Auto uit NL invoeren met NL paspoort maar Frans rijbewijs

Dit onderwerp bevat 20 reacties, 8 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 8 jaren, 7 maanden geleden door bosbess.

  • Auteur
    Berichten
  • #197756
     Anoniem
    Inactief

    Goedenavond, interessant verhaal “peter en nienke” hoe een auto in te voeren vanuit NL.Het proces in Frankrijk is allemaal duidelijk. De vraag is echter , in mijn geval, hoe ik een auto op naam kan zetten in NL bij het postkantoor, namelijk je moet ter identifikatie meenemen een nederlands rijbewijs OF een Nederlands paspoort met een verklaring van inschrijving in een nederlandse gemeente , niet ouder dan 3 mnd.
    Daar zit hem dus het probleem, ik heb een Frans rijbewijs(was 10 jr geleden ten tijde van onze emigratie nog nodig om het NL rijbewijs in te wisselen), maar heb nog een NL paspoort.
    Hoe los ik dat dan op? kan een familielid de auto laten kopen, maar hoe schrijf ikdie dan over?
    Ook de laatste optie, nml uitvoer via RDW gaat niet want ik heb dezelfde identifikatiepapieren nodig volgens hun website….graag advies, merci 🙂

    #197757
     Noë
    Sleutelbeheerder

    naturalis,

    ten eerste welkom op dit forum!
    Uw probleem is toch met een exportkenteken* makkelijk op te lossen. Ik heb het in twee gevallen meegemaakt:
    1. Ik heb een (klassieke) auto in Duitsland gekocht, daar een exportkenteken* genomen, dan in NL de procedure bij de RDW doorlopen.
    2. Ik heb een auto aan een buitenlander verkocht. Die heeft de auto op een exportkenteken* meegenomen naar Polen.
    Exportkentekens* zijn weliswaar niet op ieder postkantoor verkrijgbaar, maar met een beetje googelen vindt u een RDW-kantoor dat dit doet (en u zeker verder kan inlichten).

    * Even om misverstanden te voorkomen:
    Tussen EG landen gaat het niet meer om export. Het heet volgens mij nu korte-termijn-kenteken, of zes-dagen-kenteken, maar uit oude gewoonte noemt men het bijna overal exportkenteken.

    #197758
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Beste Naturalis,

    Ik zie dat je mijn verhaal hebt gelezen.
    Afgelopen jaar heb ik weer een auto geïmporteerd.
    Het is heel gemakkelijk om de RDW en exportkentekens te omzeilen.
    Een familielid koopt de auto (Als Frans ingezetene kan je dat niet zonder moeilijke papierwinkel)
    Dan maak je een briefje in het Frans dat je familielid de auto voor jou heeft gekocht. Klaar.
    Als je het heel mooi wilt doen dan kan je ook een acte de cession invullen, die haal je zo van het internet.

    Succes/Peter (van Nienke)

    #197759
     bosbess
    Deelnemer

    Ik begrijp er niets van. Als een familielid in NL een auto voor je koopt, dan staat hij in NL op naam van dat familielid. De franse Acte de Cession verandert daar niets aan. Je importeert de auto dan in Frankrijk, maar daarmee is de auto nog niet uit NL geëxporteerd en het familielid heeft daar nog steeds de auto op zijn naam staan. Ik zal wel iets missen, maar wat?

    #197760
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Zeer geachte Bosbess,

    Je vraag is begrijpelijk.
    Ik zal proberen het uit te leggen.
    Bij de invoer van een auto heeft de Franse Staat niets te winnen. Geen BPM, geen invoerrechten als in de EU BTW is betaald, dus het enige dat telt is dat je bij de Préfecture met voldoende gegevens komt om een Carte Grise af te geven. Het feit dat de ene Nederlander de andere Nederlander een Acte de Cession afgeeft is natuurlijk belachelijk. Daar heb je dus volkomen gelijk in.
    Maar de formele ambtenaren vinden dat prachtig. In mijn departement 82 vinden ze een drie-regelig briefje in het Frans ook voldoende. Waar het om gaat is dat de aanvraag vergezeld wordt van voldoende documenten.
    De procedure heb ik uitgebreid behandeld in de handleiding die op deze site staat
    Mail me anders even.

    Dus om terug te komen op je vraag, op het moment dat je auto is ingevoerd in LDF dan stuur je een bericht aan de RDW dat je auto uit de roulatie is genomen, met copie van je nieuwe carte grise, en dan krijg je binnen 14 dagen het restant van je wegenbelasting terug, en dat is het moment waarop je een fles champagne opentrekt.

    Met zeer vriendelijke groeten/Peter.

    #197761
     bosbess
    Deelnemer

    Dankjewel Peter voor je antwoord. Dit is echt krankzinnig. Als ik nog denk aan de moeite die ik heb moeten doen om mijn auto uit NL uitgevoerd te krijgen (ik herinner me vaag een officieel keuringsstation ergens in Venlo), dan vraag ik me af of ik de auto niet beter aan mijn jongste zoon had kunnen verkopen, die hem dan weer aan mij had overgedragen (met een acte de cession, die je zelfs op internet kan invullen!) en dan heb je vervolgens alleen nog met Frankrijk te maken (op een kattebelletje met kopie carte grise aan de RDW na). De aankoopfactuur van de auto had ik ook niet meer, dus met enige moeite de verkoper opgespoord, die zijn garage inmiddels van de hand had gedaan, maar nog wel een soortement kopiefactuur kon leveren. Van dat soort problemen ben je dan allemaal af.

    Niet te geloven. Maar er zal binnen de kortste keren wel weer een einde aan deze sluipweg worden gemaakt, zodra meer mensen er gebruik van gaan maken. Maar ’t blijft geweldig slim gevonden. Ik weet niet wie dit heeft bedacht, maar voor zulke trucs om Big Brother om de tuin te leiden heb ik altijd de grootstmogelijke bewondering. Nu heb ik er niets meer aan, want sinds ik hier woon, koop ik alles gewoon in LDF, behalve wat hier niet verkrijgbaar is, zoals bv haring. Mijn vraag kwam vooral uit nieuwsgierigheid voort. Maar wellicht kan je antwoord anderen van dienst zijn.

    Edit: tot aan de uitgifte van de carte grise loopt het familielid dus wel een zeker risico wat betreft bekeuringen en aanrijdingen. Hoe gaat het in de tussentijd dan bv met de verzekering?

    #197762
     Anoniem
    Inactief

    hallo Peter,

    bedankt voor de verdere uitleg.De enige vragen die nog resteren zijn of de RDW geen vragen stelt als diegene die vraagt om het uit de roulatie nemen niet dezelfde is als diegene die de nieuwe carte grise bezit.
    en
    Wat bedoel je precies met :”Een aankoopfactuur waaruit blijkt dat BTW is betaald “? Is dat de originele factuur aan de eerste eigenaar-die vindt je nooit terug, zeker niet na meerdere eigenaren…Of is het de “verkoop factuur “tussen je familielid en jijzelf?

    HG Naturalis

    #197763
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Indertijd heb ik mijn op mijn naam staande auto in NL aan mezelf verkocht in FR. Dus tussen mezelf en mij ook keurig de BTW voldaan. Dus ingewikkelder kunnen we het niet maken…. Creativité is een mooi frans woord voor veel zaken.

    #197764
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Beste Dit, Bosbess en Naturalis,

    De auto blijft totdat het NL kenteken is ingenomen en de Carte Grise is afgegeven, gewoon bij de NL verzekeringsmaatschappij. Ja, de bekeuringen gaan natuurlijk naar de eigenaar, dus daar moet je wel even nette afspraken over maken. Als de auto al een aantal jaren oud is, dan is de Préfecture nog nauwelijks geïnteresseerd. Het familielid schrijft een briefje waarop staat “Vedu pour Eur 3000 y compris TVA”. Het “regelen” van een BTW factuur in NL is ook niet erg moeilijk.
    De RDW wil alleen een bewijs zien dat het kenteken is ingenomen. Op de Carte Grise waarvan je een kopie meestuurt staat de naam van de vorige eigenaar, dus je familielid.

    mvg/peter

    #197765
     bosbess
    Deelnemer

    “De auto blijft totdat het NL kenteken is ingenomen en de Carte Grise is afgegeven, gewoon bij de NL verzekeringsmaatschappij.”

    Dat betekent dus Peter, dat als jij in de tussentijd in Frankrijk een aanrijding veroorzaakt, je familielid in NL de schade moet claimen en waarschijnlijk zijn no-claim kwijtraakt. Daarover kan je niet zo makkelijk “even nette afspraken” maken. Dit nog afgezien van de noodzakelijkheid om aan de verzekeringmij uit te leggen waarom de auto zich in Frankrijk bevond met iemand anders dan de eigenaar aan het stuur. Als de schade hoog is gaan ze zeker een onderzoek instellen en reken maar dat de constructie dan boven water komt, met alle problemen van dien. Ik zou me als familielid in ieder geval wel tien keer bedenken, eer ik aan zo’n voor mij risicovolle onderneming mee zou werken. En eerlijk gezegd zou ik het iemand ook niet willen vragen. Met de slimme oplossing van Dit hoef je er niemand in te betrekken en omzeil je het probleem. Je kunt natuurlijk redeneren dat er “toch niets gebeurt”, maar alle advocaten verdienen hun geld met dingen die toch nooit gebeuren.

    #197766
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ja Bosbess, je hebt helemaal gelijk. Er zit een risico aan.
    Ik heb mijn familielid gewoon een leuk verblijf aangeboden als hij of zij de auto even langs wilde brengen.
    Zo heeft mijn dochter dat voor mij gedaan en dan voor een paar tientjes met het vliegtuig terug.
    Het voordeel was dat ze als eigenaresse meteen even mee kon naar de Préfecture voor de overschrijving
    Zo is er dus voor ieder probleem wel een oplossing te vinden.

    mvg/peter

    #197767
     Anoniem
    Inactief

    Ik begrijp uit veel eerdere postings over dit onderwerp dat het nogal per departement verschilt, en misschien zelfs wel per dag op de prefectuur.
    Ik ben gewoon naar Frankrijk gereden, heb m’n auto overgeschreven, heb een copie van carte opgestuurd samen met oude kenteken, auto in frankrijk verzekerd en nl verzekering ingelicht, klaar.
    Schijnt altijd weer ergens anders moeilijker te zijn zo te zien aan jullie omslachtige handelingen.

    #197768
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ja Cees, als de auto al op je naam staat, dan is het natuurlijk op jouw maniert het beste.
    Mijn betoog gaat over een auto die je in NL verwerft als Frans ingezetene.
    Als je dan een auto wilt kopen dan moet je het via de RDW met zo’n wit export kenteken doen.

    mvg/peter.

    #197769
     Noë
    Sleutelbeheerder
    Quote:
    Quote uit cabagnous op 21/04/2013 08:45
    ( … ) een auto die je in NL verwerft als Frans ingezetene.
    Als je dan een auto wilt kopen dan moet je het via de RDW met zo’n wit export kenteken doen.
    mvg/peter.

    Precies,
    dat was de essentie van mijn betoog van 18-04-2013, maar bij mij was het in D kopen als Nederlands ingezetene.

    #197770
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Een auto kopen in Duitsland is veel gemakkelijker.
    Als niet Duits ingezetene krijg je een export kenteken met verzekering voor één maand.Dat kost ongeveer 100 Euro.
    Daarna verloopt het gewoon. Je ziet die auto’s wel rijden met in een oranje balk de datum.
    Ik zie er wel Oost Europeanen in Frankrijk mee rondrijden die al meer dan een jaar verlopen zijn.
    Goed afremmen en oppassen dus want die chauffeurs rijden met een ongeldig kentekenbewijs en onverzekerd. Wij nette Nederlanders hebben de auto natuurlijk binnen een maand netjes laten overschrijven. Een auto is in Duitsland vaak veel goedkoper dan in LDF, maar het blijft allemaal veel werk en kost veel tijd.

    mvg/peter.

    #197771
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Hallo,
    Wij wonen 6 maanden in NL. en 6 maanden in LDF, ons hoofd adres is in NL. NL. paspoorten en NL. rijbewijs en NL. kenteken. We willen de auto naar LDF exporteren om een Frans kenteken te verkrijgen. Uit het voorstaande in deze discussie kan ik niet halen wat wij moeten doen
    Kan iemand dit voor ons uitleggen?
    Vriendelijke groet
    Joop

    #197772
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Joop, ook als je compleet naar Frankrijk verhuist/emigreert, blijf je een NL paspoort houden, maar dat terzijde. Woon je 6 maanden in Fr, door factuur van EDF aan te tonen o.a., dan kun je volgens mij een auto op je naam op frans kenteken zetten. Je NL rijbewijs blijf je houden tot zijn eindatum geldigheid, of totdat je een overtreding in Frankrijk begaat. Ben je nog in NL ingeschreven, dan verleng je je rijbewijs in NL. In Fr kun je gewoon rondrijden met een NL rijbewijs. Voor de export van een aan te kopen auto: vanuit NL krijg je een auto met exportkenteken op je naam, en 14 dagen assurantie. De meeste departementen weten hoe dit werkt, voor de Tarn wordt het binnen kort de eerste keer…Op de site van de VWE staat alles, naar keuze, ook in het Frans.

    #197773
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Beste Forumleden,

    Even goed oppassen.
    JeGeest woont fiscaal in NL en moet dus met een NL kenteken blijven rijden.
    Het is zeer eenvoudig om je auto op Frans kenteken te zetten als je een huis in LDF hebt.
    Hier is al zeer veel over geschreven. JeGeest kan dat zo doen en zolang die auto in LDF blijft is het legaal. Op het moment dat je in NL bent is het illegaal.
    De pakkans is gering, maar het is strafbaar en de ellende is niet te overzien als je in NL een aanrijding krijgt. De procedure in LDF is uitvoerig beschreven op deze site, maar het is dus beslist sterk af te raden om te proberen lekker goedkoop te gaan rijden. Eerst officieel emigreren dus.

    mvg/peter

    #197774
     Noë
    Sleutelbeheerder

    De auto met frans kenteken mag dus niet in NL zijn, zolang de eigenaar / bestuurder in NL ingeschreven is. Naar ik begrijp willen jullie een nederlandse auto in NL en een franse auto in Fr. Zolang de Fr auto niet in NL gesignaleerd wordt, kun je met elke auto overal naartoe. Er zijn voor korte duur ontheffingsmogelijkheden, eerder al in dit forum uitgelegd. Wat je wel eens ziet, is dat bij een stel de een in NL ingeschreven blijft, en de ander emigreert naar Frankrijk. Ieder is met ‘zijn’ auto altijd binnen de regels aan het rondrijden.

    #197775
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Dit, als je het hebt over een “stel” dan wellicht niet over gehuwden. Een kennis van mij die 100% in Frankrijk wordt heeft niet de status van “résident” omdat zijn echtgenote nog grotendeels in Nederland werkt. Hij kon geen résident worden want zij kan niet immigreren. Zij heeft een auto op NL kenteken, hij een op F kenteken. Hij moet zijn auto in Essen (bij Roosendaal) laten staan en de trein nemen als hij verder moet. Met haar auto kan hij overal rijden.

    Steven

    #197776
     bosbess
    Deelnemer

    Joop heeft alleen maar verteld dat hij een NL auto naar Frankrijk wil exporteren. Wat hij er mee wil doen wordt niet vermeld. Ook heeft hij het niet over een tweede auto in NL. Voorlopig lijkt me dus de reactie van Peter het juiste antwoord op de vraag. Alle info over het invoeren van een NL auto in Frankrijk is op deze website hier te vinden.

    Dit, ik kan me toch moeilijk voorstellen dat mensen voor een auto “uit elkaar gaan”. Want daar komt het belastingtechnisch wel op neer. Bovendien is degene die zogenaamd naar FR verhuist ook niet meer zorgverzekerd in NL. En dat allemaal alleen om de NL wegenbelasting te ontlopen? Of om altijd binnen de regels rond te rijden? Beetje vergezocht, lijkt me.

21 berichten aan het bekijken - 1 tot 21 (van in totaal 21)

Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?