@Marijke,
Mijn ervaringen: betalen doe ik per internet overmaking zodat mijn Nederlandse banknummer inclusief IBAN bij de EDF bekend is. Ik stuur ook regelmatig, per kwartaal, op EDF verzoek een foto in van de meterstanden en krijg daarna keurig een afrekening. Mijn Franse bankrekening heb ik twee jaar geleden na 10 jaar opgezegd wegens voortdurende ergernis over de betaalde kosten en ontbrekende service.
Kleine bedragen verrekent de EDF in mijn geval met de volgende factuur. Een groot bedrag kreeg ik afgelopen jaar per cheque, die wegens de ontbrekende Franse bankrekening oninbaar bleek. Tweemaal een bezoek gebracht aan het EDF servicepunt op 52 km afstand. Daar kan men in de systemen veel zien, maar niets invoeren of wijzigen. (is mijn ervaring) Ik krijg nu alweer mijn vierde rekening waarop staat dat ik een tegoed heb bij de EDF en dat ze een en ander zullen gaan verrekenen. Ik vrees het moment dat ik de volgende foto met meterstanden instuur. De puinhoop die het EDF ervan heeft gemaakt duurt nu een goede 11 maanden en volgens eigen berekening heb ik inmiddels een betalingsachterstand van ongeveer een 750,- euro
Maar ik heb nog steeds elektriciteit en maak me dus geen zorgen. Eens zal het allemaal wel in orde komen.
Als je je heen kunt zetten over de ergernissen van het hebben van een rekening bij een Franse bank is dat een optie die je zeker kunt bekijken. Mij werd het op enig moment te gortig met mijn CA-rekening. Al kun je op het forum lezen dat er ook mensen zijn met uitstekende ervaringen met hun bank.
Jeroen B, 62