Reageer op: Vocht, muren, pleister, dakgoten, of niet, en zo

Rob van der Meulen 
Bijdrager

De echte kalkmortel: ooit waarschuwde m’n vader me, ik ging op de step ( de trottinette is nu weer heel trendy) naar de kleuterschool vlak achter de duinen, om nooit te dicht bij kalkputten te komen van de nieuwbouw onderweg, er zouden verschrikkelijke dingen gebeuren wanneer je daarin terecht zou komen. Tien jaar geleden bezocht ik Guédelon, een vroeg middeleeuws kasteel in aanbouw met de technieken van toen, nu een enorme toeristische trekpleister geworden. Een blik van herkenning bij het zien van deze kalkput, het mengproces en de opbouw van iets dat eeuwen zal kunnen doorstaan.

Die kant en klare droge kalk die nog gemengd moet worden met zand en water: het blijft oppassen, maar niet echt gevaarlijk. Wat de professionals vooral tegenstaat is de vrij lange droogtijd. Je moet er de tijd voor nemen, niet meteen een muur van meters hoog willen bouwen, laagsgewijs laten drogen. En cement werkt zo lekker snel.

Beamix had ooit zakken met kalkmortel op basis van schelpen, heel ouderwets, voor een pleisterlaag in een badkamer uitstekend geschikt, goede vocht regulerende eigenschappen. En lekker smeuïg met een uitstekende hechtkracht.

©2019 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

of    

Forgot your details?

Create Account