Reageer op: LED lampen gratis en voor niets

#213611
 Noë
Sleutelbeheerder

@jswaal: Aha, daar had ik niet aan gedacht. Dat komt door het vreemde ontwerp. Normaal reken ik gewoon met 1,2 volt per led en zet de spanning goed. In dit geval is inderdaad alleen de stroom begrensd door de weerstand en niet de spanning.

Mmm, dat is niet helemaal goed. Als je een stroom door een LED stuurt stribbelt ie tegen met een spanning, de  afhankelijk van de kleur LED en het type, overigens. Blauwe LEDs hebben een hogere “forward voltage drop” dan rode, ca 3.5V versus 2.5V voor LEDs die ik hier heb. Beide willen ze max ca. 20mA stroom.

Als je uitgangspunt een voedingsspanning is moet je de “forward voltage drop” van je LED daarvan aftrekken, en met de resterende spanning een R uitrekenen die de stroom levert die je wilt.  Zie http://dangerousprototypes.com/docs/Basic_Light_Emitting_Diode_guide

Een voorschakelweerstand is leuk voor kleine signaal-LEDjes, maar natuurlijk niet bij power-toepassingen als deze. Een stukje “LED-driver” elektronica kan dat veel efficienter.

Het lampje dat ik gesloopt heb gebruikt een C als voltage dropper. Goedkoop chinees design maar dus niet goed.

(Een “capaciteit” is net als een “zelfinductie” in principe een verliesloos opgeslagen terugleverend ding. Helaas zijn praktische condensatoren en spoelen niet verliesloos. Een spoel verliest energie aan het omklappen van het magnetisme in de ijzerkern, een condensator aan diëlektrische verliezen.)

 

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?