Antieke isolatortjes?

Dit onderwerp bevat 11 reacties, 4 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 5 jaren, 4 maanden geleden door Noë.

  • Auteur
    Berichten
  • #201931
     Noë
    Sleutelbeheerder

    In mijn huis zitten op een aantal plekken deze antieke isolatortjes antieke porseleinen isolatortjes in de balken van het plafond geschroefd. Ik heb ze vaker ook in oude Franse huizen gezien. Wat zijn het oorspronkelijk? Voor mij is het handig om de klamboe aan op te hangen 🙂

    JS

    #201941
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Bij mij kom ik die dingen tegen op paaltjes op het terrein. De restanten van een hele oude elektrische omheining.
    Als ze op de zolder zitten dan was het misschien een extra isolatie voor de binnenkomende elektrische huisaansluiting.
    wimb

    #201940
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Als ze op de zolder zitten

    Nee, ze zitten juist in de woongedeelten. En ook op een aantal plekken in huis, en daar is vast niet overal elektriciteit binnengekomen. Ik fantaseer maar dat ze er vroeger lampen aan hebben gehangen. Maar dan was een oogje wel net zo makkelijk geweest.

    JS

    #201939
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Google levert me een heel mooi krantenartikel op.
    wimb

    #201938

    Wanneer je de zoekterm “ancien isolateur électrique” niet eens zo ver weggooit komt het google hondje al snel terug gerend met meer dan één hit in zijn gebit, zoals deze. Te verkopen als vintage in de sector décoration.

    #201937
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Google levert me een heel mooi krantenartikel op.

    Haha! Een gek! Ok, google, goed idee. Hier een artikel met fotootje op “Oldhouseweb.com”: Evaluating your home’s wiring system. Herkenbaar, al heb ik nergens van die porseleinen buisjes gezien.

    “Knob and tube” wiring heet het dus in het Engels. Wikipedia: knob and tube wiring

    Ook aardig als datering van een huis: vóór 1930, dus.

    JS

    knob and tube

    #201934
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Hier groeien ze nog in de tuin :
    Paal met oude isolator
    Ik heb nog wel een doosje met van die isolatie “eitjes” ook zo’n geniale constructie.
    wimb

    #201935

    Nu we dan toch afzwaaien naar antiek, dan ook maar wat plaatjes van een ander onderdeel van de housewiring, de telefoonaansluiting. Op het Franse platteland had en heeft men nog steeds ontzag voor de weergoden. Zeker wanneer die bliksemschichten naar beneden werpen. Ook France Télécom leek het verstandig, betalende clients verliezen aan electrocutie is slecht voor je goede naam en inkomsten, om een bliksembeveiliging aan te brengen in de huizen die het voorrecht genoten deze moderniteit geïnstalleerd te krijgen. Wat tegenwoordig de DTI heet, zag er ooit zo uit. Let wel: Propriété de l’Ëtat. Opengeschroefd zie je twee houders waar een eenvoudig gasontladingsbuisje in kan worden geplaatst. Twee draadjes naar buiten toe, de grond in. Overspanningen worden naar aarde afgevoerd. Een eenvoudige versie van een parafoudre systeem.

    #201936
     Noë
    Sleutelbeheerder

    JS,

    ik had ze ook, in onze stal. Hoe die gebruikt werden is hier te zien, foto 2008 in een berghut in de Dolomieten genomen:

    De in elkaar gedraaide leiding wordt een beetje uit elkaar gedraaid, over de isolator geschoven en houdt zich daar door eigen spanning vast.
    Ik heb onze isolatoren dan op de horizontale metalen staven van onze wijngeleider gezet:

    #201932
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Andere elektrische antiquiteiten uit ons huis:
    https://up.picr.de/28537516ky.jpg
    En een aantal ervan gedemonteerd:
    Lampfitting
    tuimelschakelaar
    draaischakelaar
    schakelaar met zekering
    … en ik heb er ook nog andere, bijv. zekeringen style tabatière die men zelf kan repareren.

    #201933

    Wie biedt meer? Wat had u gedacht van deze antieke groepenkast? Tot een jaar of vijf geleden nog in gebruik…..Je hebt eerbied voor het patrimoine of niet immers. Ter geruststelling: niet bij mij.

    null

    #201942
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ik heb niet meer te bieden maar net iets anders, een zekering style tabatière:

    En dat zijn de draadjes die je na het knappen van de zekering erin moet zetten (gevonden op een vide greniers):

    En hier nog een andere zekering, uit een grachtenpand in NL:

    Uit de jaren ’20 (20e eeuw)?

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)

Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?