Automobilistes sauvages

Dit onderwerp bevat 8 reacties, 6 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 7 jaren, 2 maanden geleden door Anoniem.

  • Auteur
    Berichten
  • #190920
     Noë
    Sleutelbeheerder

    De thuispagina heeft op dit moment een stukje over verkeersdoden. Nu ben op dit moment zowel in Frankrijk als in Spanje aan het rondkijken naar een mogelijke nieuwe woonplek, en één ding is me nogal opgevallen: het verkeer in Spanje ervaar ik als een héél stùk vriendelijker en rustiger dan in Frankrijk. Op de snelweg rijdt men in (zuid) Spanje verrassend kalm, vrijwel niet voorbij de maximum snelheid, en er wordt maar af en toe ingehaald, waar je in Frankrijk zowel links als rechts voorbijgereden zou worden. Leuke bochtjeswegen in een fraai gebied? Fransen lijken er niet van te houden en toeteren en willen er langs (ook waar het niet kan), waar men in Spanje gewoon lekker rustig afstand houdt.

    JS

    #190921
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Mijn ervaring is toch geheel anders JS. Weliswaar vind ik de Spanjaarden ook beschaafd rijden in hun coches, maar de Fransen zijn zeker zo netjes in het verkeer. Natuurlijk is er de individuele coureur die alle regels aan zijn of haar laars lapt, maar in het algemeen rijdt men rustig. Op de eerste plaats veel rustiger dan inmiddels al een flink aantal jaren geleden en verder ook beschaafder dan de chauffeurs in Nederland. Maar daar is natuurlijk het petjesgehalte onder de automobilisten aanzienlijk hoger. Een uitzondering is Parijs. Daar is weinig verschil met bijvoorbeeld Amsterdam te zien.

    Frans

    #190922
     Anoniem
    Inactief

    Ik ken Spanje niet maar ben veel in F, NL, D en CH onderweg (geweest).
    Mij is tot nu toe alleen in Frankrijk het volgende overkomen:
    Je rijdt op een 3 baans snelweg rechts met een vrachtauto voor je. Bestuurders zo half achter je op de middenbaan kijken zodanig vooruit dat ze op de linker strook uitwijken om het je mogelijk te maken de vrachtauto op je gemak in te halen. In andere landen blijven de bestuurders op de middenbaan lekker doorsukkelen zodat je achter voornoemde vrachtauto op de rem moet.

    Groet

    Peter

    #190923
     Noë
    Sleutelbeheerder

    En ’traag’ verkeer zoals vrachtwagens knipperen op ’n route nationale met hun rechterrichtingaanwijzer om je te laten weten dat je in kunt halen en passeren.
    Misschien tegenwoordig ’n wereldwijd verschijnsel, ik ken ’t uit de tijden van die wegen met ’n “gedeelde” derde rijstrook in ’t midden (maar die zijn inmiddels overal verdwenen, godzijdank).

    Peter.

    #190924
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Wat ze in Spanje nog niet hebben is een inhaalverbod voor vrachtwagens. Dat levert dus nog ouderwetse situaties op met ui-ter-maaate traaaaaaage inhaalmanoeuvres en bijbehorende filetjes. Gelukkig is het er lang zo druk niet als in NL, dat scheelt.

    JS

    #190925
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ik deel de observaties van JS niet. Tenminste hier in de Champagne-Ardennes is het verkeer een stuk rustiger en beschaafder dan in NL (Spanje ken ik te weinig).
    Parijs is iets anders!
    Wat me ook opvalt: op de snelwegen waar tempo 130 geldt kan ik een gemiddelde van boven de 120 halen (ik heb mijn cruise control dan kilometerslang op 133 staan) – vergelijk dat eens met NL: alleen tussen Utrecht en Amsterdam moet ik mijn cruise control (gevoeld) honderdmaal uit- en weer inschakelen! En mijn verbruik is in Frankrijk ook gemiddeld lager dan in NL. Rara waaraan ligt dat?

    #190926
     Noë
    Sleutelbeheerder

    En mijn verbruik is in Frankrijk ook gemiddeld lager dan in NL. Rara waaraan ligt dat?

    De afstanden zijn in LDF natuurlijk groter dan in NL, en in NL is het overal wel heel erg druk, en nergens rijdt men zo dicht op elkaar als hier. Eigenlijk vind ik autorijden in Nederland niet erg leuk meer, ik reis dan ook liever per trein. In LDF is het zeker beter, maar in ES (voor mij) een verademing.

    JS

    #190927
     Noë
    Sleutelbeheerder

    .. in NL is het overal wel heel erg druk, en nergens rijdt men zo dicht op elkaar als hier.

    Even terzijde: Probeert u eens in D met die afstand te rijden die in NL in de spits gebruikelijk is – u krijgt een bekeuring na de andere, er wordt namelijk meer op afstand dan op snelheid gecontroleerd.

    #190928
     Anoniem
    Inactief

    Ja Cristian,
    Dat hoor ik de hele dag via BRN radio.
    Nergens wordt zo slecht gereden dan in NL én België.
    Ik heb ooit bij Lille een snelheidsboete gekregen van 40 euro, een lachertje, in NL betaal je 130 euro voor 10 km te hard. Rij je dan slecht? Nee want als al je tig jaar je rijbewijs verdient door netjes te rijden, de afstand van je voorligger aan te passen met de snelheid en zodanig dat je ten alle tijde nog kunt stoppen voor de kloot die te langzaam voor je rijdt…dan ben je ook voor een frans rijbewijs geslaagd!
    Et voilà, men is in FR wél slechter gaan rijden en ik voelde met Dunya in haar Ford KA dat zij bij 130 km/uur te dicht op een voorligger reed. Ja ze is nog jong, ik ben redelijk oud, maar als ik op het autotootje van zo’n figuur klap, dan zeg maar dag met je handjes, jij bent altijd schuldig!
    Ik denk Cristian, dat je het zo bedoelt te schrijven. Of niet?
    MHG van Erik.

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?