Reageer op: LINKY schakelt de stroomtoevoer te snel uit

#213005
 Noë
Sleutelbeheerder

Ik lees op internet allerlei theorieën over blindstroom e.d. die de Linky wel zou meten en de oude meter niet waardoor die te snel af zou schakelen. Maar omdat juist de grootverbruikers over het algemeen zuiver ohmse belastingen zijn (verwarming van boiler, vaatwasser, droger, wasmachine, etc) geloof ik daar niet zo in. Ik denk eerder dat de Linky erg zuiver op 9KVA afschakelt, ook al is dat een seconde. De oude schakelaar gebruikt niet alleen een trage thermische meting van de stroomsterkte, maar die stroomsterkte is ook nog eens flink te hoog voor het te leveren 9 KVA vermogen. Zoals in de tabel staat beschreven zou een 9KVA aansluiting overeenkomen met 45A.

In het oude 220 Volt tijdperk klopte dat al niet, want uitgaande van een ohmse belasting is dat 220*45= 9.900 Watt.

In het moderne 230 Volt tijdperk is dat al 230*45=10.500 Watt

En ik krijg zelfs 240 volt geleverd= 240*45= 10.800 Watt

De Linky maakt aan dat ‘stiekeme’ te grote verbruik een einde, die schakelt gewoon direct af zodra je verbruik ook maar even boven de 9KVA komt. Ik durf dan ook geen 4 grootverbruikers tegelijk meer in te schakelen, want dat is 40A*240 volt=9600 watt. Dat was in de oude situatie geen enkel probleem. Nu durf ik dat niet eens uit te proberen, want bij mij hangt de Linky buiten op een moeilijk te bereiken plek. En hoewel mijn Linky inmiddels ‘communicant’ is verklaard, kan ik nog steeds niet bij Enedis zien wat mijn verbruik is.

De stroommeting van de DB is als het goed is buiten gebruik gesteld, maar de aardlekschakelaar niet. Volgens het verhaal is het die DB is die afschakelt en niet de Linky. Ga er dan maar van uit dat het een (grote) aardlek is die dat veroorzaakt. Aangezien je groepsschakelaars kennelijk niet bewegen moet de aardlek zich buiten hun controle bevinden. Formeel is dat niet mogelijk, op dit forum heeft zich één situatie voorgedaan met een bliksembeveiliging die geen eigen beveiliging had. Uiteraard kan een ander probleem in de elektrische installatie dit ook veroorzaken.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?