Afstand stopcontact tot waterkraan.

Dit onderwerp bevat 4 reacties, 4 deelnemers, en is laatst bijgewerkt op 9 jaren, 3 maanden geleden door Noë.

  • Auteur
    Berichten
  • #198977
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Bij het verbouwen van de keuken ga ik zowel de wateraansluitingen als de stopcontacten geheel opnieuw aanleggen. Voor vaatwasser en koelkast is zowel een wateraansluiting als stopcontact in elkaars nabijheid handig. Ik vind echter geen minimum voorgeschreven afstand tussen WCD en kraan in de Franse norm nf c 15-100. Ook op internet lees ik daar verwarring over, is daar echt niets over voorgeschreven?

    #198978
     Anoniem
    Inactief

    Volgens mij achter de machines niet, je moet wel de speciale cd hebben maar de afstand is niet belangrijk.
    Er zijn normen voor hoe zwaar de zekering en dat elke machine zijn eigen prise heeft.
    Sommige machines hebben één eigen zekering nodig.
    Alle andere contactdozen mogen niet binnen een meter afstand van de kraan “eau” gemonteerd zitten.

    #198981
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Bonsoir Jako,

    Ik pretendeer niet de voetafdrukken van Robert du Moulin te kunnen vullen, maar nu zojuist mijn zelf-aangelegde installatie door de Consuel is goedgekeurd durf ik wel íets te zeggen.

    In de NFC-15-100 wordt uitsluitend over veiligheidsafstanden tussen WCD en water gesproken als het gaat om badkamers, de welbekende zones. Voor de keuken is hier geen sprake van.

    Normale WCD’s mogen niet boven spoelbak of kookplaat en mogen maximaal 1,30m boven de vloer zitten, zie dit uittreksel uit de norm (pagina 7).

    Promotelec heeft nog wat aanbevelingen, met name om een WCD niet in een verticale lijn onder een kraan of dergelijke te monteren. Makes sense volgens mij.

    Succes met de verbouwing!

    Salutations, Jos

    #198980
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Bedankt, ik meen zelfs ergens gelezen te hebben dat niets aan elektrische leidingen en stopcontacten zich onder een waterleiding mag bevinden. (gevaar vallende condensatiedruppels) Maar vlak er boven mag dan kennelijk wel. Dan komen ze onder keukenblad en in de ruimte van het kastje naast het apparaat. Goed bereikbaar en kort op het apparaat.

    #198979
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Inderdaad, in de ruimte achter het kastje NAAST het apparaat. Kan je er bij zonder het apparaat er uit te moeten halen, wat veel meer werk is (zeker zonder beschadigingen) dan in het er naast gelegen kastje dat vrijwel altijd met laden of deurtjes is uitgerust en met een simpel achterwandje.

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?