Autos van de (nabije) toekomst

Dit onderwerp bevat 5 reacties, 3 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 9 jaren, 2 maanden geleden door Anoniem.

  • Auteur
    Berichten
  • #189852
     bosbess
    Deelnemer

    De lopende band meldt onder “min of meer onnutte informatie” dat in de eerste zes maanden van dit jaar 0,5% van alle in LDF nieuw aangeschafte auto’s een electrische auto betrof. Het nut van die informatie zal in de toekomst snel toenemen. Het internetblad Automobile Propre meldt vele ontwikkelingen die, ook in Frankrijk, gaande zijn om de auto’s van de toekomst gebruiksvriendelijker en goedkoper te maken.

    Zo is er onder meer te lezen dat de directeur van BMW Frankrijk onlangs zei dat als de franse autoindustrie de EU-normen voor nieuwe auto’s in 2020 wil halen, er een massale inspanning nodig is om de technologie van hybride en electrische auto’s te verbeteren. De franse autoindustrie gaat er tot nu toe van uit dat een electrische auto niet duurder mag zijn dan een “gewone” auto. Fout! staat in een ander artikel. Een electrische auto moet goedkoper zijn. Er kleven in de ogen van het grote publiek (nog) teveel nadelen aan, die gecompenseerd moeten worden door een lagere prijs. De enige die dat heeft begrepen, aldus de auteur, is MIA die in juni in een persbericht een nieuwe prijspolitiek lanceerde voor haar electrische auto’s.

    Ondertussen dreigt deze categorie electrische auto’s uiteindelijk van het toneel te verdwijnen. De leden van het Solar Team van de TU Eindhoven hebben een paar weken geleden hun “Stella” gepresenteerd, ’s werelds eerste gezinsauto op zonne-energie (met video). Ze hebben er een jaar aan gebouwd, kosten van dit met de hand genaakte prototype 600.000 euro. In oktober gaan ze er mee naar Australië, waar ze met andere universiteitsteams zullen deelnemen aan de World Solar Challenge 2013. Ze doen mee in een nieuwe klasse (praktische gebruiksmogelijkheden). Wie het eerst met zijn zonnewagen vanuit Darwin dwars door Australië in Adelaide aankomt (3000 km) is winnaar.

    Ze zoeken een automerk dat met hen in zee wil gaan om de auto te produceren. Een kans voor de franse autoindustrie?

    15203905ii.jpg

    #189857
     Anoniem
    Inactief

    Nou, gezien de reputatie van de fransen ben ik bang dat ze pas met de productie beginnen als de duitsers al weer een nieuwe uitvinding hebben gedaan 😉
    Kijk naar die vliegende auto van die jongen in bordeaux, die naar Amerika is gevlucht omdat frankrijk op de handrem staat.
    Ik zou apetrots zijn als citroen eens een keertje niet de laatste in de klas was.

    #189856
     bosbess
    Deelnemer

    Op uitvindingen van Duitsers hoeven we niet eens te wachten. De MidiLibre meldt dat Britse wetenschappers er in zijn geslaagd om een mobiele telefoon op te laden met behulp van urine. “Ecologischer kan het niet”, jubelen ze. En: “Urine is een onuitputtelijke energiebron, waarbij je niet meer afhankelijk bent van de grillen van zon en wind.” De techniek, die berust op batterijen met microbiële cellen, moet uiteraard nog verder worden ontwikkeld, maar het begin is er.

    Dus Cees, wellicht maak jij nog mee dat je niet meer de slang van het pompstation in je auto hoeft te hangen. Voor vrouwen lijkt het me wat lastiger…

    #189854
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Door zonnepanelen aangedreven auto’s:
    Prima, in de toekomst alleen nog rijden als de zon schijnt (of in Australië, waar ze bijna steeds schijn).
    En de milieuvooruitgang van elektrische auto’s hangt af van de primaire energiebron waaruit de elektriciteit gewonnen wordt; want elektriciteit is geen energiebron maar een middel om energie over te brengen. Wat te denken van e-auto’s die met stroom uit kerncentrales lopen?
    Dit is niet als negatieve kritiek bedoeld. Natuurlijk moet er met alternatieven geëxperimenteerd worden, maar vaak is het en lange weg van een goed idee tot een economisch haalbare oplossing.

    #189855
     bosbess
    Deelnemer

    Natuurlijk ben ik het helemaal met je eens, Christian. Maar het gaat er om, waar je je inspanningen en je financiën op richt. Ga je je concentreren op steeds meer uitputting van de aarde en van de natuur? Een heilloze, kostbare en uiteindelijk eindige weg. Of ga je nieuwe technieken ontwikkelen en methodes zoeken om de nadelen daarvan te beperken en zelfs helemaal op te lossen?

    De nadelen van bv electrische auto’s (geringe actieradius, lange oplaadtijd) worden inmiddels al steeds geringer door allerlei nieuwe technische vindingen op batterij- en opslaggebied. Dat zal ook gebeuren met de opslagcapaciteit van auto’s op zonne-energie. En vergeet niet dat zelfs in landen met in verhouding weinig zon, electrische en zonne-auto’s enorm zullen schelen in de vervuiling van de leefomgeving, met name in grote steden. Ook de lawaaivervuiling neemt sterk af, zeker niet onbelangrijk. Dit alles temeer omdat het aantal mensen en dus auto’s alleen maar blijft groeien.

    Auto’s op urine was natuurlijk een grapje van mij, maar toch is met die mobiele telefoon wel degelijk de basis gelegd voor energie uit mest, urine en andere afvalstoffen. Zolang er leven is is er niet alleen hoop, maar zijn er ook hopen…

    #189853
     Anoniem
    Inactief

    Ik zie het al voor me ; “meneer, U bent straalbezopen, uitstappen!”
    “Ik moest tanken agent”.

    Je hoeft niet ver te kijken om te zien wat ongeveer de toekomst wordt, films uit de zestiger en zeventiger jaren hebben ons al een voorproefje gegeven van dromen die nu al werkelijkheid beginnen te worden.
    Enorme luchtmachines vervoeren honderden mensen tegelijk, kleine vliegmachines gaan er boven en onderdoor, het leek allemaal zo’n fantasie.
    Bellen zonder draadje, sterker nog, waar ook ter wereld met je eigen kastje, hoe konden we er van dromen toen ik nog met de vijf kilo zware autotelefoon belde (en liep)
    Diverse automerken hebben al zelfrijdende auto’s, ik meen dat mercedes vorige week een auto heeft gelanceerd die geheel zelfstandig rijd.
    De techniek is een peulenschil, zei de man, het is eerder de wet die moeilijk is.
    Zo gaat het ook met de energie, bio, eco, wat dies meer, wie veranderd de wet in iets anders zodat we aan de slag kunnen.
    We kúnnen op water rijden, maarrrrrrrr
    Stel dat citroen vandaag zijn productie omgooit op water, wat denk je dat er gebeurt?
    Ieder land in europa is op slag failliet omdat ze geen inkomsten meer hebben op de heilige koe en zijn brandstof.
    Stel we vinden iets uit waarmee we elektrisch een gigantische afstand kunnen rijden en ook nog op snelheid, gewoon even thuis inpluggen en gaan.
    De overheden zitten met de handen in het haar over wat er financieel gebeurd met hun land als de toekomst sneller gaat dan de minister.
    Wij gebruikten (in dat hete land) tien jaar geleden al batterijen die niet groter zijn als een lucifer doosje, daar kon een heel peloton in de woestijn zijn mobieltje mee opladen om naar huis te bellen.
    Één batterijtje, maar wel zo ontzettend krachtig voor een bak energie voor maanden, ontwikkeld in dat hete land.
    Één probleempje, als die ploft ploft tie goed.
    Zoals Christan en Jos al vaker hebben gezegd op dit forum over zelf energie opwekken “het is niet het opwekken wat moeilijk is, het is het opslaan wat moeilijk is”
    Dat is ook in een auto zo, de benzine of dieseltank is nog de meest gangbare en veilige, alhoewel men vroeger ook meende dat zo’n bom met lpg kon ontploffen (ik ken mensen die nog steeds weigeren op gas te rijden om die reden)
    Ik denk dat een batterijtje in een auto niet echt snel zal ontploffen, ik denk zelfs dat een batterijtje in jouw mobieltje veel eerder zal ontploffen dan die in jouw auto, alleen, jouw mobieltje vult de schatkist met miljarden tegelijk, dat is het verschil.
    In La Rochelle rijden alle huurauto’s elektrisch, een super goed idee, maar wordt je er rijk van?
    Neen, het slubbert subsidies.
    Als ik in een natte droom een geheel nieuwe energiebron uitvind die al onze motoren kunnen voorzien van brandstof zonder dat de overheid daar ook maar de kans toe heeft in te springen, dan zit ik waarschijnlijk heel snel achter de tralies of ik krijg een ernstig ongeluk.
    Geld, its all about it.
    Je hoeft alleen het verhaal van meneer Pantone maar te lezen om de waarheid te zien.
    Logisch, we leven in een tijd dat we willen dat de mensen productiever zijn, meer verdienen, dus minder vet eten, minder roken, minder drinken, we zetten extra belastingen op deze slechte eigenschappen, dan rookt men minder, maar waar komt dan die belasting vandaan?
    Al jaren roept men dat we de trein moeten nemen, en als we nog maar net met onze kont in het zachte leer van de TGV zitten gaat de prijs omhoog.
    En diegene die nog met de auto gaan, ach, een klein beetje verhoging omdat de tegenvallende cijfers er niet om liegen, en we betalen.
    In 2008 staken de mensen in La Rochelle grote houtstapels in en rond de stad in de hens, een protest tegen de torenhoge prijzen van de brandstof, €1.38 p/l
    Het is nu €1.42p/l en we zeggen niets meer, een stelletje stomme makke schapen zijn we, meer niet.
    Geld, its all about it.
    Het wordt een mooie tijd, da’s zeker, maar we zullen betalen, da’s ook zeker.
    Waarschijnlijk krijg ik straks twee waterleidingen, een met helder water voor de keuken en het zwembad, een met geel water voor de auto, en dan gaan controleurs kijken met slangetjes in jouw watertank of je niet toevallig zwembadwater in je auto hebt getankt 😉

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)

Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?