestuderen hoe het bestaande metselwerk is gemaakt, waartegen je moet aansluiten.
    Als je genoeg stenen hebt kun je het beste eerst “oefenen” met het maken van een tuinmuurtje of zo. Ik weet uit ervaring dat het het even neemt voor je weet wat de juiste “dikte” (watergehalte) van de mortel is, hoe je min of meer horizontale voegen kan krijgen e.d. Neem er de tijd voor, maar het is leuk (en zwaar) werk.
    Wat de mortel betreft: een beperkte hoeveelheid cement erin maakt de specie sterker en waterdichter. Vooral aan de bovenkant is dat van belang. Een mortel met alleen kalk kan voor de bovenkant te zwak en te poreus blijken, met meer kans op mos en algengroei, en misschien los komen van stenen door vorst.
    Maxandr

    #198898
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Maxandr, Rob en Christian: allen bedankt voor het meedenken. Ik heb de mooie handleiding van Christian en ook het bericht van Rob doorgekeken. Genoeg stenen heb ik zeker, iets teveel zelfs, maar dat komt hier goed uit. Maxander, het advies over het gebruik cement moet ik nog even over nadenken. Ik hoor veel bouwers ook hier die zweren bij kalk. Of mag het in dit geval wel, Christian? Het stopeje / balkonnetje op het zuidzuidwesten en krijgt veel zon, voor mos ben ik niet zo bang.
    Ik zal voor, tijdens en na foto’s maken, maar dat kan nog even duren: waarschijnlijk wordt het mei.

    #198899
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Maxander, het advies over het gebruik cement moet ik nog even over nadenken. Ik hoor veel bouwers ook hier die zweren bij kalk. Of mag het in dit geval wel, Christian?

    Ik ben een voorstander van kalk, kalk en nog eens kalk, maar het advies van Maxandr (cement voor de bovenste laag) steun ik. Je moet weten wat de functie van kalk en cement is: het ene ‘ademend’, het andere is waterdicht. Elk op zijn plaats!

    Ik zal voor, tijdens en na foto’s maken, maar dat kan nog even duren: waarschijnlijk wordt het mei.

    Da’s prima! Hiervan leeft het forum.

16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)

Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?