Reageer op: Micro-entreprise, CPAM en verdragsrecht

#212787
 bosbess
Deelnemer

Interessante vraag. Het antwoord is niet zo eenvoudig als het lijkt. Volgens de PUMa blijft iedereen bij verandering van omstandigheden (werk, pensioen) toch bij zijn oude regiem. Daardoor kunnen nieuwe micro-entrepreneurs niet meer van het verdragsrecht afkomen, zoals ik destijds in 2012.

De vraag voor Leonard is nu of de PUMa maakt dat iedereen die in Frankrijk woont “verplicht” verzekerd is. Of dat de PUMa aan iedereen die in Frankrijk woont een recht op basisverzekering toekent. Die vraag is van belang, omdat het EU-recht (dat voorgaat boven de nationale wetgeving) bepaalt dat iemand met pensioen of uitkering uit zijn land van herkomst verdragsgerechtigd is in zijn woonland, tenzij hij in zijn woonland verplicht basisverzekerd is. Op Securite-Sociale.fr lees ik:

La PUMa garantit désormais à toute personne qui travaille ou réside en France un droit à la prise en charge des frais de santé (remboursements des frais de santé hors prestations en espèces), sans démarche particulière à accomplir.

Dat is dus duidelijk. PUMa is geen verplichte verzekering en schakelt het verdragsrecht niet uit. Leonard is niet verplicht basisverzekerd en wordt dus bij het bereiken van de pensioengerechtigde leeftijd verplicht verdragsgerechtigd. Dit in tegenstelling tot een micro-entrepreneur die een frans pensioen heeft opgebouwd en dan met pensioen gaat.  Deze is via zijn franse pensioen verplicht verzekerd in Frankrijk.

Je zou nog kunnen kijken of je bij verzekeringsmijen een basisverzekering kunt afsluiten in plaats van de PUMa. Als dat niet mogelijk is, zou er misschien een advocaat te vinden zijn die wil verdedigen dat de PUMa wel degelijk verplicht is. Maar, zoals Jako al schrijft maakt het qua financiën niet zoveel uit of je CSG/CRDS of de verdragsbijdrage moet betalen, vooral sinds deze is gebaseerd op WHO-cijfers en dus dit jaar flink lager wordt. Het is vooral het gedoe met twee nationale administraties dat mij tegenstaat.

 

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?