Reageer op: Solarventi / ventileren / zelf doen

#213596
 Noë
Sleutelbeheerder

De solarventi en colablikjes zonneverwarmingen heb ik een aantal jaren terug hier van u geleerd, maar de solarventi vind ik duur, cola en bier lust ik niet, en blikjes solderen leek me ook al gedoe. Waarom niet gewoon een aluminium pijp? Al rondneuzend heb ik een alternatief gevonden en gebouwd, en dat wil ik u ondanks alles niet onthouden.

Twee links met de bron van de ideeen:

https://rimstar.org/renewnrg/solar_air_heater_types_diy_homemade.htm

http://stonehavenlife.com/comparing-solar-air-heater-designs-performance/

En inderdaad gebruikt men aluminium (regen)pijp, of gewoon maar een vlakke plaat aluminium, of blik, achter glas. Er is echter een alternatief dat me aantrok omdat het eenvoudig te bouwen is, en met weinig kosten, met simpel muggengaas. In het verhaal achter de eerste link is dat te vinden onder “Screen solar air heater (matrix)”. De tweede link vergelijkt diverse typen, en de muggengaas-versie springt er behoorlijk goed uit.

Kortweg bestaat dit type zonneverwarming uit een doos met daarin schuin gespannen één, twee of drie lagen simpel muggengaas. Aan de zonkant is er een voor zonnewarmte transparante plaat. De lucht gaat van onder naar boven, door het gaas, waarbij de warmte van het gaas overgaat op de lucht.

Ik heb drie zonneverwarmingen van 210 x 100 x 22.5 cm gebouwd, totale materiaalkosten ca. 300€. De afmetingen komen van de transparante plaat die ik heb gebruikt: Bayer “Makrolon” 2.1 x 3 meter, in drie stukken. Makrolon is een “hol” polycarbonaat materiaal voor pergolaas en dergelijke.  Het is er in diverse dikten, ik heb de 6 mm versie gebruikt.

Mijn versie levert bij volzon lucht van ca 55º.  Ik gebruik een ventilatortje aangedreven met een zonnepaneel, in principe levert dat 70 m3 lucht per uur. Als mijn berekening klopt levert de verwarming 834 watt bij volzon.

Plaatje: solar heater

De constructie is verder “gewoon” een houten doos. Ik heb 3 mm triplex plaat gebruikt, houten balkjes van 2×2 cm, polyurethaan houtlijm, want watervast en zet lekker uit. (Het moet luchtdicht worden, he.) Verder is de constructie gedaan met schroeven en metalen L-hoekjes. De randen van de houten doos heb ik bekleed met aluminium hoeklijn van 1.5 cm. Dat ziet er netjes uit, ook als de hoekjes van het hout niet helemaal netjes zijn. Het hout zelf is met tung-olie geolied, binnen en buiten de doos. U mag ook vernis of verf gebruiken.

solar heater constructie

De collector/absorber is een los raamwerk, ook van 2×2 cm houten balkjes, met aan weerszijden muggengaas erop geniet, dus met 2 cm ruimte ertussen. Dat raamwerk moet stevig zijn, het muggengaas “trekt” enorm. Een dwarsbalkje is geen luxe, ik heb twee gebroken exemplaren gehad. Je zou ook aluminium gaas kunnen gebruiken (eventueel zwart gelakt), dat trekt niet, maar is wat minder efficient.

Aan de voorkant van de doos zijn 6 mm onder de rand rondom balkjes aangebracht waarop het Makrolon komt te liggen. Dan om het op de doos te klemmen rondom aluminium hoeklijn, en schuim-isolatieband voor extra luchtdichtheid.

Deze twee blazen via twee plastic pijpen door een open raam naar binnen (komt nog een plexiglas met twee gaten voor):

Deze is aangesloten op een bestaand gat in de muur voor een ventilatortje:

JS

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?