Afmeting panlatten en tengels t.o.v. lengte spijkers

Dit onderwerp bevat 4 reacties, 4 deelnemers, en is laatst bijgewerkt op 8 jaren, 9 maanden geleden door Noë.

  • Auteur
    Berichten
  • #199698
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Bonjour,

    Deze week gaan we beginnen aan ons dak; momenteel ben ik nog bezig met de voorbereidingen. Als je zo’n klus voor de eerste keer doet komen er genoeg twijfels opzetten…. Ik heb tuiles mecaniques met een afstand tussen de panlatten van 35 cm. De chevrons (oud, dus enigszins onregelmatig) hebben een h.o.h. afstand van plm 45 a 50 cm. Nu liggen er panlatten op van 30mm en die heb ik ook gekocht. Later heb ik een spijkerpistool aangeschaft; daaraan gaan spijkers van max. 64 mm. Is deze lengte eigenlijk wel voldoende? Als vuistregel lees je vaak dat de lengte van de spijker 2,5 a 3 keer de dikte van het hout moet zijn… Aan de andere kant lijkt het me ook niet goed om dunnere panlatten te gebruiken… Bij de bricozaak zeiden ze met het pistool max. 30mm te kunnen spijkeren (dan weer net goed dus). De vraag is dus of dit voldoende is.
    PS: De spijkers die nu gebruikt zijn, zijn 60mm, dus we gaan er op vooruit zou je zeggen (hoewel die wel weer dikker zijn).

    Alvast weer dank voor een antwoord!

    Groet,

    Ronald

    #199699
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ronald, als je met dit pistool 30 mm kunt schieten, ben je pas net aan door de panlat heen. Je zou in dat geval dus een veel te licht pistool hebben.
    Met een goed pistool moet je minimaal 70 mm kunnen halen.
    Dunnere panlatten miet ik je absoluut afraden.
    70 mm nagel betekent, bij een panlat van 20 of 30 mm dikte, 40 mm hechting, dat is echt wel het minimum.
    Met goede apparatuur is een 90mm nagel natuurlijk ook haalbaar. Ligt het binnen je budget, of lukt het zoiets te lenen of huren, dan heeft 90 mm “sterk de voorkeur”.

    Succes,
    Wilm

    #199700
     Noë
    Sleutelbeheerder

    De mannen die ons dak vernieuwd hebben hebben bij panlatten van 30×45 de spijkers, 80mm lang, met de hand ingeslagen (ja met een met de hand gevoerde hamer). Zij hebben overigens een mal gebruikt om de panlatten op de juiste afstand op de tengels (contrelattage) te slaan.

    Overigens, ik heb de mail van Ronald anders begrepen:
    Zijn spijkerpistool slaat wel 60mm lange spijkers, die dan 30mm diep ‘hechten’.

    #199701
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Bonjour Ronald,

    Ik heb een sarking dak, hierbij liggen de tengels bovenop de XPS dakisolatie, met lange schroeven door tengel, dampopen folie, isolatielaag, dampdichte folie en dakbeschot tot in de sporen. De panlatten zijn 27×25 en de tengels 27×40.

    Ik kon spijkers van maximaal 54mm gebruiken (dikte panlat 27mm + dikte tengel 27mm). Langer is niet zinvol en zelfs ongewenst, want dan prikken de uiteinden onder de tengel door de dampopen folie heen, zonder dat dit extra stevigheid oplevert.

    Ik heb gekozen voor dunne verzinkte spijkers van 50mm, 2 spijkers per kruising panlat/tengel, geslagen met een spijkerpistool. Hoewel deze spijkers volgens de regels van het vak te kort zijn zitten de panlatten op deze manier muurvast, ik heb er intensief op gelopen en er nooit één losgetrapt.

    Voor wat het waard is.

    Salutations, Jos

    #199702
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Inderdaad bedoelde ik wat Christian schrijft:mijn pistool schiet spijkers van 64mm. En de panlat is dus 30mm. Tsja eigenlijk iets te kort dus helaas 🙁 Niet doen dus begrijp ik.
    Bedankt voor de reacties!
    Groet,
    Ronald

    Ah ik lees net de reactie van Jos. Ik denk dat dat ook mijn redding wordt: meer spijkers.
    Merci!

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?