Auto rijden met NL verzekering in FR

Dit onderwerp bevat 21 reacties, 8 deelnemers, en is laatst bijgewerkt op 7 jaren, 11 maanden geleden door Noë.

  • Auteur
    Berichten
  • #192138
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Mag je met een NL auto die daar verzekerd is en een gekentekende plaat heeft, blijven rijden in FR als je er niet meer ingeschreven staat? Ik moet de auto nog importeren, maar hij is nog steeds verzekerd in NL, en staat geregistreerd op een oud NL adres. Ik denk dat ik iets niet goed doe..

    Is die auto nu niet meer verzekerd? En wat als de verzekeraar post stuurt naar het oude adres… Ik wil het dus oplossen door import maar er gaat even een tijdje overheen.

    #192142
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ik denk dat je grootste probleem nu je verzekering is. In het algemeen geldt een verzekering voor een auto niet meer als die naar een buitenlands adres verhuist. Het kan zelfs een probleem zijn als je wel een Nederlands adres hebt, maar waar je langer dan drie maanden (afhankelijk van de verzekeringsmaatschappij) met je auto niet bent. Dus ik zou maar gauw contact opnemen met je verzekeraar. De tenaamstelling op een verouderd adres zal minder kwalijke financiële gevolgen hebben, denk ik.
    Frans

    #192152
     Theo Sacourieu
    Sleutelbeheerder

    Je kunt de auto op het Nederlandse kenteken in Frankrijk verzekeren, dan weet je zeker dat je daar geen problemen mee krijgt maar het is wel verstandig de verzekering in Nederland te laten bestaat tot het Nederlandse kenteken daar uitgeschreven is bij de RDW. De RDW controleert virtueel of een auto een verzekering heeft die ingeschreven staat in een Nederlands register. Zo niet, wordt je aangeschreven en krijg je al snel een bekeuring (€ 340,00). De verzekering hier in Frankrijk kan door de verzekeraar niet in dat register geplaatst worden en dus betekent dat automatisch een bon. Er wordt zelfs een meneer genoemd op die beschikking omdat de rechter dat automatische bekeuren niet goed vindt maar het gaat automatisch en ze laten het er gewoon op aankomen. Overigens kan invoeren supersnel. Ga even langs de préfecture met het Nederlandse kenteken (als daar een K-nummer op staat) en vraag of ze met dat nummer toch nog een CO willen. In de Tarn ging het ook zonder (december 2013).

    #192164
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Kijk bedankt voor de informatie,
    Theo@ ik heb (zie geen K-nummer) het is wat oudere werkauto.
    Ik denk dat ik de procedure voor import opstart vanuit FR, met de CO verklaring.
    En tot die tijd de auto gewoon verzekerd laat in NL. Er is wel een APK nodig, maar die kan dan in FR.

    Komt er eindelijk een moment dat Frankrijk wel gewoon meedoet met Europa en die conform procedure niet meer nodig is? Of dient daar dat K-nummer voor…

    #192141
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Met als enige heikel punt dat je ondanks dat je betaalt, de auto waarschijnlijk niet is verzekerd. Ik zou daar zeker even contact met de verzekeraar over opnemen. Het is wat slordig als je schade maakt die niet wordt vergoed…
    Frans
    PS: Dat hoeft natuurlijk niet als je er toch niet in rijdt, maar dan zou ik het kenteken schorsen. Dat kan online. Scheelt weer motorrijtuigenbelasting.

    #192140
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Er is wel een APK nodig, maar die kan dan in FR.

    Dat zou nieuw zijn. Volgens mijn informatie kan een APK alleen in NL gebeuren en in bepaalde RDW-erkende Belgische keuringsstations. En zolang je een niet-geschorst NL kenteken hebt ben je APK-plichtig.

    #192143
     Noë
    Sleutelbeheerder

    De APK in Frankrijk heet Contrôle Technique en is een verplicht onderdeel van de import procedure. Ik nam even aan dat het duidelijk was.

    #192163
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Overigens, in het levengedeelte op de website wordt nog gesproken over kosten van 120 euro voor dat COC papiertje maar dat is ondertussen al 180 Euro.

    Dus je moet voor je Franse auto, in Frankrijk bij Citroen een papier aanvragen dat de auto conform is, en dat papiertje kost je 180 keiharde Nederlandse Euro’s, en dat zal niet verplicht meer moeten zijn na 2009, maar ja, Frankrijk gaat daarin haar eigen ouderwetse gang.

    Ik vind het overdreven veel geld voor een verklaring dat de Citroen een Citroen is.
    Kan ik ook stemmen bij de EU verkiezingen op een partij die aandringt bij Frankrijk om zich ook aan de bepalingen te houden? De wen tijd is nu wel voorbij.

    #192151
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Had je maar geen Franse auto moeten kopen, Duitsers doen de coc er bij aankoop bij en voor mijn Koreaan was ie gratis beschikbaar op aanvraag. Het automerk was jouw keuze, daar kan de politiek niks aan doen.

    #192150
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Wat een onzin, gefeliciteerd met je Koreaan, maar je bijdrage heeft geen enkele waarde bij de problemen rond het importeren van een gebruikte auto. Ook voor gebruikte Duitse auto’s en voor een roestige Kia moet je de stappen volgen. En als politiek moet er gelijkheid zijn,ongeacht merk.

    #192162
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Gebruikte Duitse auto’s hadden af fabriek al een COC en die kost dus niets, de meeste merken leveren de COC gratis, slechts het merk wat in de folder al roest wenst nog meer geld te vangen. Het importeren blijft gelijk, alleen het kost minder.

    Er bestaan zelfs oude modellen van Citroen die in het geheel niet worden toegelaten in Frankrijk omdat ze nooit aan de Franse normen hebben voldaan, wel aan de Nederlandse.

    #192161
     Noë
    Sleutelbeheerder

    >ratatouille schreef: De APK in Frankrijk heet Contrôle Technique en is een verplicht onderdeel van de import procedure. Ik nam even aan dat het duidelijk was.

    Natuurlijk, ratatouille, bij de ‘import’ procedure hoort een CT. Maar ik had (foutievelijk) verondersteld dat je in Frankrijk een APK voor een nog in NL gekentekende auto wilde laten doen. Excuses.
    Overigens: met mijn Duitse auto kreeg ik gratis een COC mee. Dat is het verschil dat jako volgens mij bedoelde: hetzelfde aantal stappen, maar je hebt dit papier reeds (en gratis). Nog een interessant aspect: een in België opgemaakte COC wordt in Frankrijk niet erkend.

    #192159
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Het blijft een vreemde situatie, waarbij de Franse auto fabrikant dus extra geld vraagt voor een papier dan in EU verband noodzakelijk wordt geacht voor vrijheid van goederen, personen en werk. Er zijn dus verschillen, de importprocedure is hetzelfde, ik betaal alleen meer. Het is me duidelijk, u allen bedankt tot zover.

    En dat voor een oudere niet roestende Berlingo HDI, roest dat was vroeger met de GS de GSA, de BX etc

    #192139
     Noë
    Sleutelbeheerder

    @ratatouille: Overigens, in het levengedeelte op de website wordt nog gesproken over kosten van 120 euro voor dat COC papiertje maar dat is ondertussen al 180 Euro.
    Dank, ik ga het aanpassen.

    #192153
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Geweldig weer up to date!

    Overigens lees ik over de Mercedes die men wil importeren dat er een COC gekocht moet worden. (toch een Duitse auto, voor de USA markt), dus ik vrees dat het laatste woord hierover nog niet is geschreven. Er zijn verschillen, zoals ik hier boven al schreef.

    #192145
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ik heb 3 juni de COC bij Citroen in Paris aangevraagd, met cheque van 180 euro. Verstuurd op het postkantoor.

    Na 15 dagen gebeld toen zeiden ze dat het drie weken ging duren, na 4 weken gebeld toen zeiden ze dat het morgen (demain) verstuurd zou worden en dat ze het (sic) pas de 10e hadden binnen gekregen.

    Vandaag 5 juli nog steeds niets! En daar betaal je dan voor! 180 eurpo voor een vel papier die je vertelt dat je Citroen Berlingo conform aan een Citroen Berlingo is.

    #192146
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Duurt bij andere automerken ongeveer even lang.
    Kost bij mijn merk €150 (participation du client noemen zij het)
    Christian

    #192147
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Op de een of andere manier vind ik dat een enorme geruststelling. Onthaasten. Niet verwachten dat morgen, morgen is.
    Enfin, ik ga maandag weer bellen, nu voetbal.

    #192148
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Bij mij, via http://www.eurococ.eu, kon ik het online invullen en lag het de 4e dag in de bus. Kostte ca E 160.

    #192144
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ik heb de website van eurococ bestudeerd (dank voor de link, dit!) en heb de indruk dat er alleen maar CoC’s disponibel zijn voor voertuigen waarvoor de fabrikant ooit een CoC uitgegeven heeft.

    Correct me if I’m wrong!

    Christian

    #192149
     Noë
    Sleutelbeheerder

    @Christian. Ik kan je indruk aanvullen met het feit, dat ik met aan aanhanger van NL makelij bij de fabrikant geen CoC cq Europese conformiteitsverklaring kon verkrijgen want die was nooit uitgegeven. Oude aanhanger van voor de tijd, dat die dingen in gebruik raakten. Dus…..in Frankrijk via de Franse keuring pas op kenteken kunnen zetten.

    • Deze reactie is gewijzigd 5 jaren, 1 maand geleden door Noë.
    #192160
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Tja, dan gaat het dus om een soort ‘eerste keuring’, en dan snap ik wel dat je eerder naar de DRIRE moet of zo.

22 berichten aan het bekijken - 1 tot 22 (van in totaal 22)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?