Aanvraag AOW vanuit Frankrijk

Dit onderwerp bevat 4 reacties, 4 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 9 jaren geleden door Noë.

  • Auteur
    Berichten
  • #197896
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ik wil het eigenlijk niet doen, maar ik doe het toch. Omdat er altijd verontwaardigd gereageerd wordt over diverse instanties in Nederland, zoals CVZ, SVB en belastingdienst, die altijd van alles verkeerd doen bij de “Nederlanders” in het buitenland, ben ik van mening dat als het goed gaat, je dit ook moet laten horen. Dus hulde aan de SVB…op 30 mei via Internet aanvraag gedaan voor AOW, 2 dagen later alle formulieren in huis, door ons 2 dagen later het gevraagde geretourneerd en vandaag 14 juni antwoord met specificatie van het te ontvangen AOW bedrag…
    Misschien ben ik een uitzondering, maar wederom geen problemen met die “lastige” instanties in mijn oude vaderland.

    Gegroet Franca

    #197897
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Hallo Franca,

    Ik heb dezelfde ervaring. Ik heb mijn zwager geholpen met zijn AOW aanvraag.
    Geboren als Nederlander, na zijn studie vertrokken naar België, door naar de VS, Amerikaan geworden, uitgezonden naar België en Nederland, kortom een moeilijk dossier.
    De SVB heeft het allemaal keurig uitgezocht, pensioen toegekend en zelfs een zogenaamd rustpensioen in België voor hem aangevraagd.
    Hulde, hulde, hulde.

    mvg/peter.

    #197898
     Wim Bavelaar
    Moderator

    Over de SVB zijn vrijwel nooit vervelende zaken gemeld. Deze instantie werkt professioneel. Het CVZ is pas per 2006 belast met de uitvoering van de Zorgverzekeringswet voor Nederlanders in het buitenland. Deze organisatie heeft door onervarenheid en complexiteit en nieuwigheid van de juridisch nauwelijks uitgekristalliseerde materie aanvankelijk zeer veel fouten gemaakt. Het zal nog wel een decennium duren voordat het CVZ wat betreft deskundigheid kan worden gelijkgesteld met de door de wol geverfde SVB.

    Wim

    #197899
     Noë
    Sleutelbeheerder

    In de Tweede Kamer gaan opnieuw stemmen op om de inning en heffing van de verdragsbijdrage over te hevelen van CvZ naar Belastingdienst (CvZ deed dat al eerder per fromeel advies, en ook eerder is dat besproken in de TK, maar door een vorig kabinet afgewezen. Onder meer omdat de belastingidenst toen zoveel uitvoeringsproblemen had metyde Toeslagen. Die heeft de Belastingdienst op (te) simpele wijze opgelsote, leidend tot de enorme Bulgarenfraudezaak die dit jaar in discussie kwam.
    Het is dus de vraag of de Belastingdienst nu klaar is voor inning en heffing van de verdragsbijdrage. Nog afgezien van het feitt dat nu er meer afgerekend wordt op werkelijke kosten dan onder Vo1408/71 de (controlerende) rol van CvZ in het proces stewrker is geworden.

    Bij mijn weten heeft de SBNGB gepleit voor overheveling naar de SVB. Een complicatie is natuurlijk dat de SVB niets te maken heeft met ziektekosten, en dat de verdragsbijdrage niet slechts bij recht op ANW en AOW geheven wordt.

    #197900
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Beste Jan,

    Allereerst mijn dank voor je bijdragen aan dit forum.
    Ze zijn altijd heel precies en ter zake deskundig.
    Mijn grote probleem is steeds de Belastingdienst in Heerlen.
    Zolang je nog enig bezit hebt in NL krijg je blauwe enveloppen met zinnen die beginnen met U MOET, terwijl je hier op de belastingkantoren mooie affiches ziet waarop staat “Nous nous engageons etc”.
    Je krijgt binnen zoveel dagen antwoord op je email. HALLO !
    In NL moet je liefst per computer aangifte doen, maar je kunt niet mailen. Stel je voor, dan moeten we in contact treden met klanten.
    Als je één vinkje verkeerd aantikt, dan valt er meteen een zware naheffing in de bus.
    Rustig bellen, geduld is my middle name, en dan zeggen ze “OK geen probleem, we sturen u nieuwe bezwaarschrift en aangifte formulieren, u hoeft voorlopig niet te betalen en dan maken we het zo in orde.
    De formulieren zijn niet te downloaden en moeten dus worden opgestuurd naar LDF.
    Ik heb direct na ontvangst gereageerd, maar u raadt het al, ik had heel snel weer een blauwe enveloppe met een aanmaning vergezeld van een boete. Weer gebeld, gelukkig hoef je nooit langer dan een half uur te wachten en dan vertelt een vriendelijke mevrouw dat ik nu alleen maar een briefje hoef te sturen om uitstel aan te vragen voor een aanslag inkomstenbelasting met naheffing. Dus nu is ineens geen bezwaarschrift meer nodig.
    Iedereen is het ermee eens dat ik niet hoef te betalen, ik hoef dat dus alleen maar bevestigd te krijgen.
    Wordt vervolgd/Peter

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)

Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?