avonturisten gezocht

Dit onderwerp bevat 5 reacties, 3 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 9 jaren, 6 maanden geleden door Noë.

  • Auteur
    Berichten
  • #193917
     Anoniem
    Inactief

    Nou, ik krijg me toch een rare kerel op de stoep vijf minuten geleden, wat een uitdaging.
    Wie doet er mee?

    De man vroeg me of ik ble wilde kopen, of mais, wijzend op m’n kippen.
    Beaucoup moins cher, dixsept centimes de kilo, dixsept euro de 100kg.

    Beste man, ik heb vijf marans-kippen en een haan, twee poelepetaten en twee krielkipjes, en een witte gans, ik heb daar geen honderd kilo voer voor nodig.
    Ik was wel nieuwsgierig, hoe komt hij aan dat voer, en waarom zo goedkoop?
    Nou dat vertelde die me……. Luister en huiver.

    La Rochelle is een van de grootste uitvoerhavens van granen, als je goegelt op silo’s la rochelle dan kun je plaatjes kijken.
    Frankrijk is een hele grote jongen in de wereld betreft de graanproductie, en daarvan gaat dus een groot gedeelte via la rochelle naar Rusland, Brazilie, noem maar op.
    Enorme vrachtwagens legen hun bulk in de silo’s, en daarvandaan gaat het naar bulktankers die voor de kust liggen te wachten op lading.
    Vanavond loopt er een nieuw schip binnen, een rus.
    Tijdens het legen van de trucks valt er graan en mais naast de buis, en dat mag van “brussel” niet meer in de boot.
    Deze rus levert de man vannacht en morgen 5 ton blé op wat moet worden verbrand.
    Vorige maand hebben ze zestig ton blé verbrand, afgelopen jaar scheepsladingen vol, …….. ik wordt er misselijk van.
    Terwijl de mensen verhongeren, verbranden ze de blé omdat een ambtenaar (het vieze woord ervoor laat ik weg) vind dat deze blé niet meer in de boot mag.
    Nu heb ik een idee, 5 ton voor de kippen is zelfs de grootste schrokop te veel.
    Wat nu als ik/we een maalderij vinden, we maken farine, en we verkopen dat voor een goed doel, of zelfs brood kunnen we maken, we kunnen………. Mijn god wat een ideeën.
    Wie oh wie durft een avontuur aan te gaan?
    (vergeet te vermelden dat 17cent inclusief livraison is)

    #193919
     Noë
    Sleutelbeheerder

    @Cees,
    Ik denk dat de 17 cent per kg ongeveer is wat de boer ervoor krijgt. In Moulin Neuf staat een meelfabriek waar wij ons meel kochten toen wij nog zelf brood bakten. Ging in zakken van 5 kg.
    Ik moet zo aan mijn partner vragen wat wij altijd betaalden voor een zak van 5 kg, dat is overigens wellicht gelijk aan 10 kg graan. Ik dacht zo ongeveer 2 Euro. Dat wil zeggen dat de boer misschien de helft krijgt, d.w.z. 20 cent per kg graan.
    Overigens is de marktprijs voor graan bijvoorbeeld in NL ongeveer 24 cent per kg. Zie:
    http://www.productschapakkerbouw.nl/teelt/marktprijzen/9
    Dat moet in La Rochelle dus veel goedkoper kunnen.

    Jouw vriend aan de deur is min of meer een slimmerik, die van het gebrek aan kennis van burgers en buitenlui gebruik maakt.
    Ik herinner mij nog wel, dat ik als hongerend jongetje in 1944 achter de aarappelrooimachines aanliep in de polder om de achter gelaten aardappelen mee te nemen. Als de zeer christelijke boer (Biesheuvel) je echter te pakken kreeg, dan kreeg je een pak slaag. Dus zoeveel is de tijd niet veranderd. 🙂

    #193921
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Hoe bijbels in deze Goede Week, er worden nog aren gelezen en dat doet me goed. Alle lof voor de man aan Cees’ deur.

    Ik ben bang dat ’t idee om dit graan te vermalen voor menselijk consumptie op erg veel tegenwerkende regels stuit. Waanzinnig, ja. Maar ’n particulier kan natuurlijk z’n gang gaan.
    Ik woon te ver weg, anders had je ’n klant (ik betaal hier bij de lokale molen 8,50 euro voor 25 kg graantjes…).

    Peter.

    P.S. Onlangs weigerde ’t Rest’au Coeur hier op ’n maandag ’n finke zak croissants en zo van de vorige dag. Ze waren over van ’n feestje maar “we geven toch geen droog brood”, zo werd medegedeeld door de dienstdoende ontvanger.

    #193922
     Noë
    Sleutelbeheerder

    @Peters,

    Eur 8.50 per 25 Kg meel = Eur 17 per 50 Kg graan (schatting), dat is dus 34 cent per Kg. Precies de marktprijs. De man bij Cees aan de deur is dus wel iets goedkoper, maar dan wel graan met steentjes, stof en vuil. Zelfs de arme mensen willen dat niet, tenzij ze echt honger hebben. Dat is nergens zo. Hoger is alleen maar kwalitatief in de meeste landen.

    #193918
     Noë
    Sleutelbeheerder

    M’n bedoeling was – en is – die man aan Cees’ deur te steunen.

    Peter.

    #193920
     Anoniem
    Inactief

    Ja ik heb hier nog eens aan gedacht hans, als ik kijk wat ik voor een kilo meel moet betalen in de winkel dan is de prijs aanzienlijk goedkoper, maar de bakker zal wel hetzelfde betalen.
    Maar ik ging nog eens verder kijken; 5 ton na een schip te hebben geladen is wel erg veel lijkt me.
    Het schip wat er gisteren lag (heb het zien liggen voor het eiland) meet 15500 ton, dat wil zeggen dat 5 ton een kruiwagentje is op de gehele scheepslading.
    Anderzijds kan de man ook gewoon de slang een keer flink laten rollen om wat extra te knoeien, maar hoe bewijs je dat.
    Industrieel is er niets mee te doen, daar heb je gelijk in, het brood zal net zoveel kosten.
    Maar als association de meel malen en verkopen kan wel.
    Maar ja, waar vind je mensen die zo gek zijn als de Ollanders die elke zaterdag geheel vrijwillig de windmolen draaien.
    Hier flikkert zo’n ding uit elkaar van ellende, en in Marans hebben ze geen hond die er werken wil dus de opgeknapte molen staat stil te verloederen.
    Anderzijds, het verhaal van Peter met de croisantjes bewijst maar weer hoe de werkelijkheid is, en ik heb het al vaker meegemaakt; bedelaars een brood geven, dat willen ze niet, ze willen geld voor joints en drank.
    De voedselbank dan maar? ook daar hebben ze geen trek in koren dat van de molensteen is gevallen.
    Het moet verpakt zijn, gekwalificeerd, en geëtiketteerd.
    Ach, met dit in m’n achterhoofd weet ik voorlopig voldoende, honger is er niet.

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)

Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?